Så meget TV ser en 57-årig kvinde fra Nordjylland

Hver dansker ser stadig TV knap tre timer dagligt på de klassiske TV-kanaler i gennemsnit. En gennemsnitlig storforbruger ser seks timer om dagen. For mens nogle ser mere, forsvinder andre, viser DRs tal.

Årets mest sete TV-udsendelse var anden sæson af DR-serien Arvingerne, der i snit trak 1.537.000 seere.
Årets mest sete TV-udsendelse var anden sæson af DR-serien Arvingerne, der i snit trak 1.537.000 seere.

Selv om Netflix og andre streaming-tjenester har vundet frem i de danske hjem, så har vi ikke skruet ned for forbruget af de klassiske TV-kanaler - det såkaldte flow-TV, viser TV-stationernes opgørelser.

To timer og 52 minutter dagligt ser den gennemsnitlige dansker over tre år klassisk TV, viser tal fra en undersøgelse, som DR  netop har offentliggjort. Og det er i snit et minut mindre end året før, og altså en stabilisering af TV-forbruget, som ellers er dykket noget de sidste par år.

I 2012 var det gennemsnitlige daglige TV-forbrug på 3 timer og 15 minutter.

Men selv om vi i snit ser ligeså meget flimmer som sidste år, så er der stadigt større forskel på, hvor meget vi hver især ser, viser tallene.

»Det stabile tidsforbrug dækker over, at der bliver større forskel mellem dem, der ser meget og dem, der ser lidt TV. Forskellen mellem såkaldte høj- og lavfrekvente seere har aldrig været større,« skriver medieforskerne Jakob Vikær Hansen og Katrine Green fra DR Medieforskning i rapporten ifølge en pressemeddelelse fra DR.

Gennemsnitsprofilen på en storforbruger af TV er en kvinde på 57 år, der bor på Sjælland eller i Nordjylland og dagligt ser seks timer og syv minutters TV, konstaterer rapporten. Mens profilen blandt den ottendedel, der ser mindst TV er en 23-årig mand, der bor i Midtjylland.

Her gemmer sig også en stor del af internet-seerne. Hver tredje ser nemlig TV over internettet mere end en gang om ugen.

»Meget peger på, at især unge danskere ser mindre tv, som følge af at de skifter fra traditionelt tv til on demand-tjenester, mens det omvendt er de ældre danskere, der ser mere tv end tidligere,« lyder det fra medieforskerne Jakob Vikær Hansen og Katrine Green ifølge DR.

En undersøgelse fra analyseinstituttet Wilke sidste år viste netop, at blandt de 20-29 årige så man i dag mere TV over internet-tjenester end via traditonelle TV-kanaler, og kabel-TV udbyderne mærker da også, at danskerne er blevet mere kræsne med deres pakker og skærer ned på udbuddet.

Ikke desto mindre ser 9 ud af 10 danskere fortsat tv hver uge, og størstedelen af tiden bliver stadig brugt på de fire store kanalfamilier i Danmark – TV 2, DR, TV3-familien fra MTG TV og Discovery Networks med blandt andet 4, 5 og 6'eren. De fire hovedudbydere stod i 2015 for 91 procent af seernes tid foran fjernsynet.

Størst er stadig TV 2-familien, der i 2015 sad på en markedsandel på 35 procent, hovedkanalen TV 2 er med 23,7 procent den mest sete. Samtidig var der fremgang flere steder for TV-gruppen - TV 2 News havde sit mest sete år med en seerandel på 4 procent  efter et 2015 med med folketingsvalg og store dramatiske begivenheder.

DRs TV-kanaler kommer lige efter med en seerandel på 34 procent - en lille fremgang - hvoraf hovedkanalen DR1 sidder på 22 procent af danskernes TV-forbrug, viser DRs tal, der også opgør DR-serien Arvingerne som det mest sete program i 2015.

De 10 mest sete programmer på alle kanaler i 2015 var:

1. Arvingerne II, DR1 – 1.537.000 seere

2- X Factor (inkl. afgørelsen), DR1 – 1.488.000 seere

3. Badehotellet, TV 2 – 1.359 seere

4. Mord uden grænser, DR1 – 1.097.000 seere

5. Juleønsket, TV 2 – 1.064.000 seere

6. Vild med dans inkl. Afgørelsen, Knæk cancer og Trin for trin, TV 2 – 1.050.000 seere

7. Den store bagedyst, DR1 – 993.000 seere

8. Rigtige mænd, DR1 - 990.000 seere

9. Årgang 0, TV 2 – 959.000 seere.

10. Rigtige mænd- Hva’ nu? DR1 – 911.000 seere.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.