Utallige »tweeps« dækkede Emmelies sejr

Tusindvis af danskere kommenterede i går Dansk Melodi Grand Prix på Twitter. »Det er sjovt at se fjernsyn med andre,« forklarer ekspert. Robotter forklædt som letlevende damer udnytter trenden.

Mens Emmelie de Forest sang sig til sejr i årets udgave af det danske Melodi Grand Prix, blev det manglende fodtøj og vinderens konkurrenter debatteret flittigt på Twitter.
Mens Emmelie de Forest sang sig til sejr i årets udgave af det danske Melodi Grand Prix, blev det manglende fodtøj og vinderens konkurrenter debatteret flittigt på Twitter.

TV sendte live og radioen opdaterede flittigt lytterne, men de gamle informationskanaler var langt fra nok for de Melodi Grand Prix-glade danskere. Tusindvis af os kommenterede og fulgte også begivenheden på det sociale medie Twitter.

- Det er den danske begivenhed, jeg har set, hvor der har været mest tryk på, siger Thomas Bigum, ekspert i sociale medier.

Han forklarer, at Twitter ikke fører statistik over trafikken under begivenheder som den danske sangkonkurrence, men tøver ikke med at kalde mediet en »gigantisk TV-stue, hvor stemningen lynhurtigt kan blive høj«.

- Man er fælles om det, man ser, og folk har en mening og en holdning, siger han.

Det var det, der skete i går, forklarer han. Trine Marie Kristensen, der også rådgiver om brugen af sociale medier, forklarer trafikken på samme måde.

- Det er jo sjovt at se fjernsyn med andre. De færreste ser sikkert MGP alene, men alligevel kan Twitter give en fornemmelse af, at det er skægt at tale om det, man ser i TV, siger hun.

En søgning på #mgpdk afslører flere tusinde kommentarer fra timerne under konkurrencen. #mgpdk er et såkaldt hashtag, som markerer, at en kommentar handler om det danske Melodi Grand Prix. På den måde kan brugere med hang til netop Grand Prix søge på ordet og se alle de såkaldte tweets om emnet.

Under konkurrencen var der underholdning nok. Mere eller mindre lødige kommentarer om favoritternes udseende blandede sig med seriøse vurderinger af sangene, nyheder om resultatet og vittige bemærkninger om blokfløjter, vinderens bare tæer og antallet af værter.

»Og vinderen er: Twitter! Tak for i aften, og på gensyn med bare tæer i Malmø. #mgpdk«, hed det sidst på aftenen fra komikeren Sebastian Dorset, der var flittig gæst i den store digitale TV-stue.

Letlevende damer

I løbet af søndagen har mange af kommentarerne være mere kryptiske. Tilsyneladende har tonsvis af engelsktalende unge damer med vovede profilbilleder kastet sig over den danske sangkonkurrence.

Et blik på deres tweets afslører dog, at de fleste i virkeligheden handler om links til tvivlsomme internetbutikker.

- Folk i den branche programmerer simpelthen robotter, der kan se, hvilke hashtags, som er populære. Dem bruger de så i deres beskeder, selvom de ikke handler om emnet, siger Thomas Bigum.

I går aftes var #mgpdk så anvendt, at selv robotter fra udlandet bed mærke i den store begivenhed i vores lille sprogområde.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.