Vanter på blind date i Berlin

I Berlin samler et kunstnerpar single-vanter, der er tabt på gader og stræder, som de shiner op og sætter sammen igen i skæve par. Deres label Stadtfund er en stor succes, fordi det handler om mere end bare at holde hænderne varme.

Kunstnerparret Katja Strøm Cappelen og Jürgen Breiter udstyrer alle vanter med logo og tid for, hvor og hvornår vanterne blev fundet.
Kunstnerparret Katja Strøm Cappelen og Jürgen Breiter udstyrer alle vanter med logo og tid for, hvor og hvornår vanterne blev fundet.

Vi kender det alle sammen: Man kommer hjem med kun én af sine yndlingsvanter og kan ikke finde ud af, om man hurtigst muligt skal komme igennem »skilsmissen« og smide den ensomme vante væk – eller om man skal gemme den bagest i skuffen til den usandsynlige dag, hvor den anden måske dukker op igen.

Samtidig kender vi også alle synet af en tabt vante i rendestenen, der vækker medlidende mindelser om vanten hjemme i skuffen eller skraldespanden.

»Koblingen er nærliggende, men tilsyneladende er vi ofte blinde for de mest åbenlyse muligheder. Tabt vante og tabt vante er et par. Det er den korte historie, men den lange er mere interessant.«

Ordene kommer fra den tyske arkitekt, kurator og projektmager Jürgen Breiter. Sammen med sin kæreste, den norske Katja Strøm Cappelen, har han de seneste fire vintre samlet tabte vanter.

»Det startede i 2009, midt om natten. Vi var ude at gå en tur sammen, og pludselig lå der en vante – som en hånd, der lå og frøs,« husker Katja Strøm Cappelen, der har en master i Innovation and Entrepreneurship.

»Vi samlede den op, og det endte med en meget lang gåtur med filosofiske diskussioner om ensomhed og datingportaler, om ressourcer og nye måder at leve sammen på.«

Siden har parret samlet vanter på deres vej gennem verden. Først vasker og reparerer de hittevanten, herefter påføres den et Stadtfund-label og et mærkat med tid og sted for, hvornår den blev fundet. 

Facebook: Mere mode og livsstil

»Ved alle par skal begge vanter selvsagt have samme størrelse og være lige varme.Men ellers handler det om mavefornemmelse i sammensætningen. Se lige de her,« siger Jürgen Breiter og lægger nænsomt et umage par på bordet.

»Hver for sig er de måske ikke cremen af god smag, men sammen er de rigtig fine i deres forskellighed.«

Denne vinter har både de tyske medier og køberne på onlineportalen for brugskunst Dawanda.com kastet deres kærlighed på Stadtfunds vanter – og alle de associationer, de giver.

»De kan ses som metafor for mange ting. Det mest åbenlyse er venskaber eller kærlighed mellem mennesker, der har følt sig fortabt og finder hinanden. Helt forskellige mennesker, der på en eller anden måde alligevel bare passer sammen. Lost and found. Her i Berlin kan man også se det som et billede på sammenlægningen mellem øst og vest. Men det vigtigste er i mine øjne, at de er med til at vise en vej ud af vores forbrug, der er helt ude af proportioner. Ressourcemæssigt er vi jo i fuld gang med at save den gren af, vi sidder på,« siger Jürgen Breiter.

For kunstnerparret er der ingen tvivl om, at vi er tvunget til at bevæge os mod en reparationsøkonomi frem for den nuværende konsumøkonomi.

»Hele bølgen omkring upcycling og »Do it yourself« tyder på, at der er lys forude. Den er i hvert fald en lille brik i spillet om at skabe et mere lokalt forankret og ressourcebevidst forbrug, hvor man som en selvfølgelighed genbruger ting og reparerer dem, hvis det er muligt.«

Med en pris på 29 euro per par, er der ikke meget til overs til Stadtfund-finderne, når logo, netbutik og materiale til reparationer er dækket. Derfor skal det også være tydeligt, at de ikke er trendjægere, men har en social mission.

»I Berlin bor cirka halvdelen af alle mennesker alene. Jeg tror, at vanternes succes er et tegn på, at vi længes efter nye former for social interaktion i vores storbyer - nye måder at leve sammen på og selv skabe vores byer. »I storbyen har man alle muligheder og masser af liv omkring sig,« siger folk altid. Men det er et urbant selvbedrag og et socialromantisk slør,« lyder det fra den tyske kunstner.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.