Guide 2013: Bliv trendy før din nabo!

Begreber som »mormorkøkken«, »mommyporn« og »movember« har hele året føget om ørerne på dig. Du har desperat forsøgt at følge med, mens du har tænkt »skulle det nu være moderne?!« Derfor giver vi her guiden til, hvordan du i 2013 bliver first mover, når alle andre står stille.

2013 bliver året for en række nye tendenser. Læs her hvilke.
2013 bliver året for en række nye tendenser. Læs her hvilke.

1. TECH

Menneskets sejr over maskinen! Movieboksen vender tilbage

De digitale medier var som bekendt en reaktion på et analogt 20. århundrede, hvor pladeridser, båndsus og stribede film var en del af hverdagen. Så kom cd’en, laserdiscen, mp3’en, og hvad de ellers hedder, og pludselig blev lyde og billeder så rene som Ole Henriksens negle. Og hvad skete der?

Det blev for nemt. Vi begyndte at kede os over al den renhed og pænhed og syntes, det lød sterilt og klinisk. Så lige som vinylpladen har nægtet at lade sig knække og i dag lever i bedste velgående, skrotter vi i 2013 bluray-afspillerne og streaming-tjenesterne for at mødes i de gamle filmtempler, videobiksene, for at gå på jagt blandt de nu afstøvede VHS-udgaver af »Da Harry mødte Sally«, »Walter og Carlo« og »Le Grand Bleu«.

For hvem gider poppe popcorn til filmen, når husstanden har flere at vælge imellem end husstøvmider? Men vi stopper ikke der. Movieboksen bliver det nye statussymbol, der kommer til at udkonkurrere AppleTV, YouSee Plus og Netflix. Den kræver nemlig tid og koncentration, når man skal bruge en hel aften på at finindstille og kanalsøge med hjælp fra naboen og videoekspedienten med på en direkte hjælpelinje.

Og den kræver vilje og rå muskelkraft at bære hjem. Men vi elsker det, fordi det får os til at føle os levende igen, og fordi det minder os om, hvor forgængeligt selve menneskelivet er.

2. LIVSSTIL

Blærerøven slår til igen

De seneste par års slunkne finanser fik i år folk til at holde armene tæt til kroppen og værne om de nære værdier. Tømmermændene efter forbrugsfesten var blevet kroniske, og kuren hed hjemmesløjd, hjemmebag og uldne sokker. Men lad os nu bare indrømme det.

Vi har kedet os bravt siden tredje kvartal af 2008. Derfor bliver 2013 året, hvor gode mennesker som Fritz Schur og hans kumpaner fører an i dansen om den nye guldkalv. Vi har godt nok ikke råd til det, men det er mindre vigtigt. Det bliver nemlig in at lade som, om man har penge.

Rolex-ure af plastic bliver comme il faut, vi vil høre folk sige »skal du med hjem og se slottet« om deres 3V’ere i brokvartererne, og det bliver almindeligt acceptabelt at lyve om sin indtægt og materielle besiddelser. Ikea vil komme med produkter som lysekroner i plastic til 299 kroner, stuk med dobbeltklæbende tape lige til at klistre op i den byfornyede andelslejlighed. Og leje af luksusbiler på dagsbasis vil boome, så man kan komme anstændigt på arbejde i en Mercedes – naturligvis kørt af en dværg-chauffør.

Hos Danmarks Statistik ses de første stigninger i drengenavne som Fritz, Ditlev og det nye hit blandt nyfødte drengebørn: Kasi. I forlængelse af blærerøvstendensen vil man også opleve et boom i nepotisme, som bliver kæmpestort – og meget anerkendt.

3. MÆND

Asymmetri er den ny sort - én bakkenbart

Skæg har været et af de seneste års store modeluner blandt yngre mænd. Først så vi det hippe skovhugger-look med ternede skjorter, støvler i containerstørrelse på bagpoterne, og så selvfølgelig et fuldskæg, der ville få Ingvar Cronhammar til at rødme.

Siden kom idéen om, at overskæg i alle slags afskygninger var smart, og i 2012 nåede movember-bølgen også her til lands, så alle mulige umulige halvkendte og ukendte lod skovsneglen vokse ud af næsen for at støtte et godt formål. Men hvor der er kraft, er der modkraft, og hvor der er symmetri, findes nogen, der får lyst til at rode lidt op i det hele.

Så hvis man 1. januar – eller lidt senere, man må heller ikke komme for tidligt – virkelig vil være fremme i bussen, tager man simpelthen et par dages skægvækst og en barberskraber og trimmer i den ene halvdel af fjæset, så man efter udført arbejde står tilbage med én enkelt, flot James Dean-lignende prydsgenstand af skæghår. Indtil videre har ingen taget patent på den idé i den gode sags tjeneste, men RedBarnet, Dyrenes Beskyttelse, Enhedslisten og Greenpeace kan få den til højest bydende ved at henvende sig til MS-redaktionen. Og vi satser hermed en velskænket mikrobryg på, at inden det bliver april, har vi hørt Mads Christensen sige:

- Hvis jeg kan gå med to Rolex, kan jeg vel også have én bakkenbart, mens Dennis Knudsen svinger ragekniven over ham live på »Go’ Morgen Danmark«. Og barbér i øvrigt så den anden af, når Knaldperlen i »Kongerne på Marienlyst« fanger trenden.

