Årets 10 bedste klassiske udgivelser

En klassisk stjerneparade med hele fem danske udgivelser - men også unge navne, tidlig musik og et par overraskelser fra kirkens verden er kommet med.

Cecilia Bartoli.
Cecilia Bartoli.

1. Mozart:

Klaverkoncert nr. 20 og 21 med Jan Lisiecki (Deutsche Grammophon)

To af W.A. Mozarts mørkeste værker med Jan Lisiecki ved tangenterne! Den polsk-canadiske pianist er kun 16 år gammel, men lyder allerede som en moden mand og skal nok ende som klodens største på klaver. Selv det bayriske radioorkester rammer Mozarts sjæl lige på kornet – det spiller dystert, uden udbrud, næsten som i skygge. Sikke en overraskelse.

2. Carl Nielsen:

Symfoni nr. 2 og 3 med New York Philharmonic (Dacapo)

New York Philharmonic indspiller alle Carl Nielsens symfonier og solokoncerter frem til jubelåret 2015. Første album er med symfoni nummer to og tre og har høstet roser overalt. Et amerikansk blad kaldte det verdens bedst producerede CD nogensinde! De to orkesterværker kommer med fart over feltet og forbløffende god indføling med fynboens kringlede melodier.

3. »Mission«

Musik af Agostino Steffani med Cecilia Bartoli (Decca DVD)

Cecilia Bartoli graver igen og igen guld frem fra de barokke gemmer – ofte musik, ingen anede noget om. Den italienske mezzodivas seneste fund er diplomaten og komponisten Agostino Steffanis musik. Bartoli synger de vanvittige koloraturer med en løvemoders hjerte og en trompets præcision, flot hjulpet af sopranisten Philippe Jaroussky og et stærkt orkester. Anbefalingen her gælder den tilhørende DVD med klip fra optagelserne og fortællinger fra Steffanis dramatiske liv.

4. J.S. BACH:

DAS WOHLTEMPERIERTE KLAVIER MED ANDRÁS SCHIFF (ECM)

Ingen vej udenom. András Schiff må på listen for tredje år i træk. Denne gang med den tyske barokmesters tofoldige tour de force gennem samtlige tonearter. Ungareren stiller sig midt mellem de store strømninger i vor tid – bygger en fascinerende bro mellem Goulds klare hjerne og Barenboims bløde hjerte.

5. Maurice Duruflé:

Samlede orgelværker med Kristian Krogsøe og Carsten Seyer-Hansen (Danacord)

Ét minut af denne musik og man føler en sær besættelse. Den lyder af middelalder i toppen og romantik i bunden. Maurice Duruflé var enestående fantasifuld på et orgel, men blev overskygget af den mere progressive Messiaen og er i dag ret ukendt uden for kirkelige rækker. En gruppe musikere med base i Aarhus retter op. Også kritikere i det store udland er vilde med resultatet.

6. Bruckner:

Symfoni nr. 7 med Staatskapelle Berlin (Deutsche Grammophon)

Daniel Barenboim dirigerer lidt, som han spiller klaver: Ikke vidtgående på nogen måde – men hele tiden blødt, hele tiden med flot fokus på det harmoniske, med stramt blik på den store form. Og netop den poesi klæder Bruckners timelange og sommetider lidt bastante symfonier glimrende.

7. »A Tribute to Encores«:

Med Andreas Brantelid (EMI)

Andreas Brantelid er virtuos på den dybe cello og måske landets mest spændende musiknavn lige nu. Hans seneste album har rutinerede Bengt Forsberg med på klaver og underholder fra først til sidst. Læg for eksempel mærke til det forrykt svære arrangement af »Zigeunerweisen«. Slut med at høre det nummer på violin.

8. Rekviem af Ockeghem og Bent Sørensen:

Med Ars Nova Copenhagen (Dacapo)

Johannes Ockeghem og Bent Sørensen har meget til fælles. De kan noget med poesi på den korte bane og gådefulde strukturer på den lange. Hør endelig renæssancemesterens rekviem med danskerens stemningsfulde indskud – sunget suverænt af landets bedste kor.

9. Rued Langgaard:

Strygekvartetter vol. 1 med Nightingale String Quartet (Dacapo)

Verden får ikke kun ørerne op for Carl Nielsen i disse år, men også for Rued Langgaards musik. Fire piger har kastet sig over den senromantiske særlings strygekvartetter. Første album i serien er guf for dem, der har alt. Hvad med lyden af »Bortkørende Tog« i fire satser! Eller satstitlen »Rovbegærligt!

10. Jules Massenet:

»Werther« med Rolando Villazón, Sophie Koch og Audun Iversen (Deutsche Grammophon)

Rolando Villazón er tilbage fra kunstnerisk nedtur og farlig operation i stemmen. Her i franske Jules Massenets udmærkede »Werther« fra 1887 over Goethes brevroman. Endda med meget fint orkesterspil og Det Kongelige Teaters helt egen Audun Iversen i rollen som Albert.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.