Som året går på d’Angleterre

Årets 365 dage går på Hotel d’Angleterre, som de gør på ethvert andet sted. Og så alligevel ikke helt. For hotellet er scene for udsmykning og blomsterdekorationer, som skifter udtryk hele tiden. MS har været årstiderne rundt på det gamle hotel.

Hotellets champagnebar, Balthazar, bliver ekstra dramatisk, når efteråret banker på. Det samme gælder resten af udsmykningen på d’Angleterre. Foto: Lars Gundersen, fra bogen »d’Angleterre creations«, FADL’S Forlag.
Hotellets champagnebar, Balthazar, bliver ekstra dramatisk, når efteråret banker på. Det samme gælder resten af udsmykningen på d’Angleterre. Foto: Lars Gundersen, fra bogen »d’Angleterre creations«, FADL’S Forlag.

Hotel d’Angleterre er en dame med tidløs elegance. Hun elsker de lilla og grå nuancer og foretrækker til enhver tid en jazzet fortolkning af »White Christmas« over lyden af Wham! Hun har en champagnebar i stedet for en pub. Hun vælger altid haveroser over solsikker, fordi farven gul på ingen måde passer ind i hendes duevingefarvede univers, hvor den fornemste opgave er at opløfte de mennesker, der besøger hende – uanset hvornår på året, de melder deres visit.

Derfor skal d’Angleterre altid tage sig bedst muligt ud, og som hotellets kreative direktør Alan Evensen udtrykker det, må der derfor også altid være »en hjemme, som sørger for, at hun er ordentligt klædt på«. Enten ham selv eller hotellets blomsterdekoratør, Vicki Skjødt.

Alan Evesen, kreativ direktør på Hotel d’Angleterre, ranker altid selv ryggen, når han træder ind på hotellet. Foto: Sara Gangsted
Alan Evesen, kreativ direktør på Hotel d’Angleterre, ranker altid selv ryggen, når han træder ind på hotellet. Foto: Sara Gangsted

For på Hotel d’Angleterre er det ikke tilfældigt, at et pyntet tableau altid møder gæsterne som det allerførste i lobbyen, når dørmanden i sit fine dress har hilst høfligt på og åbnet de store døre. Man kommer til et sted, hvor hotellets dekorationer har en særlig plads. Mest kendt er julefacaden, der hvert år skyder højtiden i gang. Men også de andre årstider har sin særlige udsmykning. Foråret er berusende, sommeren er mere vild, efteråret er dramatisk, og så kommer julen igen, som kulminationen på et helt års forberedelse. Årets gang på d’Angleterre er blevet indfanget i bogen »d’Angleterre creations«, som er udkommet dette efterår. Og lad os begynde, hvor vi er lige nu.

 

Eventyrlig jul

Julen på d’Angleterre er de næste to år »en hilsen til det skrøbelige Arktis«. Der hænger lysende istapper ned fra hotellets tag, og en flok isbjørne har indtaget balkonen. Det er kongen og dronningen af Arktis, der holder selskab. Blandt gæsterne finder man borgmesteren, admiralen, admiralinden og obersten. De fester til højbords med forsølvede grene, og de kvindelige bjørne er pyntet med fine smykker, lange vipper, mørkeblå paillettrøjer eller mintgrønne pelskåber.

Og træder man indenfor, fortsætter fortællingen. Ved indgangen tager to høje dukker imod. De forrige år har de været nøddeknækkere, men nu er trøjen malet blå og matcher både dørmændenes juleuniformer og de små spillemænd, som har fundet deres plads på det runde bord i lobbyen i et velovervejet sammensurium af høje vaser, isede julegaver, funklende iskrystaller og glaskogler.

»Jeg prøver at gøre det eventyrligt, fordi julen for mig altid har været et eventyr og fuld af magi. Det kan være lysene, der gør det, eller noget, der glimter eller funkler. Jeg husker tilbage på dengang, jeg var lille og stod foran byens julevinduer og tænkte, at bare jeg dog kunne bo derinde. Det er den følelse, jeg vil videreformidle. At julen er noget særligt og lidt drømmeagtig,« fortæller Alan Evensen, der ser julen på d’Angleterre som familiernes tid, da mange tager deres børn eller forældre med indenfor. Det er samtidig den tid, hvor flest danskere besøger hotellet.

