Nyt magasin vil gøre kunst til moderne livsstil

Statens Museum for Kunst og Egmont Publishings’ nye fælles udgivelse, VÆRK, skal skabe indblik i og bedre forståelse for kunsten.

Kommunikationschef Lise Korsgaard fra Statens Museum for Kunst håber, at det nye magasin kan bringe formidlingen af kunsten, dens udøvere og institutioner ud af indforståetheden. Arkivfoto: Keld Navntoft
Kommunikationschef Lise Korsgaard fra Statens Museum for Kunst håber, at det nye magasin kan bringe formidlingen af kunsten, dens udøvere og institutioner ud af indforståetheden. Arkivfoto: Keld Navntoft

Statens Museum for Kunst, SMK, i København og tre danske livsstilsmagasiner, Euroman, Eurowoman og RUM, går nu sammen om en ny udgivelse: et magasin, der skal åbne dørene til en indforstået og til tider lukket kunstverden.

Kunst er også følelser, fortællinger, fortid og fremtid, og det er dét Statens Museum for Kunst og Egmont Publishings tre magasiner gerne vil skabe en forståelse af, når de første gang sender VÆRK på gaden 18. februar.

Motivationen for samarbejdet er, at SMK kan komme ud til »det moderne segment,« som interesserer sig for kunst, men ikke føler sig tiltrukket af den normale »museumsjargon.«

Samtidig kan Egmont levere et indhold til sine læsere, som de ved, de interesserer sig for.

»Som landets nationalgalleri ser SMK det som sin fornemmeste opgave at skabe opmærksomhed og interesse for kunsten hos så bred en del af befolkningen som muligt,« siger kommunikationschef Lise Korsgaard fra Statens Museum for Kunst.

Hun håber, at VÆRK kan bringe formidlingen af kunsten, dens udøvere og institutioner ud af indforståetheden.

»Til det formål er Egmonts magasiner et oplagt godt valg,« siger hun.

Egmonts tre magasiner Euroman, Eurowoman og RUM har tilsammen 442.000 læsere, der ifølge Euromans chefredaktør, Kristoffer Zøllner, er meget optagede af æstetik.

»Derfor er det en fornøjelse at kunne give dem et kunstmagasin med så stærkt et indhold, som vi kan præsentere i VÆRK,« fortæller han.

Den første udgave af det nye magasin byder blandt andet på fortællingen om fem værker, der ændrede historien, guide til kunst i det offentlige rum, portræt-interview med billedkunstner Lea Porsager samt fotoserien »Mig og min kunst« med blandt andre erhvervsmanden Mads Øvlisen og tøjhandler Jørgen Nørgaard.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.