Der var engang en modeudstilling

En udstilling i New York fortæller historien om moden og eventyrene – og den ender lykkeligt.

Foto: The Museum at Fashion Institute of Technology, New York.
Foto: The Museum at Fashion Institute of Technology, New York.

Eventyrene er fulde af tøj og sko. Tænk på Askepot, der aldrig var kommet ud af det der triste køkken, hvis hun ikke havde tabt sin lille sko. Tænk på Rødhætte, der ville hedde noget andet uden sin hætte.

Tænk på H.C. Andersens eventyr om »De Røde Sko«. Eller på moderne eventyr som Troldmanden fra Oz, hvor Dorothys røde sko tripper gennem hele filmen – og i øvrigt er blevet nogle af de allerdyreste og mest eftertragtede rekvisitter fra en spillefilm.

Men moden er også fuld af eventyr, hvor designs beskrives som eventyrlige og fantastifulde, og hvor hele kollektioner som Dolce & Gabannas i 2014 nogle gange direkte refererer til eventyr, mens andre designere nøjes med at lade enkelte styles indeholde tydelige referencer.

Det samspil undersøger en stor modeudstilling i New York på The Museum at Fashion Institute of Technology, hvor kurator Colleen Hill har udvalgt over 80 stykker tøj og accessories, der alle i en eller anden grad er ret eventyrlige. Udstillingen indeholder genstande tilbage fra det 18. århundrede, men fokuserer især på store navne fra dette årtusind som Thom Browne, Prada, Chanel, Dolce & Gabbana og Rodarte.

For som kurator Colleen Hills siger i en udstillingstekst: Selv om modeverdenen bliver mere og mere globaliseret, teknologisk og præget af deadlines og praktiske hensyn, findes der stadig – ja, måske endnu mere end før – en lyst og en trang til at skabe design, der sætter fantasien over funktionen. Og måske også hos alle os, der ser på moden. Vi har brug for at drømme os ind. Ind i en verden langt, langt væk herfra.

Det kan man på udstillingen. Her er den glitrende taske formet som det æble, Snehvide tager en bid af, før hun falder i søvn, her er kjoler beklædt med krystaller, som Snedronningen kunne springe i, alfer på Pradas silkesæt og Alexander McQueens kjole med glitrende sten i et mønster, der ligner Rapunzels lange hår.

Dengang Rødhætte blev til et modefænomen

Foto: The Museum at Fashion Institute of Technology, New York.
Foto: The Museum at Fashion Institute of Technology, New York.

Men her er også tøj, der er inspireret af og som har fortolket eventyrenes temaer, for eksempel eventyret om Rødhætte og Ulven, hvor Rødhættes kappe med hætte, som hun har fået af sin bedstemor, spiller en central rolle og ofte siges at symbolisere en spirende seksualitet. Måske fordi den balancerer mellem det uskyldige og det erotiske, holder modeverdenen af kappen og holder den i live.

Den er godt nok forsvundet fra dagligdagsgarderoben (med mindre man spiller rollespil eller er fem år og skal til fastelavn), men high fashion-verdenen har ikke sluppet den.

På udstillingen er der både en Giorgio di Sant’Angelo-kappe fra 1970, fra en Chanel-reklame fra midten af 1990erne, hvor Rødhætte holder ulven i skak, mens hun sikrer sig en flaske parfume, og en Commes de Garcons-kappe fra foråret 2015, som viser, at Rødhættes kappe stadig er interessant.

Commes des Garcons’ kappe er ikke yndig, men dramatisk med en stor hætte i læder – ikke så overraskende har Björk båret den – og man kan overveje, hvem der kommer til at spise hvem, når man ser den udgave af Rødhætte.

På udstillingen er der også eventyret om Askepot, hvor tøj og tilbehør spiller en hovedrolle. Som skoen, hun taber på slottet, genfortolket og 3D-printet i akryl af japanske Noritaka Tatehana. Materialet er skam solidt nok, men skoen mangler sin hæl, hvilket gør den næsten svævende og uendelig sart – men også lige så svær at bære, som en glassko var for en af de onde stedsøstre.

Askepot-eventyret fortæller også om vores idé om forholdet mellem ondskab og skønhed, hvor de to stedsøstre ofte skildres som grimme, ligesom Askepots forrevne kjoler i køkkenet har inspireret Giorgio di Sant’Angelo, der har lavet kjoler i forrevet chiffon.

Men Askepots gyldne kjole, som hun bærer ved ballet, har også inspireret Altuzurra, hvis udgave er glimtende gylden og med perler, ligesom en Christian Dior-kjole (fra dengang Dior faktisk var Dior) først i 1950erne også minder om Askepots gyldne kjole. Den kjole spiller en særlig rolle i eventyret, den får prinsen til at tro, at hun er en prinsesse, fordi kun fine mennesker kunne bære så kostbare stoffer. Selv i eventyr skaber klæder folk.

Skoene fra filmenes univers har inspireret modeverden

Christian Louboutin skoene. Foto: PR.
Christian Louboutin skoene. Foto: PR.

En anden del af udstillingen fokuserer på Troldmanden fra Oz, især kendt fra filmen fra 1939, der er baseret på bogen af samme navn skrevet af i 1900 af L. Frank Baum. I filmen spiller Judith Garland hovedrollen som Dorothy, der filmen igennem bærer røde sko. I bogen er skoene egentlig sølvfarvede, men de blev gjort røde for at udnytte tecnicolour-teknikken, som filmen blev lavet i.

Skoenes såler var også malet røde, fordi det ellers ville se mærkeligt ud – nøjagtigt som Christian Louboutins såler er det i dag. På udstillingen kan man også se et par ret fantastiske røde Louboutin-sko med glitrende sten og røde såler, som den voksne Dorothy formentlig ville have elsket.

At Louboutin kan sine eventyr på fingrene, er man ikke i tvivl om efter at have set udstillingen. Her er også spejlsko til Snedronningen og her er et par sko, inspireret af Skønheden og Udyret, som har stilettens klassiske form, men hvor skosnuden er formet som en løvefod, komplet med kløer i glitrende sten.

De gode historier holder aldrig op med at inspirere. Troldmanden fra Oz har også for nylig og meget bogstaveligt påvirket moden, formentlig fordi filmen handler om forholdet mellem virkelighed og drømme, et tema, der altid er interessant, især i en tid, hvor virkeligheden kan virke skræmmende.

Så Altuzara fortolkede i foråret 2015 Dorothys garderobe og skabte en kjole, der er lavet i nøjagtigt samme ternede bomuldsstof som den kjole, kostumeskaberen Gilbert Adrian lod Dorothy have på i filmen i 1939. Altuzarras snit er dog en anelse mere sexet, ligesom designduoen Rodarte i efteråret 2011 afsluttede deres show med to røde pailletkjoler, der var en hilsen til Troldmanden fra Oz.

Udstillingen er et interessant indblik i, hvordan klæder skaber folk, og hvordan tøj kan være med til at fortælle figurers karaktertræk, fra onde til ædle, men den fortæller også, at moden konstant bliver ved med lade sig inspirere af alt det, der ikke kun er fornuft, rationalitet, ja, virkeligheden. Hvordan fantasien kan væves ind i tøjet og måske, bare en anelse, gøre vores hverdag lidt mere eventyrlig.

Foto: The Museum at Fashion Institute of Technology, New York.
Foto: The Museum at Fashion Institute of Technology, New York.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.