Fortsætter man ind i loungen, møder man en varmere oplevelse af Arktis. Ilden knitrer i kaminen, og rummet er fyldt af 3.000 julekugler i lilla nuancer. Størstedelen danner et højt juletræ i midten af rummet, mens resten pryder i de glimtende dekorationer, man finder i hver sin ende af rummet. Nøddeknækker-temaet går igen herinde i form af sukkerkager og funklende juletræer. For man må også tænke bare lidt økonomisk, når man laver den finurlige jul på d’Angleterre, forklarer Alan Evensen, der altid må være mere fantasifuld på denne tid af året, fordi der ikke er mange blomster at pynte med.

Han har været ansat på d’Angleterre i snart 21 år – først som blomsterdekoratør, dernæst kreativ chef og nu kreativ direktør med ansvar for hele d’Angleterres udtryk – og efterhånden mærker han da også, at der er mere og mere at leve op til i julemåneden.

»Presset vokser, og forventningerne bliver større og større. Så jeg er glad for, at jeg har to år til at udtænke næste juletema,« griner han.

 

Berusende forår

Foråret rykker ind på hotellet allerede nytårsaften. Løgblomster, amaryllis og franske tulipaner titter frem på hotellet – endda før de pibler op af jorden udenfor.

»Vi ligner altid en helt forårshave til nytår, fordi vi bruger dyrkede varer. Det er så livsbekræftende at tage forskud på foråret på den måde, fordi folk kommer ind og udbryder: »Arh, se de små tulipaner. Dem må jeg også have i min have«,« siger Alan Evensen.

En fast nytårstradition er også det hav af guldballoner, der møder gæsterne i Palmehaven, som er en del af bankettens selskabslokaler. Ballonerne er bundet fast til stoleryggen under middagen og sendes til himmels lige inden, gæsterne går ud og skåler nytåret ind.

Forår på gangen. Her hersker normalt en anden ro på dekorationerne end i lobbyen. Foto: Fra bogen »d’Angleterre creations«. FADL’S Forlag.
Forår på gangen. Her hersker normalt en anden ro på dekorationerne end i lobbyen. Foto: Fra bogen »d’Angleterre creations«. FADL’S Forlag.

 

Det er startskuddet til en af hotellets travleste sæsoner. Modeugen rykker ind sammen med mange andre messer, arrangementer og selskaber. Det betyder mange sceneskift i modsætning til juletiden. Tableauet i lobbyen får friske blomster hver uge, og det sker, at temaer og blomster til særlige begivenheder afløser hinanden fra dag til dag. Endda fra morgen til aften. Men Alan Evensen er vild med det flygtige, og uanset opsætning er det vigtigt for ham at få både duften, følelsen og synet af forår ind på hotellet.

»Foråret er følelsen af, at alting gror og er på vej op. Man mærker det i luften, og det prøver jeg at fange,« siger han og forklarer, hvordan blomsterne nærmest instinktivt finder deres plads i høje, smalle vaser og stramme dekorationer, fordi de naturligt søger opad mod lyset.

Meget af foråret går også med at være i dialog med arrangørerne bag begivenhederne på hotellet. Alan Evensen skal møde folk i et fælles udtryk, som både de og d’Angleterre kan stå inde for.

»Man skal jo både kæle for en prins fra Mellemøsten og for fru Svendsen fra Herning, der vil holde sin 50 års fødselsdag hos os. Og vi prøver altid at forme dem lidt på den søde måde, så deres mindset passer ind her. For gæsterne, som vedkommende måtte have, ser jo os som afsender, og hvis vi laver et eller andet helt forfærdeligt udtryk, så er det jo det, folk husker os for. Så vi sliber lidt til og siger, »se, man kunne også gøre sådan her«, og så lytter folk oftest til mig,« siger Alan Evensen.

 

Som sommeren i haven

Sommeren har en lethed over sig. Her rykker ferie- og krydstogtgæster i klipklapper ind på hotellet, sover længe og bliver hængende ved morgenbuffeten. Dørene til d’Angleterre står åbne, og sommerens syrentræer, haveroser og hortensiaer får lov at fylde foran indgangen i flettede kurve.

»Stemningen er mere »casual«. De, der kommer hertil, kommer for at nyde København og sommeren. De er meget overskudsagtige, går meget på opdagelse og piller i blomsterne for at se, om de er ægte,« siger Alan Evensen.

Han finder sommerscenen mere fri, modsat foråret, der er mere dyrket og kultiveret. Og det giver ham større løssluppenhed og vildskab i hans dekorationer. Men selvom sommeren er en rig årstid, hvor man stort set kan få alt, går Alan Evensen ikke efter det eksotiske udtryk. Han vil hellere have, at d’Angleterre genspejler den frodige danske have.

