Kurvede kvinder på catwalken

Plus-size mærker er stadig ikke en del af den officielle modeuge i København, men der er kommet mere fokus på kvinder med kurver - blandt andet med et show lørdag, hvor den amerikanske plus-size model Denise Bidot stiger på catwalken for et dansk mærke.

Denise Bidot på catwalken til sidste års Zizzi show
Denise Bidot på catwalken til sidste års Zizzi show

Modeugen går snart i gang. Tøj til de helt store kvinder er dog stadig ikke en del af showet. Men plus-size-mærket Zizzi viser lørdag 2. august catwalk, kurvede modeller og en sat frisure, inden det hele skydes i gang.

For trods catwalkens berømte og berygtede ry for at vise ultratynde piger, som spankulerer ned ad podiet iført næste sæsons tendenser, ser det nu ud til, at moden måske har fået øjnene op for kvinder med lidt på sidebenene.

Det mener plus-size-blogger, Ditte Vallø, der står bag bloggen Marilyns Closet. Hun tror, det blandt andet handler om, at modebranchen har fundet ud af, at de er afhængige af forbrugeren.

»Jeg synes så småt, at der begynder at være flere og flere modeller, som rent faktisk har bryster og hofter - det plejer jo ellers at være en mangelvare. Jeg tror, det har noget at gøre med, at der har været så stor efterspørgsel fra slutforbrugeren. Her under finanskrisen har moden jo været jaget vildt. Derfor tror jeg, at man lytter lidt mere til forbrugeren nu, end før krisen. For når forbrugeren har svært ved at forholde sig til modellerne under modeugerne, har de også svært ved at se, hvordan de skal passe tøjet og i sidste ende købe det,« siger hun.

Generalsekretær hos LMS - Landsforeningen for spiseforstyrrelser, Steen Andersen, mener, at tendensen er positiv, men at der skal mere til.

»Når jeg går til de her shows, kan jeg ikke umiddelbart se, at der er sket de store ændringer. Til gengæld oplever jeg en større awareness blandt de danske modevirksomheder,« siger han.

Mere diversitet i modebilledet

Steen Andersen peger desuden på, at branchen har fået øjnene op for problematikken med de helt tynde piger, men at problemet rækker ud over de danske grænser.

»Mange af de modeller, der går på catwalken til modeugen, er udenlandske, så problemet er i virkeligheden globalt. Vi oplever en større opmærksomhed hos modelbureauer, castere og fotografer på det naturlige udseende. Men vi støder jo også engang imellem på nogle rigtig kedelige tilfælde som det i det seneste Mataskatalog, SKØN, hvor man tænker, hvad har de lige haft for øjnene, da de tog det der billede (af en udmagret ung kvinde, red),« siger Sten Andersen som peger på, at det dybest set handler om, at pigerne skal se sunde og raske ud - tykke som tynde.

Der er dog ikke i sig selv noget galt i tynde modeller, mener Ditte Vallø.

»Vi skal passe på med at gøre det unaturligt at være tynd, og naturligt at være tyk. Det er jo heller ikke der, vi skal hen. Jeg tror det er vigtigt, at man i stedet for at vise et ensidigt ideal viser noget mere diversitet,« siger hun og fortsætter:

»Jeg tror, at det, der er galt med de unge kvinders kropsopfattelse, er, at de tror, der kun er én slags kvinde, man skal være. Og når man ikke passer ind i det meget snævre ideal, er det fordi det er dig, den er gal med. Modellerne på catwalken har jo vundet et genetisk lotteri. Der er syv topmodeller og syv milliarder af os andre, så det er jo fuldstændig sindssygt, at vi sammenligner os med de syv kvinder i stedet for de syv milliarder andre.«

Den internationale plus-size model Denise Bidot skal gå til Zizzis modeshow. Hun har været model siden 2006, er bosat i New York, en størrelse 46 og kampagnemodel for Zizzi. Ligesom Ditte Vallø mener hun ikke, at der er noget galt i de tynde modeller på catwalken.

