Netflix vandt det første slag om streaming

Amerikanske Netflix nu er markedsleder foran danske YouBio og Viaplay, viser ny undersøgelse. Den rækkefølge kan dog hurtigt ændre sig, mener ekspert.

Amerikanske Netflix har vundet første slag om de danske seere, men danske YouBio satser på at blive nummer et ved at satse på dansk indhold. Foto: Reuters
Amerikanske Netflix har vundet første slag om de danske seere, men danske YouBio satser på at blive nummer et ved at satse på dansk indhold. Foto: Reuters

Amerikanske Netflix har seks måneder efter sin ankomst til Danmark vundet første omgang i krigen mellem de forskellige streamingtjenester, der i øjeblikket kæmper om danskernes gunst.

Det viser en Gallup-undersøgelse foretaget for Berlingske af danskernes forbrug af de nye streaming-tjenester som Netflix, Viaplay, YouBio og TV 2 Play. Undersøgelsen, der omfatter 1.103 adspurgte, viser, at 16 procent af danskerne har brugt amerikanske Netflix, mens kun 11 procent af danskerne har blændet op for den næstmest brugte, nemlig danske YouBio.

Årsagen til Netflix’ forspring bunder blandt andet i de fem års erfaringer fra det amerikanske marked, som Netflix kom til Danmark med, siger ekspert i streaming-TV Claus Bülow Christensen.

»Netflix har produktudviklet i årevis, og derfor er det en meget letanvendelig og appetitlig produktpakke, de kan levere. Omvendt har de lokale aktører kun haft meget lidt tid til at forberede sig. Derfor er det egentlig ikke så overraskende, at Netflix har vundet det første slag,« siger Claus Bülow Christensen.

I modsætning til eksempelvis HBO Nordic, der forlangte en bindingsperiode på seks måneder, lykkedes det også Netflix at skrue et åbningstilbud sammen, der passede danskerne. Her har en måneds gratis streaming-TV trukket seerne til, siger Claus Bülow Christensen, der også roser Netflix’ intelligente søgesystem, der over tid lærer at finde film, der passer til abonnentens smag.

Til gengæld er han mindre imponeret over selve indholdet på Netflix, som han mener, har en slagside af komedier og for lidt dansk-produceret indhold.

»Det næste slag kommer til at handle om indholdet, og hvis Netflix ikke opper sig og skaber et mere dynamisk indhold med flere af de populære danske serier, så har YouBio og andre danske udbydere en chance for at komme foran,« siger Claus Bülow Christensen.

I Netflix’ amerikanske hovedkvarter er man selvsagt tilfredse med undersøgelsens resultater.

»Vi er glade for den velkomst, som danskerne har givet os, og vi vil bestræbe os på at forblive en af de muligheder for underholdning, som folk vil vælge,« siger kommunikationschef Joris Evers.

YouBio går efter førstepladsen

Ulf Lund, der er vicedirektør hos YouSee, anerkender, at Netflix ser ud til at have vundet første omgang af TV-streaming-slaget om Danmark, men han vil ikke karakterisere det som et endeligt resultat.

»Dette var første omgang, men der er mindst tolv runder i professionel boksekamp. Vi hviler ikke på laurbærrene og er meget bevidste om, at produktet skal videreudvikles,« siger Ulf Lund, der forventer, at YouBio vil have erobret førstepladsen fra Netflix i løbet af det næste års tid. Til dette vil stationen satse stærkt på aftaler med leverandører af danske film og serier.

»Netflix er den store amerikanske mastodont, der skal passe til markeder over hele verden. Vi er den lokale spiller, der specifikt skal passe til danskerne. YouBio er det danske alternativ – derfor skal YouBio simpelthen være stærkere på dansk indhold. Det vil blive et meget væsentligt fokusområde,« siger Ulf Lund.

Flest seere mellem 18-35 år

Ved lanceringen af HBO Nordic, den nordiske afdeling af den amerikanske kabel-TV-udbyder, forventede mange, at populære serier som »The Sopranos« og »Boardwalk Empire« ville gøre kanalen til en større spiller på markedet, men HBO Nordic har ifølge Gallups undersøgelse kun tre procent af danskernes opmærksomhed.

»HBO har en høj profil og en dedikeret fanskare. Men i forhold til de brede masser er udbuddet for begrænset,« siger Claus Bülow Christensen, der også mener, at HBOs første krav til abonnenter om at binde sig for mindst seks måneder, har skræmt mange potentielle kunder væk.

Fælles for alle streamingtjenesterne er det, at brugerne først og fremmest findes i aldersgruppen 18-35 år, hvilket stemmer overens med en opgørelse fra mediebureauet MEC, der i første kvartal af 2013 viste et fald på 15 procent i de 20-30-åriges brug af traditionelt flow-TV.

»Det er muligt, at streamingtjenester som Netflix, YouBio eller Viaplay har særligt godt fat i den unge målgruppe,« skrev MECs broadcast director, Flemming Jensen, i MECs nyhedsbrev.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.