Øget fokus på gæster giver pote på landets museer

Kulturstyrelsens årsopgørelse viser en fremgang i besøgstallet på landets museer. På Aros og Statens Museum for Kunst mener man, at det navnlig er et øget fokus på gæsternes helhedsoplevelse, som har haft afgørende betydning for besøgstallet.

Mens det samlede antal af danske museer er faldet på grund af fusioner, er antallet af brugere på museerne steget med mere end 12 procent. Det viser tal fra 2010, som ligger til grund for en ny rapport fra Kulturstyrelsen.

Ifølge kommunikationschef hos kunstmuseet Aros, Bjarne Bækgaard, har succesen at gøre med, hvad museet byder sit publikum.

- For Aros betyder det rigtig meget, hvilke udstillinger vi har. Vores Edvard Munch-udstilling er for eksempel et fantastisk trækplaster og uden sammenligning den mest besøgte udstilling, vi nogensinde har haft. Olafur Eliassons regnbue trækker også stadig rigtig mange gæster. Men det betyder også meget, at vi prøver at skabe en god stemning på museet. At gæsten er i centrum. Vi får rigtig mange tilbagemeldinger om, at det er noget, gæsterne oplever som rigtig positivt, og noget der gør, at de får lyst til at komme igen, siger han.

Også hos Statens Museum for Kunst oplever man, at et øget fokus på gæsten har betydning, ikke mindst i formidlingen og præsentationen af museets udstillinger.

- Det vigtigste er at gøre det let for folk at bruge udstillingerne. Det giver pote, at vi har fokuseret mere på udstillingsdesign og på at bygge udstillingerne op med en rød tråd. Det er ikke nok, at udstillingen er faglig lødig, det betyder også meget, hvordan du pakker den ind og hvordan du giver den videre. Det er vi blevet bedre til at fokusere på, siger formidlingschef Berit Anne Larsen.

Hun påpeger også, at museerne har opdaget, at folk ikke går på museum alene, men sammen med andre. Derfor er det vigtigt, at udstillingerne kan forløses på en god måde og som en facilitet for samvær.

- Der er ikke mange, der kan lide at blive talt ned til. Derfor skal vi give folk et materiale i hånden, der gør at de har nogle kroge at hænge det, de ser, op på. Museerne må ikke tage ting for givet og tale til et indforstået publikum. Alle folk skal føle, at der bliver talt til dem som vidende mennesker, siger hun.

Rapporten tillægger også museernes evne til at lave bedre undervisningstilbud til skolerne stor betydning. Berit Anne Larsen mener også, at det øgede fokus på netop strategierne i forhold til undervisning har givet pote.

- Det har været vigtigt, at samarbejdet med skolerne er noget, vi som institution ønsker og som ikke ligger som et aber dabei, siger hun.

Hos Aros oplever man, at det ofte er forældrene, der bliver slæbt med af deres børn, fordi børnene føler, at museet også er for dem. Og det er helt bevidst.

- Vi er sat i verden for at passe på og udvikle en kunst- og kulturarv, men vi er her først og fremmest for gæsterne skyld, og skal give dem den bedste oplevelse. Det gør vi bedst ved at være opmærksomme på, hvordan en tur på Aros bliver en god oplevelse for alle, ung som gammel, siger Bjarne Bækgaard.

Alle statsanerkendte museer med undtagelse af fem har deltaget i Kulturstyrelsens undersøgelse. Rapporten skal give museerne mulighed for at sammenligne sig og identificere udviklingspotentialer.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.