Nu ligger Fredericia i København

Krisen har været hård ved den familieejede møbelvirksomhed, Fredericia, men den bliver på danske hænder. Nu har firmaet, der gør sig i designere som Nanna Ditzel og Børge Mogensen, åbnet en ny flagship store i København.

Designer Nanna Ditzel (1923-2005).
Designer Nanna Ditzel (1923-2005).
Indtil for få måneder siden var her chips, slik, cola og tusindvis af dvd'er. Men Blockbuster har lukket hjørnebutikken på Frederiksborggade ved Israels Plads, og nu er den danske møbelvirksomhed Fredericia rykket ind i lejemålet skråt over for Torvehallerne og klos op af den snart ombyggede Nørreport Station.

På de kridhvide vægge hænger moderne malerier og plakater fra udstillinger af firmaets møbler gennem tiden, men bedst placering har det store sorthvid fotografi af Børge Mogensen fået. Den berømte danske møbeldesigner skuer ud over butikken i en tyk tweedjakke, en kraftig ternet skjorte knappet i halsen og et ordentligt kanonslag i kæften. Og hans klassiske møbler fra dansk møbelkunsts guldalder er der allesammen. De ikoniske læderlænestole Jagtstolen og Den Spanske Stol, den berømte Tremmesofa og stolen J39 med flettet sæde. Her er også nyere design fra Nanna Ditzel, Alfredo Häberli og Cecilie Manz samt helt nye navne som Furnid og Gamfratesi.

Butikken åbnede i går, og her dagen efter myldrede det med kunder, der ville tjekke den ny butik ud. Fredericia har faktisk været repræsenteret i København i 20 år med et showroom i Bredgade, der dog ikke var åbent for offentligheden. Firmaet har derfor længe savnet en butik, hvor møblerne får større synlighed.

- Bredgade-kvarteret er skønt, men de fleste folk på de kanter går ind hos Bruun Rasmussen, Ellekilde eller Klassik – de er på jagt efter vintage møbler, og vi er altså en virksomhed, der lever af at sælge nye møbler. Her på adressen kan vi både møde vores kernekunder og skabe kontakt til nye, yngre kunder, siger administrerende direktør Thomas Graversen, der har forladt firmaets hovedkvarter i Fredericia et par dage for at følge åbningen af den ny butik.

Thomas Graversen købte sin far ud af firmaet i 1995 og har siden været direktør for Fredericia. Allerede i 1989 fik et møde med designeren Nanna Ditzel afgørende betydning for den linje, han kom til at lægge for firmaet. Ditzel begyndte at arbejde for Fredericia i 1990 og gennem sin designproces med møbler som Bænk For To, Icon og Billundbænken nåede hun frem til stolen Trinidad, der blev Fredericias største sællert i firmaets historie.

- Den stol har betalt regningerne i mange år. Og den gav mig blod på tanden. Man kan annoncere og brande meget, men arbejdet med Trinidad-stolen viste, at der virkelig er power i produktudvikling - det kan helt ændre en virksomheds vækstmuligheder, når man rammer rigtigt, siger Thomas Graversen.

Siden 1990 har han i samarbejde med en række danske og udenlandske designere udviklet en kollektion, hvor klassikerne fylder cirka 30 procent, mens resten er nye møbler.

- Hvis vi kun producerede klassikerne og troede, vi havde løst tingene en gang for alle, ville vi hurtigt sygne hen. En virksomhed, der ikke udvikler sig, dør. Så vi bliver ved med at udforske materialerne og formerne, men vi gør det med udgangspunkt i klassikerne. Det er dem, vi står på skuldrene af.

Finanskrisen har imidlertid været hård ved firmaet. Efter en konstant stigning i omsætningen fra 1990 og frem knækkede kurven i 2007. Firmaet har undgået røde tal på bundlinjen, men kun fordi produktionen er lagt om. Blandt andet er antallet af medarbejdere reduceret fra 82 til cirka 40. Produktionen af træmøblerne foregår ikke længere i Fredericia, men er henlagt til andre virksomheder i Danmark og udlandet.

- Det piller da ved ens selvforståelse, at der ikke længere kommer lastbiler med træ til virksomheden, at man ikke længere hører lyden af maskiner, og ser lastbilerne køre væk med de færdige møbler. Den cyklus savner jeg meget. Men vi vendte en dårlig forretning til en god forretning. Og hvis jeg var blevet hængende i romantikken, ville jeg også have sat mine andre medarbejderes stilling på spil.

Noget af det mere håndværksmæssigt udfordrende træarbejde er henlagt til Slovakiet. Her er arbejdskraften billigere, men det kræver til gengæld en vis oplæring.

- For en virksomhed som os kan det ikke nytte noget, at der pludselig er en knast i en af tremmerne på en Børge Mogensen tremmesofa. Den slags behøver man ikke forklare en dansk snedker, men der skal man nogen gange have lidt tålmodighed med folk, der ikke har samme traditioner som os. Men sådan er de nye vilkår, og vi kommer aldrig til at lave træmøbler i Fredericia igen. Det er for lavteknologisk en produktion til for høje lønninger, forklarer Thomas Graversen.

- Bortset fra det er der ikke noget nyt i, at en dansk møbelvirksomhed har underleverandører i udlandet, og at man skaber alliancer med folk, der har særlige kompetencer inden for deres felt. Det har man altid gjort. Den Spanske Stol, en af Børges mest ikoniske stole, er alle årene blevet lavet af en svensk sadelmager – han er afsindig dygtig, og der er simpelthen ikke andre, der kan udføre den lige så godt som ham.

Evnen til at gøre rent bord har Thomas Graversen ikke fra fremmede. Da hans far, Andreas Graversen, overtog Fredericia Stolefabrik i 1955, kasserede han hele produktionen af klunkemøbler, som firmaet ellers var blevet grundlagt på i 1911. Han startede samarbejdet med Børge Mogensen, der havde indledt sin karriere med at skabe prisvenlige kvalitetsmøbler for FDB Møbler. De to arbejdede tæt sammen om hvert eneste af de møbler, der i dag er klassikere.

Det tætte samarbejde med designerne er stadig vigtigt for Fredericia. Og mens finanskrisen har sendt flere danske virksomheder – senest Georg Jensen – på udenlandske hænder, har de hårde tider ikke fristet Fredericia til at sælge.

- Midt i en finanskrise ville det da være nærliggende at tage kontakt til en kapitalfond, starte en aggressiv internationaliseringsproces og tredoble omsætningen. Men jeg er eneindehaver, og det betyder noget for mig at bevare ejerskabet. Fredericia er en familievirksomhed, og mine børn skal have chancen for at drive virksomheden videre, hvis de ønsker det, siger 50-årige Thomas Graversen.

»Furnids Dekka-bænk er ren branding. Den er vanvittig dyr – 170.000 kroner – så det er ikke en, vi regner med at sælge en masse af. Men den er meget avanceret og viser vores kompetence inden for polstring,« siger Thomas Graversen.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.