Film

Stjerneinstruktører satser på udlandet

Filmskabere som Ole Christian Madsen, Lone Scherfig, Per Fly og Thomas Vinterberg vil lave engelsksprogede film for udenlandske producenter. Derfor har de stiftet andelsselskabet Creative Alliance.

Ole Christian Madsen (i midten) instruerer Mads Mikkelsen og Thure Lindhardt i filmen »Flammen & Citronen« tilbage i 2007. Filminstruktøren er en af initiativtagerne til Creative Alliance.
Ole Christian Madsen (i midten) instruerer Mads Mikkelsen og Thure Lindhardt i filmen »Flammen & Citronen« tilbage i 2007. Filminstruktøren er en af initiativtagerne til Creative Alliance.

Danske instruktørers muligheder for at realisere eksperimenterende film er blevet for begrænsede inden for rigets grænser. Derfor har de danske filminstruktører Ole Christian Madsen, Per Fly, Thomas Vinterberg, Lone Scherfig, Janus Metz og islandske Dagur Kári stiftet andelsselskabet Creative Alliance.

»Vi vil gerne udvikle en ny strategi for dansk film i international sammenhæng. Det vil udvikle danske film, og vi kan indtage nye territorier. Lige nu har vi ry for at være en stor filmnation. Vores film går godt og er som regel med i Oscar-opløbet. Det her er næste skridt i den retning,« siger Ole Christian Madsen, som blandt andet står bag »Flammen & Citronen« og senest har instrueret et par afsnit af HBO-serien »Banshee«.

Engelsksprogede danske film holder ikke

Creative Alliance vil lave sine film på engelsk, og produktionen skal primært foregå i New York. Men Ole Christian Madsen lægger vægt på, at det er danske ideer og danske ressourcer, der anvendes, så filmene dermed stadig vil være halvt danske. Det vil være god branding for dansk film i udlandet, mener Ole Christian Madsen.

Men det er Zentropas direktør, Peter Aalbæk Jensen, uenig i.

»Jeg synes, at det er prisværdigt, at nogle vil tage initiativer, der skaber muligheder for dansk films ekspansion, der jo allerede går over stok og sten. Men at udvikle engelsksprogede film til det amerikanske marked er ikke noget, jeg har nogen interesse i,« siger han.

Peter Aalbæk påpeger, at det internationale marked netop nu tværtimod beder om dansksprogede film fra danske instruktører, jævnfør succesfulde film som Nikolaj Arcels »En kongelig affære« og Thomas Vinterbergs »Jagten«.

Zentropa har blandt andet stået bag engelsksprogede spillefilm som Lone Scherfigs »Wilbur Wants To Kill Himself« og Thomas Vinterbergs »Its’ All About Love«, der begge floppede kommercielt.

Peter Aalbæk Jensen giver ikke meget for de udrejsende instruktørers indirekte kritik af de hjemlige producenters uvillighed til at investere i andet end det kommercielt bæredygtige.

»Jeg mener personligt, at det er meget længe siden, at jeg har set et genialt eksperimenterende filmprojekt på mit skrivebord fra nogen som helst anden end Lars von Trier, men den dag jeg ser sådan et, skal jeg nok studere det med interesse,« siger Peter Aalbæk Jensen.

Men Aalbæk Jensens kritik preller af på Ole Christian Madsen:

»Jeg tror, at tiden er moden til, at Danmark udvikler engelsksprogede film, hvad vi nok ikke har været tidligere. Og jeg tror, at det også er muligt at få det til at hænge sammen økonomisk. Der er i øvrigt – så vidt jeg ved – ingen i Creative Alliance, der vil konkurrere med Lars von Triers film,« siger han.

Logisk at dansk film vil internationaliseres

Det Danske Filminstituts direktør, Henrik Bo Nielsen, er positiv over for Creative Alliances initiativ, som han ser som en naturlig konsekvens af, at en række danske instruktører i de senere år har lavet film i USA og nu vil afprøve de erfaringer på en ny måde.

»Det er logisk, at dansk film fortsætter med at internationalisere sig i sine relationer,« siger Henrik Bo Nielsen.

Samtidig finder han det naturligt, at kunstnerisk orienterede instruktører, der leder efter risikovillig kapital, tager til udlandet, når den hjemlige filmbranche i øjeblikket går mere forsigtigt til værks.

Henrik Bo Nielsen ser ikke noget principielt forkert i, at der skal gives dansk filmstøtte til engelsksprogede film, og påpeger at udenlandske film med danske instruktører udtrykkeligt blev erklæret støtteegnede i den seneste filmaftale.

Flere engelsksprogede film med premiere i år har fået dansk filmstøtte, heriblandt Nicolas Winding Refns thailandske gangsterfilm »Only God Forgives«, Lars von Triers »Nymphomaniac« og Daniel Joseph Borgmans »The Weight of Elephants«. Sidstnævnte film er indspillet i New Zealand med newzealandske skuespillere.

Opretning af den skæve »handelsbalance«

»Men filminstituttet vil naturligvis vurdere hvert enkelt filmprojekt på dets egne præmisser, og noget af det, vi vil være på udkig efter, vil være, hvordan det danske finger- eller fodaftryk på den enkelte film kommer til udtryk,« siger Henrik Bo Nielsen.

Han tilføjer, at Creative Alliance-konceptet kan bidrage til at få rettet op på den skæve »handelsbalance«, der i øjeblikket betyder, at der strømmer mere udenlandsk filmstøtte til dansksprogede film end omvendt.

Henrik Bo Nielsen mener ikke, at de seks instruktørers andelsselskab kan ses som første skridt i retning af en større afvikling af den kreative del af den danske filmbranche.

»Dette ændrer ikke på, at langt hovedparten af filmstøtten også i fremtiden vil gå til dansksprogede film, der skildrer en dansk virkelighed og samtidshistorie,« siger Henrik Bo Nielsen.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.