Graffiti-knægten fra Holbæk, der fandt sin plads i Hollywood

Det begyndte med graffiti i Holbæk og bag Fisketorvet. I dag er Mikael Brandrup etableret fusionskunstner med villa og atelier i Hollywod Hills. Nike, American Express og Google er blandt de faste kunder.

Han var graffiti-knægten, der tømte den ene dåse spraymaling efter den anden ud over vægge i Sydhavnen bag ved Fisketorvet. Lovligt, understreger han.

Andre gange var det vennernes værelser hjemme i Holbæk, der fik en »makeover« med en gang graffiti-kolorit.

I dag er Mikael Brandrup, eller Mikael B. som han kalder sig, en særdeles voksen og veletableret herre på 31 år, der med sin abstrakte fusionskunst og rødder i graffitien har kunder, de fleste i branchen end ikke tør drømme om.

Google, LinkedIn, American Express, Nike ...

Da Berlingske fanger Mikael Brandrup over telefonen, er han ni timer bagud, flere tusind kilometer væk fra Danmark og et pænt stykke over havets overflade.

Oppe i Hollywood Hills i sin store villa med eget atelier og lyset væltende ind gennem vinduer fra gulv til loft.

Når han kigger ud ad vinduet, fortæller han, har han udsigt over den berømte kyststrækning ved Santa Monica. Og med 300 solskinsdage om året og en temperatur, der sjældent når under 20 grader, er det ikke den danske vinter, han savner.

»Det her er virkelig drømmen, der er gået i opfyldelse for mig,« konstaterer Mikael Brandrup.

»At få lov til at lave det, jeg helst vil i hele verden, er et privilegium. Ovenikøbet i Los Angeles, som jeg fra starten har identificeret mig fuldstændig med.«

Med sig har Mikael Brandrup seks års erfaring fra sit eget designbureau i København, som han solgte, inden han flyttede til USA.

Hans succes-historie er klassisk.

Man begynder helt fra bunden, arbejder til man er segnefærdig, er i besiddelse af en stærk vilje og en ægte passion for det, man beskæftiger sig med. Og evner at etablere de rigtige kontakter på det rigtige tidspunkt til de rigtige mennesker.

I Los Angeles, hvor alle konkurrerer med alle, er det en bedrift i sig selv. At man ikke kender et øje, gør ikke opstigningen til de højere kunstneriske luftlag lettere.

I et dynamisk univers, hvor alt kan lade sig gøre

Mikael Brandrup har skiftet Sydhavnens murer ud med Hollywoods.
Mikael Brandrup har skiftet Sydhavnens murer ud med Hollywoods.

To år har Mikael Brandrup nu boet i Los Angeles. De første måneder besøgte han alle de gallerier og abstrakte kunstudstillinger, han kunne nå i løbet af en dag. En måde at få adgang til miljøet, lyder forklaringen.

Og det lykkedes. Han begyndte selv at udstille sine malerier med et miks af akryl- og spraymaling. Fik ros og stadigt mere omtale i de amerikanske medier.

Blev efterhånden udvalgt til at deltage i nogle af verdens førende kunstmesser. Og så begyndte kunderne for alvor at henvende sig. I dag har han seks ansatte, inklusiv en amerikansk manager.

Nike hyrede danskeren i forbindelse med lanceringen af de nyeste Jordan-sneakers, designet til basketballstjernen Chris Paul. På Santa Monica Pier arbejdede Mikael Brandrup på et gigantisk maleri, mens han blev filmet til en reklamevideo på de sociale medier.

Og for nylig var det American Express, der havde bedt ham give en kendt LA-virksomhedsfacade på hjørnet af Santa Monica Boulevard og Seward et helt nyt udtryk.

Hjemme fra sit atelier arbejder han i øjeblikket på et kunstværk, der skal bruges i forbindelse med lanceringen af LinkedIns store vision. En vision om at skabe verdens første økonomiske graf, der skal give de tre milliarder mennesker i den globale arbejdsstyrke bedre økonomiske muligheder.

»Det er et helt andet miljø i USA. Her er street-art og urban contemporary langt større og mere etableret, end i Danmark. Der er hundredvis af gallerier, som støtter kunsten og trækker den fra væk gadebilledet og indenfor i gallerierne,« siger Mikael Brandrup.

Skal han selv komme med en forklaring på, hvorfor hans kunst er blevet så stor en succes, skyldes det, at han »arbejder i et dynamisk univers, hvor alt er muligt,« som han siger.

Men også en meget personlig stil har haft betydning. Ligesom han har været firstmover på typografiske og abstrakte verdenskort med masser af »quotes«.

Det begyndte med, at han ikke kunne finde det verdenskort, han gerne selv ville have. Derfor designede han sit eget. Via de sociale medier spredte verdenskortet, som han havde kaldt for »Vibrant World« sig. Med sit verdenskort havde han ramt noget positiv og god energi, som folk havde brug for, mener han selv.

»Noget af det, jeg sætter mest pris på ved at arbejde i USA, er en oplevelse af, at alt er muligt. Følelsen af at have en frihed, ikke mindst i min kunst, har altid været en forudsætning for, at jeg kunne skabe noget. Den frihed oplevede jeg ikke på samme måde, da jeg havde mit designbureau i Danmark.«

Læs mere om Mikael B på mikael-b.com og følg ham på instagram.com/mikaelbrandrup

Foto: PR.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.