»Mange af pigerne på catwalken er unge, og jeg tror, det er det, mange misforstår. Dem, der går på catwalken er 15-16 år gamle, og de har ikke udviklet en kvindekrop endnu. Derfor er det urealistisk at tro, at alle mennesker skal være sådan. Jeg har også venner, som er i den industri, der spiser ligeså meget som jeg, så nogle mennesker har bare sådan en krop,« siger Denise Bidot og slutter:

»Jeg vil ikke diskriminere de petite eller tynde modeller, for der ikke nogen rigtig eller forkert måde at være kvinde på.«

Mangler det sidste nøk

Ditte Vallø mener, at modebranchen mangler det sidste nøk, for at tøjet til kurvede kvinder også bliver på niveau med det, man ser til modeugen.

»Vi begynder at få øjnene op for, at vi skal over i noget mere editorial og noget tøj, som er mere minimalistisk og fashionorienteret end det vi ser i dag - og så tror jeg, at modebranchen vil tage godt imod os. Jeg er også med til modeugen og sidder på første række, som enhver anden fashionista. Så det er ikke, fordi modeugen er fedtforskrækket. Det er også det, jeg prøver at formidle - også til mine læsere - at det nytter ikke noget bare at sidde udefra og kigge på fjernsynet og tænke, at modebranchen ikke kan lide kurvede kvinder. Det er jo bare at sidde og sige, at rønnebærerne er sure. Hvis vi vil have et andet og bredere kropsideal og en større udvalg af størrelser i modebranchen, så må vi bruge vores stemme og vores penge rigtigt. For er der et sprog alle brancher forstår, så er det penge.« Det, der længe har været problemet for plus-size-tøjet er, at det bare har været tøj. Ikke fashion.

»Det er derfor, at modebranchen har set skævt til de kurvede brands, for det har ikke været fashion - det har været beklædning. Jeg synes, vi er ved at komme efter det i Danmark. Der kommer nye tiltag, og folk er ved at få øjnene op for, at det ikke er alle i en størrelse 44 , der har lyst til at gå i stumpebukser, store skjorter og lag på lag. Vi er nogle derude, der er modeinteresseret og følger med i tidens tendenser, og som faktisk har lyst til at klæde os, som det vi ser i modemagasinerne. Og det er muligt, selvom man ikke har en krop, der ser ud som de modeller, man ser i bladene.«

Plus-size på forsiden

Mange af plus-size-modellerne lander på flere og flere forsider hos de store internationale magasiner. Tag bare Vogue og Elle, som begge har haft en kurvet kvinde på forsiden. Denise Bidot har blandt andet været på forsiden af italiensk Vogue.

Før var det et modetabu at være overvægtig, men nu kan det være noget, der skaber opmærksomhed. På en positiv måde.

»Før har man jo brugt det som en provokation. For eksempel har Karl Lagerfeldt brugt det for at skabe debat og være provokerende. Nu er det blevet mere high fashion, og man laver editorial shoots af kurvede modeller. Så der er klart sket en udvikling,« siger Ditte Vallø.

Denise Bidot påpeger samtidig, at der inden for de seneste tre år er kommet flere nye, unge kurvede modeller i modebranchen.

»De har selvtillid og har det fantastisk med deres kurver - og det viser sig i moden. Der er flere kampagner og flere variationer af kvinder. Jeg synes, det er smukt at se, hvor meget vi har forandret os, og hvor meget kvinder kommer frem og finder sig selv - igennem mode,« siger hun.

En verden kun med plus-size-modeller og tynde modeller er ikke håbet for LMS - Landsforeningen mod spiseforstyrrelser.

»Der, hvor vi gerne skulle ende, er, at der på et modeshow fra et modehus var modeller af forskellig slags,« siger Steen Andersen.

Zizzi-showet

Hvor: Nikolaj Kirke, Nikolaj Plads 10, 1067 København

Hvornår: 2. august klokken 21.00

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.