Slank på din egen måde

På Suhrs Slankeskole er der ikke kun én måde at slanke sig på. Som elev med en personlig coach må man selv bestemme hvilken vej, der skal være den rigtige.

Ups. Vægten sagde hele 123,3 kilo - lige et par kilo mere, end Tage havde regnet med. Livvidden er 119 centimeter. Foto: Erik Refner<br><a href='http://images.bm4.metropol.dk//212/212316/212316_original.gif'>
Grafik: Se Suhrs dagsdiæt for mænd</a>
Ups. Vægten sagde hele 123,3 kilo - lige et par kilo mere, end Tage havde regnet med. Livvidden er 119 centimeter. Foto: Erik Refner<br><a href='http://images.bm4.metropol.dk//212/212316/212316_original.gif'> Grafik: Se Suhrs dagsdiæt for mænd</a>

Tage Jørgensen har taget en vigtig beslutning. Nu vil han tabe sig. Golf er hans store lidenskab, men vægten tynger, og knæet kan dårligt klare at bære hele ham rundt på golfbanen. Samtidig har de læger, der har opereret ham for en menisk-skade, erklæret, at han ville gøre fornuftigt i at tabe mindst 20 kilo.

Derfor er Tage i dag mødt op til sin første konsultation på Suhr's Slankeskole hos Per Brændgaard Mikkelsen, der er cand.scient. i human ernæring og leder af slankeskolen. Men hvis Tage troede, at han straks ville få præsenteret en færdig pakke med en ny livsstil og en skræddersyet kostplan, må han tro om igen. Ikke i første omgang i hvert fald.

Efter at Tages personlige vejleder har konstateret, at vægten siger 123,3 kilo, og at livvidden er oppe på 119 cm, er det op til Tage at beslutte, hvordan kurven skal knækkes og vendes.

»Du har fuldstændig valgfrihed,« siger Per Brændgaard Mikkelsen til Tage og fremlægger en række forskellige veje til målet:

Først er der den traditionelle, »diætist-agtige«, hvor Tage vil få et stykke papir med helt præcise oplysninger om, hvad han skal spise hver dag. Det har den fordel, at man ikke er i tvivl om, hvad man skal spise - men indebærer også den risiko, at man ikke rigtig får ændret nogle vaner, hvis man følger en robot-lignende plan, påpeger vejlederen - og den ulempe, at jeg risikerer at blive meget hurtig træt af den, tilføjer Tage. Ergo, diætist-kuren dumper.

Så er der hardcore-udgaven - pulverkuren, hvis vægten bare skal lynhurtigt ned. Men her står Tage helt af. Han har været på den sidste pulverkur her i livet - og vil faktisk hellere leve med et par kilo for meget end endnu en gang pulver. Sådan én holder han allerhøjst til i en uge.

»Man kan også tage udgangspunkt i den mad, du spiser i dag, men bare gradvis gennemføre nogle ændringer, så du på længere sigt taber dig,« foreslår Per Brændgaard Mikkelsen.

Men det vil til gengæld gå alt for langsomt for Tage, der som delmål gerne vil nå at tabe 13 kilo i løbet af de næste ti uger, så hans vægttab kan mærkes inden den kommende golfsæson.

»Det er ikke urealistisk at tabe 13 kilo på ti uger, men det kræver altså, at du klemmer ballerne sammen,« siger vejlederen og foreslår Tage en særlig diæt, der er udviklet af Slankeskolen.

Det er en diæt, der indeholder meget kød og mange grøntsager, men ikke udelukker kartofler og groft brød - og for eksempel også tillader tre glas rødvin om ugen.

»Diæten har en stor en mæthedsvirkning pr. kalorie, og jeg tror, at du vil opleve, at kiloene rasler af dig. Her kan du opnå et temmelig hurtigt vægttab uden at føle sult. Ulempen er, at du i forhold til din kost i dag skal skære en del ned på alle de stivelseholdige ting,« siger Per Brændgaard Mikkelsen.

Tage spidser ører. »Det ser ud som om, der er muligheder i den. Jeg kan godt lide kød, og så tiltaler det mig, at der er plads til tre genstande om ugen - det er en rar, lille sukkerknald. Hvis man tager alt det sjove væk, så holder kuren ikke,« siger Tage, der gerne vil se hurtige resultater, men omvendt har lært, at hurtige resultater også har det med at forsvinde lige så hurtigt igen.

»Jeg vil hellere smide et kilo om ugen og vide, at næste uge kommer der også et kilo - end jeg vil smide to kilo den uge og kun et halvt ugen efter,« siger han.

Suhrs diæt for mænd angiver rammerne for en dagskost. Hvad der skal puttes ind i rammerne, afhænger meget af, hvad Tage er vant til at spise. Og det er ikke anderledes, end at der kan blive plads til en livret - enten ved at opskriften ændres, eller at retten spises i en kontrolleret mængde.

»Men du kommer måske til at savne brød og kartofler. Den store udfordring her bliver at se, hvor lidt du kan nøjes med,« siger Per Brændgaard Mikkelsen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.