Kunst

Da Kirkeby blev til Kirkeby

Udstillingen om Per Kirkeby og avantgardens blå rum i Kunstforeningen fortæller om en tid med radikale eksperimenter. Men det er også historien om, hvordan maleriet overvinder alt.

Den stiliserede solopgang – lånt fra datidens Solgryns-pakker – og andre popkulturelle referencer indgik i mange af Per Kirkebys tidlige billeder. Foto: PR
Den stiliserede solopgang – lånt fra datidens Solgryns-pakker – og andre popkulturelle referencer indgik i mange af Per Kirkebys tidlige billeder. Foto: PR

Med den berømmelse, Per Kirkeby med tiden har opnået, er det pudsigt at tænke på, at også han en gang har været en ukendt kunstner, der er gået søgende rundt i Københavns gader.

Hans søgen bragte ham blandt andet til en ejendom i Pilestræde, hvor den selvbestaltede kunstnerskole, Eks-Skolen, lå. Her traf Kirkeby en noget ældre mand, der hed Poul Gernes.

Gernes spurgte som det første Kirkeby, hvor gammel han var. »23,« fik Kirkeby forklaret. »Hvor morsomt,« sagde Poul Gernes. »Det er jeg også.« Så fra 1962 var Kirkeby en del af Eks-Skolen, hvor tidens vildeste avantgarde øvede sig. Stort set i ubemærkethed.

Et andet vigtigt sted i avantgardens topografi dengang var Galleri Köpcke. Her kunne danske kunstnere med antennerne ude møde den udenlandske avantgarde, som nu for eksempel Piero Manzoni, der var på vej til Herning inviteret af den kunstinteresserede skjortefabrikant Aage Damgaard.

I Herning fremstillede Manzoni en række forunderlige ting som verdens længste streg, Jordens sokkel og dåser med kunstnerens egen afføring.

For nogle år siden blev et eksemplar af sidstnævnte solgt for en lille million på Sotheby’s. Herning blev en vigtig by på avantgadens landkort. Også for Kirkeby.

Radikaliteten i for eksempel Manzonis værk og de vilde eksperimenter på Eks-Skolen havde – fortæller udstillingen i Kunstforeningen – stor betydning for Per Kirkebys tidlige værk.

Der lå i tiden en bevægelse hen mod en slags nulpunkt, hvor alting blev reduceret til mindst muligt. Såvel hvad angår udtryk som materialer.

På udstillingen, og det er også titlen på den, opereres med begrebet »avantgardens blå«, og det skulle så være det rum, »hvor alt kunne udgå fra i fremtiden«.

Det genstridige maleri

Også i 1960erne var der nogle, der mente, at maleriet havde udspillet sin rolle. Den nye kunst så helt anderledes ud. Bare ikke for Kirkeby, der ikke på nogen måde var færdig med maleriet.

Det kan godt være, han deltog i forskellige happenings – aktioner – sammen med sine brødre på Eks-Skolen, og at han i 1970erne begyndte at bygge sine murstensskulpturer.

Men maleriet kunne han ikke slippe, og gennem årtierne malede han sig frem til et stort og bevægende, sanseligt maleri, hvis fortællinger forholder sig til en række af tilværelsens grundlæggende vilkår, til erkendelsen af sammenhængen i den europæiske kunst- og kulturhistorie og til spørgsmål som tro.

Det dukker allerede op i udstillingens seneste billeder fra slutningen af 1980erne, men i begyndelsen var det overvejende forskellige hverdagslige tegn som et blåmalet stakit eller forskellige popkulturelle referencer, som er malet med næsten demonstrativ, minimalistisk enkelthed.

Vi er langt fra Kirkebys karakteristisk følsomme penselsprog i de første tegnenkle billeder.

Men maleri er det, og det er så det, han siden har arbejdet med. Uanset hvor mange gange maleriet er blevet erklæret dødt.

Udstillingen tjener som en glimrende introduktion til den unge Kirkeby og til de avantgardebegreber, der kendetegnede en kvantitativt beskeden, kvalitativt betydningsfuld del af dansk kunst i 1960erne.

Og hvis man vil se mere af Per Kirkeby, kan man i marts og til 10. april se en udstilling i Møstings Hus om resultatet af det langstrakte samarbejde mellem Kirkeby og den fremragende kobbertrykker Niels Borch Jensen.

Hvem: »Avantgardens blå – Per Kirkeby«.

Hvor: Kunstforeningen, Gl. Strand 48. Tirsdage-søndage 11-17, onsdage tillige til 20. Til 24. april.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.