Som skabt for hinanden – men for gode til hinanden

Forfatteren Ida Jessens dramatikerdebut »Stuck« på Teater Nordkraft giver et nuanceret billede af kærlighedens selvdestruktive kraft.

Therese Damsgaards smukke Ingeborg er som en dirrende racehest, i konstant bevægelse. Altid i styrkekrig med Christian Tafdrups karismatiske levemand, Viggo. Foto: Tom Ingvardsen
Therese Damsgaards smukke Ingeborg er som en dirrende racehest, i konstant bevægelse. Altid i styrkekrig med Christian Tafdrups karismatiske levemand, Viggo. Foto: Tom Ingvardsen

Det er næsten ironisk. Men er navnet Stuckberg i dag ikke mere forbundet med digterhustruen Ingeborg end med digteren Viggo? Ironisk fordi ægteparret kæmpede om synligheden og anerkendelsen. Om hvorvidt Ingeborg var en næsten større kunstner end sin berømte mand, der fik al den anerkendelse, hun burde have haft?

Derfor er det befriende, at forfatteren Ida Jessen i sin dramatikerdebut »Stuck« på Teater Nordkraft ikke ophæver Ingeborg til miskendt geni, offer for et patriarkalsk samfund og dominerende mand, men giver et nuanceret billede af et ægtepar, der virkelig har elsket hinanden. Som måske er skabt for hinanden, men ikke er gode for hinanden. Forestillingen stiger følelsesmæssigt markant efter pausen, hvor vi når øjeblikket, der må ende med forsoning eller evig adskillelse mellem de to ægtefæller.

Therese Damsgaards smukke Ingeborg er som en dirrende racehest, i konstant bevægelse, urolig, som om det brusende blod hele tiden får det til at prikke i hendes hud. Hun nærmest søger sin egen undergang. Altid i styrkekrig med Christian Tafdrups karismatiske levemand, Viggo. Selv når han er modbydelig, når han ydmyger hende og sig selv, når livsleden får flanørfacaden til at revne, smiler han farligt og forførende med flirten blinkende i de sorte øjne.

Som modsætning har vi det borgerlige mønsterægtepar anno 1900, Ingeborgs solide og moderlige søster. Nanna Buhl Andresens Agnes er en kvinde, der gerne vil have harmoni i tilværelsen, for de andres skyld. Især for hendes bryske mand, Thomas, som instruktøren Kamilla Bach Mortensen har iscenesat Mikkel Reenberg til at tegne næsten karikeret patriarkalsk. En mandsling, som Agnes har al mulig ret til til sidst at sige så markant fra overfor.

Og som tilskueren til det hele og fluen på væggen i ethvert ordentligt hjem dengang, tjenestepigen Thea. Som ikke har mange ord, men bliver spillet så udtryksfuldt af Jela Natius, at Thea står centralt og som næsten det eneste lille håb for fremtiden. Den almindelige, sunde pige.

Koldt klistrende gulv

Ida Jessen har skrevet et ægteskabeligt kammerspil med linjer til de store klassikere og Ibsens »Hedda Gabler« især. Et kærlighedsportræt det er værd at blive indviet i, og en opførelse i et intimt, mørkt rum med nærhed til skuespillerne havde styrket oplevelsen og inddragelsen.

I stedet har scenografduoen Sir Grand Lear ulykkeligvis fået lov til at hæve publikum højt over scenen på podier, hvor rækværket sidder midt i vores synsfelt hele tiden. Dramaet udspiller sig på ægte Ibsensk vis i den borgerlige dagligstue, trukket udmærket op i fire enkle, men klassiske møblementer – på et stort hvidt voksdugsgulv, som skuespillerne marcherer frem og tilbage på. Voksdugen er sikkerhedsforanstaltningen for, at vandet i slutscenen kan strømme ind, hvilket ikke har en effekt, der opvejer den skade den kulde det kolde, klistrede gulv med den sparsomme møblering inden da har forvoldt på nærheden, inderligheden og den svære kærlighed, som Ida Jessens personer ellers slås bevægende med.

 

Hvad: »Stuck«

Hvem: Ida Jessen. Instruktion: Kamilla Bach Mortensen. Scenografi: Sir Grand Lear ved Ingvild Grande og Lea Burrows.

Hvor: Teater Nordkraft. Til 12. februar.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.