Mega MASH lander i London

Berlingske mængede sig med movers & shakers og celebs ved åbningen af de danske MASH-drenges milliondyre bøfhus i hjertet af London – byen med verdens hårdeste restaurantscene.

Berlingske mængede sig med movers & shakers og celebs ved åbningen af de danske MASH-drenges milliondyre bøfhus i hjertet af London – byen med verdens hårdeste restaurantscene.
Berlingske mængede sig med movers & shakers og celebs ved åbningen af de danske MASH-drenges milliondyre bøfhus i hjertet af London – byen med verdens hårdeste restaurantscene.

- Hvorfor åbner I af alle steder lige her i Soho, midt mellem alle byens sleazy pubber og barer? spørger Liz Brewer, en moden society-dame, som en time forinden, da jeg var på jagt efter britiske kommentarer til de danske MASH-drenges storstilede åbning midt i London, introducerede sig med et:

- Jeg er på tv hele tiden.

Mens jeg stod med blokken fremme, flød der ellers lutter diplomatisk høflighed fra dette britiske svar på Emma Gad. Men nu, hvor blokken er pakket væk, og jeg hænger ude på fortovet foran restauranten sammen med MASH’ London direktør, Peter Trauboth, er også høfligheden forsvundet, og Brewer slynger (i overført betydning) med fuld kraft håndtasken lige i ansigtet på Trauboth.

Ikke overraskende er Taubroth helt uenig med damen og peger ned ad sidegaden, hvor den førende engelske luksushotelkæde, Firmdales, er ved at bygge deres seneste nye filial. Ved siden af MASH ligger en stor Stone Island flagshipstore og rundt om hjørnet, i samme bygning som MASH, endnu en nyåbnet restaurant, Zedels, indrettet for op mod 100 millioner kroner.

- Det er rigtigt, at Regent Street var Sohos røvhul, uddyber direktøren for MASH’ moderselskab Copenhagen Concepts, Jesper Boelskifte.

- Men i dag er Soho the shit. De seneste ti år har Crown Estate, dronning Elizabeths ejendomsselskab, som ejer stort set hele gaden, brugt 15-20 milliarder på at renovere området. Alene denne bygning har de restaureret for tre en halv milliard kroner, siger han.

I 1997 var der næppe nogen, ikke en gang Boelskifte selv, som ville have gættet, at han 15 år senere ville komme til at åbne en restaurant i London til 100 millioner kroner.

Det var dengang, han og tjenerkollegaen, Erik Gemal, åbnede Le Sommelier i den »forkerte« ende af Bredgade. Det slidte lokale blev renoveret for egne sparepenge, som rakte til kost og maling – drengene måtte selv gå til hånde.

Vinkælderen var vennernes private samling, som hurtigt blev genstand for indbrud. Da der ikke var råd til ordentlig tyverisikring, skiftedes Boelskifte og Gemal til at sove i vinkælderen med et baseballbat ved siden af sengen.

Da Sommelier-parret, nu forstærket med stjernekokken Francis Cardenau, åbnede deres andet spisested, den japansk-franske fusionsrestaurant Umami i 2005, havde piben fået en helt anden lyd.

Holdet arbejdede koncentreret på konceptet i tre år før åbningen, og nøjedes denne gang ikke med maling og tapetklister. De tog kontakt til Orbit Design i Bangkok, som blandt andet står bag Bed Supper Club – en futuristisk designet restaurant, hvor gæsterne sidder og spiser i én stor seng.

Lederen af Orbits London-kontor, Mike Duncalf, indrettede i Bredgade Københavns hidtil mest ambitiøst og moderne designede restaurant. Det københavnske jetset kvitterede straks ved at gøre Umami til deres foretrukne sted at gå ud, og i adskillige år var det næsten umuligt at få bord.

Pengene blev brugt til at studere gruppens næste koncept, et moderne bøfhus. Boelskifte var især inspireret af en ny generation af moderne bøfhuse i USA, hvor der modsat de gamle maskuline steak houses er mange kvinder blandt gæsterne.

Det moderne ved MASH (Modern American Steak House) er ikke så meget køkkenet som indretningen. Det blev igen Mike Duncalf, som i mellemtiden havde forladt Orbit og var gået solo, som stod for designet.

- Jesper kasserede mit første udkast til MASH. Det var simpelthen for moderne. Han ville have det mere maskulint og klassisk, men lækkert og uden at være mørkt og brunt og tungt, husker Mike Duncalf.

Han endte med at tegne en imposant bar som blikfang ud til gaden og en mere stram retlinet spisesal inde bagved med hvide kakler på væggene og skarptskårne sofaer i skrigende rødt læder.

At det skulle lykkes at fylde MASH i det forhenværende Galleri Asbæks store lokaler i Bredgade med plads til 140 gæster både to og tre gange hver aften, var mere end i hvert fald denne artikels forfatter havde forudset. 

Få mere inspiration til menuer og vine hertil på Facebook

Ikke mindst overraskede det, at jetsettet – inklusive de kvindelige medlemmer – straks stemplede ind. Siden har MASH knopskudt til Skovriderkroen, Århus og lufthavnen i Kastrup.

Egentlig var det ikke London, men Stockholm, som var udset som den første destination, da MASH-holdet dannede Copenhagen Concepts med henblik på eksport af deres restauranter.

