Ølentusiaster tyvstarter med alternativ til J-dag

»Der er omkring 200 forskellige, danske julebryg på markedet, så hvorfor skal den ene øl tage opmærksomheden?«, spørger Danske Ølentusiaster.

Der er ingen grund til at fejre Tuborgs julebryg, mener Danske Ølentusiaster.
Der er ingen grund til at fejre Tuborgs julebryg, mener Danske Ølentusiaster.
- Den er lige så interessant som en liter letmælk – nej, nærmere skummetmælk.

Sådan lyder dommen over Tuborgs julebryg fra Ole Madsen, ølanmelder på Ekstra Bladet og medlem af Danske Ølentusiaster, der fredag rammer landet under navnet J-dag.

Han mener dog ikke, at snebajeren er helt uden kvalitet:

- Teknisk er Tuborgs julebryg en 100 procent fremragende øl, kunstnerisk er den til gengæld dybt kedelig. Og hvis det ikke var for alt det hype omkring den, var den mere flygtig tøsne end hvid jul.

Ølentusiaster holder 1. november deres »egen« J-dag, fortæller Ole Madsen, der ikke bryder sig om den massive markedsføring af snebajeren.

- ØJ-dag er Ølentusiasternes J-dag, som alternativ til J-dagen, fordi vi synes, der er meget mere end Tuborg. Der er omkring 200 forskellige, danske julebryg på markedet, så hvorfor skal den ene øl tage opmærksomheden?

Kritikken kommer ikke som den store overraskelse for kommunikationsdirektør Jens Bekke i Carlsberg Danmark, som ejer Tuborg:

- Når man er ølentusiast, vil man gerne have noget, der er meget specielt. Men danskerne har nogle forskellige præferencer. De fleste kan bedst lide sådan noget som Tuborg julebryg og lidt mere letdrikkelige øl, og så er der nogen, der gerne vil have det meget tunge og specielle.

Artiklen er skrevet i samarbejde med journaliststuderende på Roskilde Universitet.
Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.