 

Cykelkurven er fuld af sommerblomster. Alan Evensen er typisk på blomstertorvet tre gange i ugen. Foto: Lars Gundersen, fra bogen »d’Angleterre creations«.
Cykelkurven er fuld af sommerblomster. Alan Evensen er typisk på blomstertorvet tre gange i ugen. Foto: Lars Gundersen, fra bogen »d’Angleterre creations«.

 

»Blomsterne er arrangeret i mere voluminøse vaser, i bundter eller i en kurv, de bare vælter ud af. Men det er også, fordi mange af sommerens blomster er runde og har den naturlige fylde, der giver et nærmest boblende udtryk.«

Den kreative direktør køber altid danske blomster, når de er i sæson, da de dufter af mere. For duften er en vigtig del af helhedsindtrykket på hotellet.

»Det handler om at sørge for, at tingene er i tråd med hinanden. At der er tænkt over udtrykket på bordet, hvordan duften er, og hvordan det spiller sammen med musikken. For når tingene passer sammen, så har du den symfoni, hvor folk bliver opløftet. Nogle gange tænker de ikke over, hvad det er, der gør det. Det er bare en helt særlig stemning, hvor alle deres sanser bliver udfordret,« siger Alan Evensen.

 

Dramatisk efterår

Efteråret kommer snigende ind over byen, mens vi stadig holder fast i sensommeren. Men når kulden og de grå dage først rammer, mærker man det også på d’Angleterre. Her rykker bær og hyben ind i buketterne, blomsterne får efterårsnuancer eller skruer gevaldigt op for farverne.

»Efteråret er intenst. Det er mere dramatisk. Det er mørklilla, rødt og mørkeblåt. De stærke farver tager over for sommerens søde og milde palet. Der kommer nærmest en mørk sky over lyssettet, og det passer fint med mit humør på den årstid,« siger Alan Evensen, som bliver inspireret, når byens bygninger bliver mørkere og regnvåde at se på.

 

Efterårsarrangement i champagnebaren. Her ses violette druer blandet med en række af efterårets blomster: røde roser, lilla vanda-orkideer, dahlia, gentania og kalaer. De er sat sammen med sølvstager, fadlåg, fuglebur, der er pyntet med fjer i toppen. Foto: Lars Gundersen, fra bogen »d’Angleterre creations«.
Efterårsarrangement i champagnebaren. Her ses violette druer blandet med en række af efterårets blomster: røde roser, lilla vanda-orkideer, dahlia, gentania og kalaer. De er sat sammen med sølvstager, fadlåg, fuglebur, der er pyntet med fjer i toppen. Foto: Lars Gundersen, fra bogen »d’Angleterre creations«.

 

Hotellet kommer op i tempo igen, forretningsfolkene rykker atter ind og Alan Evensen har som i foråret nok at se til i selskabslokalerne. Til trods for alle de fester, han sætter op, er han dog typen, der har det bedst i kulissen, så han straks kan få styr på scenen igen, hvis et lys skulle gå ud eller noget gå galt med de nøje udvalgte blomster, han typisk finder på blomstertorvet i de tidlige morgentimer, hvis ikke det er til en særlig begivenhed, og blomsterne er bestilt i forvejen. Men hvordan vælger han, hvad der passer til d’Angleterre?

»Jeg tror, jeg har hende inde under huden. Jeg kan lynhurtigt se, om en blomst eller noget andet vil fungere eller ej. Det skal både være ædelt materiale, kunne bruges i nogle forskellige funktioner og have et vist udtryk æstetisk,« siger Alan Evensen.

Han mener, at udsmykningen og den særlige stemning er det, der gør, at gæsterne vælger Hotel d’Angleterre. Og han selv ranker ryggen, hver gang han træder ind ad døren.

 

Intenst efterår i hotellets champagnebar. Foto: Lars Gundersen, fra bogen »d'Angleterre creations«, FADL's Forlag.
Intenst efterår i hotellets champagnebar. Foto: Lars Gundersen, fra bogen »d'Angleterre creations«, FADL's Forlag.

 

»Der er noget ydmyghed og noget ærbødighed i at være her. Der er mange, som har passet på det her hus gennem tiderne, og man føler sig som en caretaker. På et tidspunkt giver man stafetten videre til den næste, der forhåbentlig også har en følelse af, at hun skal passes på.«

Men Alan Evensen har da også sat sit mere bestandige præg på »Den hvide dame« på 260 år, da han sammen med hotellets ejer, Else Marie Remmen, stod for hotellets store renovering fra 2010 til 2013. Her blev rummene gjort rene i udtrykket, så de kunne træde tilbage for dekorationerne.

»Som vi siger, har hun fået en fin, ny, hvid kjole på med lidt korsetter hist og pist. Og så klæder vi hende på til årstiden.«

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.