Netgiganters nej til nøgenhed

Apple, Facebook og Google modererer indholdet på uigennemsigtig vis. Alligevel er vi storforbrugere af deres tjenester.

De historiske billeder, som de fremstår i hippiebogen, hvis man køber den via iBookstore.
De historiske billeder, som de fremstår i hippiebogen, hvis man køber den via iBookstore.

Apple har tilsyneladende taget en ny bid af et æble fra Edens have og er endnu engang blevet forlegne over den nøgne menneskekrop. Apples boghandel, iBookstore, har afvist at sælge Peter Øvig Knudsens dokumentariske og billedrige bøger om den danske hippiebevægelse, som de er skabt. Først efter at forfatteren af egen drift har dækket blottede bryster, baller og kønsdele med røde æbler, har iBookstore villet sætte »Hippie 1« og »Hippie 2« til salg.

Det er ikke noget enestående tilfælde. Der er masser af eksempler på, at Apple og andre mastodonter i den digitale verden afviser eller fjerner indhold af årsager, som kan virke snerpede på danske brugere. Apple har eksempelvis ændret Naomi Wolfs nye bog »Vagina: A New Biography« til »V****a: A New Biography«. Gustave Couberts maleri »Verdens oprindelse« (1866), som forestiller et nøgent kvindeskød, har tidligere vist sig at være for stærke varer for Facebook. Det samme gælder fotografier af ammende kvinder.

Apples musikbutik iTunes ændrer rask væk frisindede titler og covers, hvilket også mange danske musikere har mærket. Rasmus Nøhrs »Hash eller Gas« blev til »H**h eller Gas«, Nik & Jays »Ryst din røv« kom til at hedde »Ryst din r*v«, og Lukas Grahams cover til singlen »Drunk in the Morning« er blevet så skarpt beskåret, så man hverken kan se den nøgne kvindehud eller de tomme ølflasker, der er motivet på det maleri, som udgør coveret.

- Billeder af pin-ups og homoseksuelt indhold er også blevet ramt. De censurerer og afviser »uanstændigt« indhold ud fra nogle yderst subjektive kriterier, siger Eva Galperin fra den store amerikanske interesseorganisation Electronic Frontier Foundation, der arbejder for gennemsigtighed og forbrugerrettigheder i den digitale verden.

Søgegiganten Google har i censursammenhæng senest gjort sig bemærket på en noget anden front. Virksomheden var for et par måneder siden centrum for en ophedet debat, da Googles videokanal YouTube frivilligt besluttede at blokere Nakoula Basseley Nakoulas kontroversielle film »Innocence of Muslims«, så brugere i Egypten og Libyen ikke kunne se den, mens filmen er bandlyst på YouTube i en række øvrige muslimske lande på grund af lokal lovgivning.

Operation æble

Peter Øvig Knudsens intermezzo med Apple begyndte i foråret, da det første bind i hans beretning om den danske hippiebevægelse blev uploadet til salg i iBookstore. E-bogen klarede ikke godkendelsesproceduren, hvilket forfatterens forlag blev informeret om via en standardmail, som ikke indeholdt nogen detaljer om, hvad der forhindrede udgivelsen i at blive godkendt som salgsvare.

- Derefter er der ikke så meget at gøre. Vi forsøgte at komme i dialog med Apple i Danmark og Californien for at forklare, at der ikke var tale om en pornografisk bog, men et historisk dokumentarisk værk. Men det er ikke muligt at forklare noget som helst, for man kan ikke komme i dialog med nogen. Man får hele tiden bare at vide, at den vare, som man har afleveret, ikke lever op til deres regler, men at man er velkommen til at ændre varen og sende den ind igen, og så vil de se på sagen, fortæller Peter Øvig Knudsen.

Da forfatterens nyligt udkomne »Hippie 2« også blev afvist i iBookstore, tildækkede Peter Øvig Knudsen de bare bryster og blottede kønsdele på 47 billeder med røde æbler, og til hans overraskelse accepterede Apple så de to udgivelser.

