Tvivl om effekt af fiskeolie

Fiskeolietilskud nedsætter tilsyneladende ikke risikoen for at dø af hjertekarsygdomme, viser et nyt studie. Hjerteforeningen anbefaler dog forsat, at vi spiser fisk, og at hjertepatienter kan tage fiskolie-tilskud.

Trods uenighed om fiskeoliers forebyggende effekt på hjertekarsygdomme anbefaler Hjerteforeningen forsat raske personer at spise 200-300 gram fisk om ugen og hjertepatienter at tage et tilskud.
Trods uenighed om fiskeoliers forebyggende effekt på hjertekarsygdomme anbefaler Hjerteforeningen forsat raske personer at spise 200-300 gram fisk om ugen og hjertepatienter at tage et tilskud.

Drop fiskeolietilskuddet og fokuser på at spise sundt og træne regelmæssigt, hvis du vil passe godt på dit hjerte. Sådan lyder resultatet af en ny undersøgelse offentliggjort i Journal of the American Medical Association.

Undersøgelsen viser, at fiskeolietilskud, der indeholder omega-3-fedtsyrer, ikke nedsætter risikoen for hjertestop, slagtilfælde og andre hjertekarsygdomme. 

Undersøgelsen af en analyse af 20 forskellige studier, hvor i alt 68.680 personer er blevet fulgt gennem en toårig periode, hvor de dagligt indtog enten 1,5 gram omega-3-fedtsyre-tabletter eller en placebotablet. Gruppen, der tog omega-3-fedtsyre, havde ganske vist ni procent lavere risiko for at dø af en hjerterelateret sygdom og 11 procent lavere risiko for et hjerteanfald. Men forskellen er for lille til at bevise nogen effekt, lyder konklusionen fra Dr. Moses Elisaf fra universitetshospitalet i Ioannina i Grækenland, der ledede undersøgelsen. 


Resultatet ændrer dog ikke på Hjerteforeningens anbefalinger.

- Undersøgelsen fandt ikke nogen effekt, men undersøgelsen er bare en af mange, siger Kirsten Sonne, diætist i Hjerteforeningen.

Hun fastslår, at man endnu ikke er nået til enighed i forhold til omega-3-fedtsyrers forebyggende effekt på hjertekarsygdomme.

- Derfor siger vi til folk med åreforkalkningssymptomer, at det kan have en effekt at spise 1 gram omega-3-fedtsyre om dagen, hvis de ikke spiser fisk i forvejen. Der er i hvert fald ikke nogle helbredsmæssige bivirkninger ved at tage tilskuddet, siger hun. 


Kirsten Sonne pointerer, at omega-3-fedtsyrer er en essentiel fedtsyre, der er vigtig for kroppen at få, fordi vi ikke kan danne den selv.

- For raske personer handler det derfor om at følge de officielle kostråd og spise 300 gram fisk om ugen, der giver et dagligt indtag af omega-3-fedtysrer på ca. 0,5 gram, siger hun.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.