4. MODE

På med kæledyret

I moden mødes to stærke tendenser næste år. Nemlig idéen om, at hvis man alligevel ikke har råd til at passe ordentligt på sit kæledyr, kan man lige så godt gøre det af med dem.

Og idéen om, at vi gerne vil vide præcis, hvordan det tøj, vi går med, er fremstillet.

Så hvad er mere oplagt end en vest af perserkat, golden retriever-tøfler eller en skjorte med hamster-ponpon’er?

Det er din garanti for, at pelsen er opdrættet forsvarligt og kun har fået den bedste mad. Samtidig er det en god løsning på problemer med hunde eller katte, der bliver konfliktpunkt i skilsmisser.

Del bogstavelig talt Trofast – og få hver sin vest i økologisk Beagle – så du altid kan bære ham tæt på dit hjerte.

5. GASTRONOMI

Uncomfortable food – stenalderkost 2.0

Først gik mormorkøkkenet sin sejrsgang og gjorde rødgrød, karbonader og oksesteg til gourmetmad. Og i USA spiste de comfort food af den slags, der gør os trygge og behageligt til mode. Når krisen gør ondt, er der intet, der som et farsbrød kan lindre smerten.

2012 var som bekendt også året, hvor stenalderkost – med den køllesvingende (og vitaminmanglende) Thomas Rode i spidsen – slog (fik I den!) igennem. Nu handlede det om kød, kød, lidt æg, og så ellers mere kød med kød på.

Men alle tendenser har som bekendt en modtendens, og når velfærdssamfundet har strøget os med hårene siden vuggestuen, må der garneres med lidt modstand.

Næste år går vi derfor linen helt ud og tager stenalderkosten alvorligt. I Thomas Rodes kommende kogebog vil man derfor kunne finde opskrifter som »risotto med grus«, »tagliatelle med muslingeskaller« og nyklassikeren »stenbiderrogn med småsten«.

For er man en ægte stenaldermand – eller kvinde – er et måltid mad naturligvis en spejling af selve livet. Og derfor aldrig uden risiko!

6. LITTERATUR

Slut med krimier og blid s/m – nu vil far have ro

Hvis du troede, at 100-års krigen, Poul Nyrups tid som statsminister elller »Glamour« varede i en uendelighed, er det intet imod bølgen af femikrimier, der har skyllet ind over verden siden Gud ved hvornår.

Og hvis man troede, at noget så lummert, varmt og villigt som husmødre – eller Sarah Lund i ulden sweater – med hang til klaps bagi kunne få tsunamien til at ændre retning, kunne man godt tro om igen. Kvinderne har domineret litteraturen, men i år slår mændene igen.

Med titler som »Skakmat«, »Selvangivelse« og »Piberygeren« slår en ny generaton af forfattere til lyd for den moderne mands behov. Og han har hverken brug for kinky sex eller lemlæstede kvinder.

Han vil have ro, og han vil kunne spejle sig i hovedpersonerne. Tempoet er langsomt, stilen udfordrende, men aldrig kompliceret, og temaerne kredser om motion, kammeratskab og privatøkonomi i et realistisk univers.

Det lyder måske hverken sexet eller fyldt med action, men det er det, mændene vil have, og i 2013 kommer forlagene til at spinde guld på den nye bølge af mandelitteratur.

7. REJSER

Ned til rødderne – tipi og wigwams

Efter nogle år med oplevelses- og kulturrejser, hvor vi ville se pittoreske skudhuller i Libanon, gå i varme bade i Kyoto og ride på muldyr i Ulan Bator, ser vi i 2013 en modtendens. For når man nu alligevel ikke kan stole på SAS, kontoen er i overtræk, og renten stiger, må man finde på alternativer og skabe kontrast til hverdagslivet med det luksuøse køkken – installeret før finanskrisen – badeværelse med varme i gulvet og duftlys i loungens læsehjørne.

Kodeordene hedder nu nostalgi og en søgen mod fællesskabet. Derfor kommer landdistrikterne til sommer til at opleve deres anden ungdom med horder af mennesker, der med tipier og wigwams opsøger shelterpladser, skovbryn og campingpladser for at holde ferie.

Glem alt om luksus. Nu er det fælleskøkken, kartoffelmospulver på trangiasæt, og toiletter, hvor man tydeligt kan høre, om naboen fik pølseforgiftning af aftenens hotdogs.

8. BUSINESS

Potcroissanter – vi har brug for skæve idéer

»På med ja-hatten!«, »lad os brainstorme« og »tænk ud af boksen« har de seneste mange år været credo på direktionsgangene. Vi skulle være kreative, innovative og udvikle os både som mennesker og virksomheder, mens vi konstruerede mindmaps og lavede gruppearbejde.

Men lige lidt hjalp det. Arbejdspladserne forsvinder, og de kloge hoveder flygter som rotter fra Titanic. Men som et sært resultat af, at både Enhedslisten og Liberal Alliance får tag i flere danskere, bliver et nyt middel i 2013 taget i brug i danske virksomheder: Potcroissanter.

Lige nu lyder det måske usandsynligt, men når det i foråret kommer frem, at venstrefløjen og de liberale har fundet fælles fodslag under fnisende indtagelse af Nespresso-kaffe og pot-croissanter bliver den euforiserende butterdej hurtig corporate governance.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.