Bennett bliver bare bedre og bedre

Den amerikanske sanger Tony Bennett har inviteret en række af latinmusikkens store stjerner til musikalske dialoger, som er charmerende og aldrig sætter den aldrende mester i skyggen.

Tony Bennett i Tivolis Koncertsal den 5. oktober 2011. Foto: Martin Sylvest Andersen
Tony Bennett i Tivolis Koncertsal den 5. oktober 2011. Foto: Martin Sylvest Andersen

»The Best Is Yet To Come« er titlen på en sang, som for over 50 år siden blev skrevet til - og lanceret af - den amerikanske sanger Tony Bennett. Og den er fortsat på hans repertoire, ja, den indleder sågar en nyudgivelse, hvor den nu 86-årige crooner synger duet med en række af latinmusikhimlens aktuelle stjerner. Og, ja, åbenbart - som titlen antyder - så har vi bare det bedste til gode? For ret beset bliver Tony Bennett jo bare bedre og bedre. Måske ikke hvad angår stemmens volumen, men - nok så væsentligt - i sit nærvær og sin troværdighed og personlighed.

På intet tidspunkt står han i skyggen af de indbudte gæstesolister, således heller ikke på »The Best Is Yet To Come«, hvor den puertoricanske sanger Chayanne dukker op med sin meget lyse og - i sammenligning med Bennett - ret så pjevsede stemme.

Flot sangkunst

Nu har Tony Bennett jo igennem hele sin karriere været en magtfuld vokalist, hvad der da også bekræftes af en anden aktuel CD-udgivelse, som sammenkobler to LPer fra slutningen af 1950erne. Her mødes sangeren med et af den tids mest agtværdige big bands, nemlig det, der blev ledet af pianisten Count Basie.

Ganske vist har jazzgreven overladt klaverstolen og arrangørrollen til Tony Bennetts faste akkompagnatør, Ralph Sharon, men stort set klinger og swinger det da udmærket.

Og der er da også flot sangkunst, dog sjældent med en rigtig emotionel dybde, omend det er godt at lægge ører til en ballade som »When I Fall In Love« eller til den pompøse »Without A Song« eller til den muntert gyngende »Just In Time«, som åbner Bennett/Basie-albummet. Men også med hensyn til denne sang har vi haft det bedste til gode - ja, indtil »Viva Duets«-versionen, hvor Tony Bennett er i godt selskab med den dominikanske sanger Juan Luis Guerra. Han bidrager med tekst på sit modersmål, og denne engelsk-spanske-dialog-form, som følges på de fleste af albummets numre, er velfungerende og charmerende.

Frisk latin-drejning

Nu er det ikke kun de to nævnte numre, der er Tony Bennett-klassikere, nej, det er stort set samtlige numre, som så bare lige får sig en frisk latin-drejning.

Og der er nok at glæde sig over: Mexicanske Thalía, amerikanske Christina Aguilera, brasilianske Marie Gadú, cubanske Gloria Estefan og brasilianske Ana Carolina indgår som Tony Bennetts perfekte partnere i henholdsvis »The Way You Look Tonight«, »Steppin’ Out With My Baby«, »Blue Velvet«, »Who Can I Turn To« og The Very Thought Of You«, og blandt de mandlige alliancer er det værd at fremhæve amerikanske Marc Anthony i »For Once In My Life« og argentinske Vincentico i »Cold Cold Heart« samt - som den smukkest tænkelige sortie - den 72-årige mexicanske sanger Vicente Fernández i en dybt romantisk sang, kaldet »Return To Me« eller »Regresa A Mi«. Bare aldeles gribende.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.