Visionerne alene gør det ikke

Filminstruktøren Ali Abbasi vil gerne lave film for færre penge end andre, for så behøver han kun at tage hensyn til sig selv. I dag vises hans gyserfilm, »Shelley«, på filmfestivalen i Berlin.

Den dansk uddannede svensk-iranske filminstruktør Ali Abbasi havde i aftes under Berlinalen premiere på sin gyserfilmen »Shelley«, der senere på året kan ses herhjemme. Foto: Sturla Brandth Grøvlen
Den dansk uddannede svensk-iranske filminstruktør Ali Abbasi havde i aftes under Berlinalen premiere på sin gyserfilmen »Shelley«, der senere på året kan ses herhjemme. Foto: Sturla Brandth Grøvlen

Navnet er iransk, nationaliteten er svensk, men han er uddannet på Den Danske Filmskole og taler dansk uden accent. Og i aftes vistes hans foruroligende graviditetsgyser, »Shelley«, i Berlinalens Panorama-konkurrence.

»Jeg er lige kommet hjem fra en researchrejse til Iran, så jeg har slet ikke haft lejlighed til at tænke over, hvorvidt jeg er heldig med at være blevet udvalgt til Berlinalen,« siger Ali Abbasi.

»Shelley« er en gyser i den særlige gyserfilmtradition, der handler om gravide kvinder, hvor Roman Polanskis »Rosemarys baby« vel meget passende kan betegnes som urmoderen.

»Shelley« handler om et barnløst par, der har trukket sig tilbage fra det moderne liv og er flyttet til en primitiv ødegård i Sverige uden hverken elektricitet, internet eller fjernsyn. Ved filmens begyndelse flytter en ung rumænsk tjenestepige ind i huset, og parret overtaler hende til at blive rugemoder for det barn, de brændende ønsker sig.

»Jeg har selvfølgelig set »Rosemarys baby«, men jeg vil dog sige, at »Shelley« først og fremmest udspringer af min generelle undren over graviditetsfænomenet. Altså det, at en kvinde bærer noget inden i sig selv, der begynder med ikke at være menneske, og som ender med at være det. Det synes jeg faktisk er vildt, og hvad angår rugemødre, er graviditetsfænomenet desto mere bizart. Og så er rugefødsler tilmed et ret udbredt fænomen i verden,« siger Ali Abbasi.

Tjenestepigen i »Shelley« spilles af rumænske Cosmina Stratan, der i 2012 modtog Cannes-festivalens pris som bedste kvindelige skuespiller. Ali Abbasi mener selv, at det var filmens manuskript, der tiltrak den eftertragtede skuespiller, som i »Shelley« får mange facetter frem i en rolle, der kunne være blevet enstrenget.

Forsøgskanin for low budget-ordning

»Shelley« er Ali Abbasis første film efter at være blev færdiguddannet som instruktør på filmskolen for fire år siden. Siden brugte han lang tid på at forberede en film i samarbejde med andre, men projektet kuldsejlede, da Ali Abassi fik omskrevet manuskriptet så mange gange, at hans samarbejdspartnere ikke kunne genkende det.

»De havde helt ret i deres kritik. Det var stort set kun karakterernes navne, der var tilbage efter mine omskrivninger,« siger han.

Til gengæld kunne Ali Abassi bruge det omskrevne manus som udgangspunkt for »Shelley«, og ad en lang, krøllet vej kunne optagelserne begynde sidste år. Samtidig havde Ali Abassi og det fem år gamle københavnske filmselskab Profile Pictures fået tilbud fra Det Danske Filminstitut om at blive forsøgskaniner for den nye low budget-ordning, hvor hensigten er at iværksætte og støtte spillefilm med relativt små budgetter. Hvor spillefilm normalt koster mellem 20 og 30 millioner kroner at producere, koster low budget-film mellem tre og seks millioner kroner. Det er der en vigtig fordel ved, siger Ali Abbasi:

»På filmskolen fik vi altid at vide, at vi ikke skulle tænke på, hvad det kostede at producere de film, vi ville lave. Men den tankegang er bullshit, for det kan i værste fald føre til, at den vision, man kommer op med, bliver skåret ned i alle ender og kanter af en producer, der skal holde et budget. Derfor vil jeg hellere arbejde med et budget, der måske er begrænset, men hvor det til gengæld er mig selv, der tilpasser visionen efter budgettet.«

Overordnet befinder filmbranchen sig lige nu i den samme fase som musikbranchen befandt sig i, i starten af 00erne, lyder det fra Ali Abbasi.

Indtjeningsmulighederne og hele det økonomiske økosystem i filmbranchen er drastisk forandret som følge af streaming og bortfaldet af DVD-salget, men filmselskaberne har svært ved at omstille sig fra de gamle indtjeningsmodeller, hvor budgetterne var op til ti gange så store som budgettet i »Shelley«.

»Jeg er ikke så arrogant at tro, at min film skal vise vejen frem for filmbranchen, men jeg tror, at det er vigtigt, at folk generelt begynder at tænke mere over, hvordan de kan lave film, de har lyst til, fremfor hvordan de kan lave film, der giver overskud. Jeg tror ikke, at det er umuligt at forene de to ønsker,« siger Ali Abbasi.

Oplevelser i et parallelunivers

Det er en dyster og uforudsigelig verden, man bliver ført ind i i »Shelley«, og dermed opfylder filmen to af de mål som Ali Abbasi opstiller for sine film. For det første må film gerne bringe publikum hen, hvor det ikke tidligere har været. For det andet må biografturen godt give noget at tænke over.

»Man må acceptere, at folk kræver et minimum af underholdning, når de køber en biografbillet, og en god måde at underholde på, er at invitere folk ind i et slags »parallelt univers«. Det er jo derfor, man elsker krimier. Man vil have noget andet end hverdagen. Men paralleluniverset behøver ikke at være kitchet eller endimensionelt. Det må godt være kunstnerisk, og det er det, vi har ønsket med »Shelley«,« siger Ali Abbasi.

»Shelley« får senere på året premiere i Danmark.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.