- Jeg håber da ikke, at der er nogen, der køber den censurerede udgave. Det er ikke meningen. Det er et forsøg på at skabe debat om, at en stor boghandel censurerer bøger efter noget, som jeg nærmest vil kalde puritanske kristenfundamentalistiske retningslinjer. Jeg synes, at de danske bogkøbere skal være opmærksomme på, at hvis de handler hos Apple, så støtter de en virksomhed, som udøver censur over for dokumentariske danske bøger, siger Peter Øvig Knudsen, som også har sendt et åbent brev til kulturminister Uffe Elbæk (R), hvor han blandt andet skriver:

- Jeg er dybt bekymret for en udvikling, hvor en enkelt udenlandsk aktør via en høj markedsandel kan ende med at bestemme hvilke e-bøger, der reelt er bredt tilgængelige på det danske marked. Det er nu, at mønsteret for fremtidens digitale kulturforbrug dannes, og de unge generationer, som er født digitale, risikerer kun at møde et amerikansk eller udenlandsk censureret billede af den danske kulturarv. Jeg er ikke politiker og har ikke færdige løsninger, men du og regeringen må hurtigst muligt sikre rammerne for et frit og åbent kulturudvalg for digitale læsere og andre kulturinteresserede i Danmark.

Amerikanske virksomheder og værdier

Mads Thimmer er litteraturhistoriker og direktør for Innovation Lab – et videnscenter for moderne teknologi. Han mener, at det er vigtigt at holde sig for øje, at der ikke er tale om censur af stalinistisk karakter.

- Men der er tale om kulturel prægning, og det er virkelig vigtigt, at vi er bevidste om det, for vi er ovre i noget, som ikke er særlig europæisk. De store amerikanske internetgiganter pålægger sig selv en form for selvcensur, fordi der er enormt meget på spil for dem, og ingen af dem har lyst til at rage uklar med især de amerikanske myndigheder. De kigger ret rigoristisk på, hvordan de kan begrænse »ufin« brug af deres tjenester og platforme. Det er de selvfølgelig i deres gode ret til. Der er tale om private virkomheder, men som forbrugere skal vi huske at forholde os til det. Det er der mange, som ikke gør. Folk tænker, at de har adgang til hele verden i form af f.eks. apps, men der er en mere broget og frisindet verden, som de ikke giver adgang til, siger Mads Thimmer, som peger på, at virksomheder som Apple og Facebook både er styret af kommercielle hensyn og et nypuritansk verdensbillede, som er udbredt i USA.

I Dansk Forfatterforening har man med beklagelse noteret sig, at Apple ikke vil sætte de ucensurerede udgaver af Hippie-bøgerne til salg. »Det er en sag, som med al tydelighed viser, hvor vigtigt det er, at vi ikke bare forlader os på internationale platforme. Det er vigtigt, at vi får udviklet nogle ordentlige danske platforme. Danske forbrugere må gøre op med sig selv, om de virkelig ønsker at støtte sådan et foretagende. På dansk grund har vi heldigvis et alternativ som boghandlen Saxo.com, men både mediehuse og forlag bør se på, at der er et relevant problem her, siger formand Jo Hermann.

Uffe Elbæk har via flere medier – inklusive Facebook – givet udtryk for, at han på det personlige plan sagtens kan forstå Peter Øvig Knudsens frustration, men som kulturminister hverken kan eller vil han blande sig i en kontrakt mellem en forfatter og en udgiver.

Flere politikere – Mogens Jensen (S) og Michael Aastrup Jensen (V) giver i Politiken udtryk for, at kulturministeren bør gå ind i den principielle sag – evt. i EU-regi.

- Om der viser sig andre mere principielle problemstillinger i denne sag, som kan løftes op på et politisk niveau, så må vi jo se på det, skriver Uffe Elbæk i en statusopdatering på sin Facebookside. Kulturministerens pressesekretariat meddeler, at han ikke har yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.