Kunst

Prismodtagere på Den Frie

Årets tre modtagere af Danmarks største kunstnerlegat viser, hvordan billedhuggere boltrer sig i alle former for materialer og fortællinger svingende mellem passion, angst og nihilisme.

Udsnit af Nina Saunders’ sært foruroligende møbelskulpturer. Nina Saunders, der kan ses i Den Frie Udstillings Bygning, er blandt årets modtagere af Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens legat. Et af de betydeligste i dansk kunst.
Udsnit af Nina Saunders’ sært foruroligende møbelskulpturer. Nina Saunders, der kan ses i Den Frie Udstillings Bygning, er blandt årets modtagere af Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens legat. Et af de betydeligste i dansk kunst.

Man kan måske hævde, at der er noget af et spring fra billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen til de kunstnere, der i år har modtaget en pris indstiftet til minde om hende og hendes komponistmand. Og så alligevel ikke.

Anne Marie Carl-Nielsen, der måske er mest kendt for rytterstatuen af Christian IX på Christiansborg Ridebane og så sin forkærlighed for at gengive dyr, var medlem af Den Frie, hvor præsentationen af årets legatmodtagere finder sted. Også hendes kunst var, det er kunst generelt, idébåren. Udførelsen og den tekniske perfektion udgør sammen med materialevalgene en betydelig forskel mellem dengang og nu.

Men der er vigtigere lighedspunkter. Anne Marie Carl-Nielsen havde sans for det monumentale uanset i hvilken skala, hun arbejdede, og noget tilsvarende gør sig gældende for årets tre modtagere af prisen, der er en af de betydeligste i dansk kunst.

De tre, der hver har modtaget 400.000 skattefrie kroner, er Lilibeth Cuenca Rasmussen og Nina Saunders samt makkerparret Elmgreen & Dragset. Sidstnævnte, der næste efterår udstiller retrospektivt på Statens Museum for Kunst, slipper måske nok nemmest om det i denne omgang og trænger bedst igennem med en af deres karakteristisk enkle, tableauagtige skulpturer. Man ser en mand sidde på et stillads og overveje, om det virkelig er det hele værd. Hvad det så end er, der er til overvejelse. Som ofte i de to kunstneres værk et billede på nihilisme. For selvfølgelig er det noget værd. Det meste. Også at male de vægge, manden på stilladset tilsyneladende er gået i stå med.

Langt mere passion og liv er der over Lilibeth Cuenca Rasmussen og især hendes videoværk, der som flere andre af slagsen tematiserer køns- og kulturforskelle i et inciterende sprog, hvor kunstneren bruger sig selv som figur.

Det uhyggelige i det hjemlige, der egentlig skulle være den trygge ramme om tilværelsen, er temaet i Nina Saunders’ overrumplende skulpturer, der udgøres af nogle af hjemmets genstande som møbler og udstoppede dyr. Som så imidlertid er forandrede, muterede og fastholdt i et frosset øjeblik, skønt man undertiden fornemmer, at de er levende, hendes organiske skulpturer, og ikke spor venligtsindede.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.