Insekter i køledisken: Nu sælger Irma også rigtige labre larver

Insekter som græshopper og voksmøllarver har fundet vej til Irmas kølediske i tre udvalgte butikker. Især græshopperne er populære.

Det er ikke længere kun labre larver, som vi kender dem fra Haribo, som kan købes i Irma. Den seneste uge har forretningskæden eksperimenteret med at sælge insekter som græshopper, voksmøllarver, Buffalo-orme og melorme som delikatesser i tre butikker.

»Vi kan se, at det går mere og mere i den retning i forhold til, hvad kunderne ønsker. Vi bliver også kontaktet af leverandører, som har insekter i madvarer og drikkevarer, så der er noget, som er i røre lige nu,« siger varechef fra Irma, Max Schellenbauer, som fortæller, at især græshopperne er populære.

»Måske lyder det mere attraktivt end melorme og buffolorm, eller hvad vi nu har af varianter,« tilføjer han.

I mad og som snack

Irma samarbejder med fødevaregrossisten Kalu og BugLady, der har specialeret sig i at gøre kendskabet til insekter som mad større.

Marketingsansvarig hos Kalu A/S, Malene Engell, fortæller, at insekter især er slået igennem i Belgien, Holland og England - udover alle de steder, hvor det hele tiden har været naturligt at spise larver, orme og den slags.

»Mens 2/3 af verdens befolkning spiser insekter, har vi jo ikke haft så meget med insekter at gøre,« siger Malene Engell, som fremhæver, at de både kan bruges som snack og ingredienser i mad.

»Du kan bruge melorme i omelet, og græshopper kan du helstege og marinere. Buffalo-orme kan du bruge i kager, voksmøllarver kan ristes i ovnen med krydderier, salt og olie og bruges som en snack. De har alle forskellige egenskaber og kan bruges i både det salte og det søde køkken,« siger hun.

Hele storkøbenhavn

Indtil videre er det Irma i Hillerød, Rødovre og på Oslo Plads på Østerbro i København, hvor insekterne har været til salg i knap en uge.

»Vi har ikke lavet en forkromet businesscase, men tester det i tre butikker. Der er det gået rigtig pænt med salget, og vi får god respons. Hvis det fortsat går godt, vil vu sætte flere butikker med på testen. Det handler også om, hvordan vi skal placere købsoplevelsen. Lige nu kører vi med separate frysere derude - måske virker det anderledes på kunderne, hvis de kommer ned ved siden af frysepizzaerne,« siger Max Schellenbauer og forsikrer, at oplevelsen ikke er forbeholdt folk i København.

»Det er ikke kun sådan et storbyfænomen, vi har gang i - vi er også i provinsen,« siger han.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.