Pels på mange måder

Kopenhagen Fur havde inviteret danske og kinesiske designere til at fortolke pels. Fra meget interessant til ret kedeligt og lidt sjusket.

Copenhagen Fashion week. Kopenhagen Fur på Rådhuset.
Copenhagen Fashion week. Kopenhagen Fur på Rådhuset.

Der var såmænd det hele. Kinesiske dansere og store kurve fyldt med fortune cookies, ministre, kendisser og journalister, og så de sædvanlige pelsdemonstranter, der i år havde opgraderet de vanlige slagord med et show, hvor modeller bar blodplettede pelse, afholdt på Rådhuspladsen, mens Kopenhagen Fur indendørs holdt show på Rådhuset

Her havde man i anledning af det kinesiske nytår - som fejres 30. januar - og Kopenhagen Furs store økonomiske interesse i landet, 85 procent af Kopenhagen Furs mink eksporteres til Kina - lavet et show, hvor tre danske designere, Freja Dalsjø, Jean Philip og Anne Sofie Madsen sammen med de kinesiske designere Zouz, Beautyberry og Jamy Wu, viste deres bud på moderne pels.

Det var ganske morsomt, fordi der var så enorm stor forskel på kollektionerne. Fra Anne Sofie Madsen, der arbejdede meget fint med pels og sport, med store snørrer, med med tal og bogstaver, som kendt fra basketballtøj til Zouz, som viste helt klassiske sort hvide frakker i barberet mink.

Madsen fortsætter med at arbejde med sine kjoler med hårde flader og beskyttelse af kroppen men lavede også fine sweatre med ræveærmer og en kjole, hvor der var barberet i minken, så materialet fik lov at vise, hvor smukt - og unysseligt - det kan bruges. Det eneste grimme at sige om hendes styles er, at de formentlig er så uendeligt kostbare, at kun få vil få glæde af dem.

Desværre var flere af de kinesiske pelse lavet, så deres udsendte var noget i tvivl om man var gået efter et råt look med upræcise kanter eller om det bare var sjusket lavet. En jakke fra Jamy Wu i ræv havde et kryds, hvor linjerne sejlede så meget, at man blev let søsyg af at se på den. Hans kjoler i ræv var dog meget fint tænkt.

Mere mere mere - lyslyslysblå

Beatyberry - som har enorm succes i Kina og som sidste år blev udnævnt til årets herretøjsdesigner - viste en kollektion i sort og hvid, der tilsyneladende var lavet over temaet mere mere mere. Her var virkeligt meget pels og fylde og volumen, en frakke lignede en velsyet udgave af en hulemandsskind, slynget om kroppen, mens en sort minkfrakke med hvid krave ville være fremragende kostume til en alfons i en b-film fra 1980'erne. Mere morsomt end kønt, og tanken om hvordan spinkle og knap så høje kinesiske mænd ville se ud i tøjet er.... sjov.

Allerfinest var Freja Dalsjøs pelse, der arbejdede med mink i forskellig type forarbejdning og med flader af farve, fra hvid til lyslyslysblå, mosgrøn og sort. Som et Mondrian-maleri - og så med nærmest penselstrøg, lavet af brun mink, som var en pensel tværret ud på lærredet. Sjove - og realistiske i produktion - var også en hue i hvid mink med ører malet på med mink. Næsten 'dette er ikke et øre', morsomt.

Konkurrence: Vind adgang til Copenhagen Fashion Week 2014

Ideen med at invitere kinesiske designere var god, og det var interesant at se deres bud på pelsmode, men det var også meget tydeligt, at de arbejder indenfor en meget mere klassisk opfattelse af, hvad pels er og kan og skal bruges til. Måske blev de også inspirerede af, hvad de danske designere viste, at pels kan være andet end bare imponerende på den dyre måde.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.