- Vi arbejder omvendt af de fleste andre, som ofte står med et tomt lokale, og først herefter begynder at overveje, hvad de skal fylde i det. Vi starter i stedet med at udvikle indholdet ned til mindste detalje og begynder først at kigge os om efter et lokale, når konceptet er helt på plads. På trods af halvandets års søgen fandt vi imidlertid ikke et egnet lokale i Stockholm, og i mellemtiden blev Sverige-projektet overhalet indenom af London, forklarer Boelskifte.

Gennem sit netværk i London blev han gjort bekendt med, at Crown Estates efter fire-fems års renovering af ejendommen, som i sin tid husede Regent Palace Hotel få meter fra Picadilly Circus, søgte en lejer til den 800 kvadratmeter store restaurant i kælderen.

- Der var i alt 24 forskellige aktører i spil til lokaliteten. Heriblandt ledende restauratører fra New York og London. Til sidst stod det mellem os og en stor spiller fra New York. Crown Estate fløj til København og gennemgik simpelthen alt, siger Boelskifte, der har svært ved skjule stoltheden over, at det blev MASH-holdet, som løb med lejemålet.

Umiddelbart er Boelskifte ikke bange for konkurrencen fra naboen Zedels, som ligger i samme bygning. Zedels er et fransk mega brasserie i La Couple-klassen, hvor man kan få en gang confit de canard til ti pund, hvilket er mindre end halvdelen af, hvad en bøf koster på MASH.

- Tværtimod gjorde det mig meget rolig, da de rykkede ind, for bagmændene, Jeremy King og Chris Corbin (som har stået bag succesfulde restauranter som The Ivy og Caprice, red.), er nogle af de stærkeste i London. Når de går ind her, kan adressen ikke være helt forkert.

Regent Palace Hotel var, da det blev bygget i starten af 1900-tallet, Europas største hotel. Selve kælderlokalet, hvor MASH ligger, blev indrettet i 1930erne af teaterdesigneren Oliver Bernard i bedste art deco-stil. Den kolossale spisesal med masser af metal giver associationer i retning af tidens store ocean liners, så der er ikke noget at sige til, at kendiskokken Marco Pierre White døbte sin restaurant Titanic, dengang han havde lokalet.

Det blev endnu en gang Mike Duncalf, som fik til opgave at designe restauranten og dermed føre MASH’ signatur-elementer som spisebåsene med røde sofaer og skillevægge i riflet glas, ind i arkitekturen i den fredede bygning.

- Faktisk var det ikke så svært at få MASH’ 50er-inspirerede design passet ind i lokalet, for jeg synes, at der er noget 50er-fornemmelse og en amerikansk feeling over art decoen her i kælderen. Den største udfordring var at skabe en dramatisk og fængende indgang i stueetagen, og det synes jeg, er lykkedes fint med det store MASH-logo og den lange vindeltrappe ned til restauranten, siger Mike Duncalf.

I en by som London er det ikke nok med god mad og service og en veldesignet bar og spisesal. Skibet skal også sættes i søen på den helt rigtige måde. Og her har MASH-drengene allieret sig med en af byens tungeste spillere, Jori White, som står bag en række succesfulde åbninger – senest Novikov i Mayfair, som lige nu er talk of the town.

Jori har inviteret omkring 1.500 gæster fordelt på kategorierne Celebs, Movers and Shakers og First Runners, og der tropper 740 londonere op til premieren i Brewer Street torsdag aften. Hertil kommer så alle madanmelderne og –journalisterne, som er inviteret til at komme at spise a la carte på husets regning i løbet af de kommende uger.

Til det danske MASH-holds forbløffelse ser englænderne ikke noget problem i at skrive en restaurantanmeldelse på basis af en invitation.

Mellem cocktails og smagsprøver på bøf og pomfrittes bliver MASH’ muligheder for at fylde en restaurant med 300 pladser aften efter aften diskuteret flittigt. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det er frækt at gå ind at slås med englænderne midt i hovedstadens hjerte i det, som dybest set er en ren London-disciplin – den store, smarte og dyrt-designede gå-i-byen-restaurant, hvor baren næsten er lige så stor som spisesalen, og maden sjældent spiller hovedrollen.

Lidt som at ville slå England på Wembley. Ikke i fodbold, for det har vi gjort før, men i hjemmebanedisciplinen rugby. Boelskifte er dog helt tryg ved situationen.

- Det er typisk for os danskere, at vi opfatter os selv som lillebror i forhold til englænderne, men i virkeligheden er vi langt dygtigere i Skandinavien til at lave mad og til betjening – og især til at organisere os. Jeg regner med, at det bliver et stort plus, at vi gør så meget ud af vinen, som de ikke er ret gode til herovre, siger han.

Designeren Mike Duncalf peger på, at alt, hvad der kommer fra Danmark i øjeblikket, er ekstremt populært i England.

- Min kone er blevet decideret afhængig af »Forbrydelsen 3«, som kører her for tiden, siger han.

Flere engelske journalister, jeg møder, hæfter sig ved de relativt høje priser på MASH’ bøffer.

- Europæerne kan lide at spendere, når de går ud, men det gælder ikke londonerne. Jeg tror, at MASH kan få et problem med konkurrencen fra Zedels rundt om hjørnet, som er langt billigere, siger Bruce Palling fra Wall Street Journal Europe og Newsweek.

Og sådan går snakken frem og tilbage gennem natten. Copenhagen Concepts-holdet har med Umami og MASH vist mere staying power end andre smarte designerrestauranter i København.

Om det så også er nok i London, hvor restaurantscenen er langt mere modeorienteret og der alene dette efterår åbner omkring 20 restauranter i 40 millioner kroners klassen i byen – må tiden vise.

Læs også:

Mashsteak.dk

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.