Fra vulgære logoer til underspillet stil

Bottega Venetas nye coffee table bog er en hyldest til det gode håndværk – og et løftet øjenbryn til dem, der føler behov for at flashe logoer.

Det gode håndværk er i fokus hos mærket Bottega Veneta.
Det gode håndværk er i fokus hos mærket Bottega Veneta.
Bottega Veneta holdt herreshow i Milano for en uge siden. Smukt tøj. Jakker, habitter, skjorter og slips. Måske et stribet tørklæde og som det allermest vovede – et dobbeltradet gammelrosa jakkesæt. Tøj, man kan bruge.

For sådan er Bottega Veneta, og havde man læst mærkets nye – og første – coffee table book, der blot hedder »Bottega Veneta«, ville det ikke overraske.

Mærkets kreative chef, den tyskfødte Tomas Maier, har nemlig aldrig lagt skjul på, at han laver tøj. Han fremsætter ikke fashion statements.

- Bottega Veneta har en æstetisk filosofi, der ikke ændrer sig fra én sæson til den næste. Det er vores ansvar at tilbyde produkter, som vores kunder ønsker sig, og som er designet og udført efter de højeste standarder. Vores kunder ønsker ikke, at Bottega Veneta skal genopfinde deres garderobe hver sæson.

Firmaet vil derimod have fokus på det gode håndværk. På mærkets oprindelige værdier, selvom det mistede fornemmelsen af dem en periode, fortæller Tomas Maier, der med en fortid hos Sonja Rykiel og Hermès overtog ledelsen af Bottega Veneta i 2001.

- Da jeg begyndte, havde mærket mistet retning. Mens dets rødder var i det underspillede og i håndværket, var tøjet trendy, vulgært og dækket med gigantiske logoer. Jeg bevarede intet fra den periode. Vi gik tilbage til brandets rødder, siger han i forbindelse med bogens udgivelse.

Det handler om godt håndværk af en kvalitet, der kan stå alene. Eller som det hed i mærkets oprindelige slogan fra 1960erne:

- Når dine egne initialer er nok.

Det var en elegant og tydelig henvisning til firmaer, der dyrkede de tydelige logoer. Bottega Veneta behøvede ikke Mary Quants blomster eller Chanels dobbelte Cer. De, der kendte mærket, skulle nok genkende det.

Kan man ikke det, kan man læse Bottegas nye bog, der gennemgår de varegrupper, som Bottega Veneta sælger. Fra herretøj til møbler og fra damekollektionerne til de tasker i flettet læder, som de fleste forbinder med mærket.

Altsammen fremstillet i samme underspillede stil. Eller sagt på en anden måde: Det kan godt være, at Chanel og Lagerfeld også netop har udgivet en coffee table book, der fylder det samme som Chanels lille sorte jakke, men det er også en af de få ting, de to designere har til fælles.

Tomas Maier kommer aldrig til at lave en hulahopringstaske eller basketbolde med Bottega Venetas logo.

Bogen koster 100 dollar eller 60 pund, men har man lyst til at blære sig – på en underspillet og raffineret facon – findes bogen også i en dyrere og indbundet luksusudgave, der kun sælges i Bottega Venetas egne butikker.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.