Musikstreaming i eksplosiv vækst

2015 blev året, hvor danske musiklyttere for alvor omfavnede musikstreaming. Over to millioner danskere streamede musik via en lovlig tjeneste, mens musikbranchen melder om øget omsætning for tredje år i træk.

Danske Mø optræder med »Lean On« sammen med Major Lazer og J Balvin – et af Spotifys mest streamede numre – ved »2015 Latin Grammy Awards« i Las Vegas. Foto: Mario Anzuoni
Danske Mø optræder med »Lean On« sammen med Major Lazer og J Balvin – et af Spotifys mest streamede numre – ved »2015 Latin Grammy Awards« i Las Vegas. Foto: Mario Anzuoni

Det går kun én vej for streamingtjenesterne i disse år, og det er fremad. I løbet af 2015 streamede ikke færre end to millioner danskere musik på tjenester som Spotify, TDC Play, Tidal og Apple Music.

Det er 730.000 flere end i 2014. Tallene stammer fra en ny rapport fra de tre nordiske rettighedsforvaltningsselskaber Koda (Danmark), Teosto (Finland) og Tono (Norge).

Udviklingen vækker glæde hos Kodas direktør, Anders Lassen.

»For få år siden var en af musikindustriens helt store udfordringer de pirattjenester, der truede med at udhule hele det grundlæggende rettighedsprincip, som er fundamentet for, at musikken kan eksistere. Med udviklingen af de lovlige og velfungerende streamingtjenester, der siden er kommet på markedet, er det problem stort set løst. Forbrugerne har fået det attraktive alternativ, som var nøglen til at komme pirateriet til livs,« udtaler han i en pressemeddelelse.

Går godt med det digitale musikforbrug

Det store gennembrud for musikstreaming i Danmark kan også aflæses i årsrapporten fra musikselskabernes brancheorganisation IFPI, som offentliggøres i dag. Her kan man blandt andet læse, at danskerne trykkede på den digitale play-knap 5,4 milliarder gange i 2015 – en tredobling siden 2012.

Den eksplosive udvikling på streamingområdet har gjort, at IFPI for tredje år i træk kan melde om stigende omsætning på salget af indspillet musik i Danmark. Med en samlet omsætning på 453 mio. kroner i 2015 var der tale om en stigning på 3,7 pct. i forhold til 2014. Streaming alene står nu for 71 pct. af den samlede omsætning – en stigning på 26 pct. i forhold til året før.

»Der er ingen tvivl om, at det går godt med det digitale forbrug af musik i Danmark. Vi er nogen er dem, der er helt forrest i bussen på verdensplan,« siger Lasse Lindholm, kommunikationschef i IFPI Danmark.

»Det positive er, at vi kan se, at streamingforbruget til fulde kompenserer for faldet på de andre formater. Men samtidig har vi også udfordringer. Når man ser på, hvor markant cd-salget falder med over 40 pct., og download-salget også er markant faldende, så er det klart, at man bliver nødt til at række endnu mere ud mod forbrugerne på streamingtjenesterne, hvis man vil sikre fortsat vækst.«

Ny streamingaktører

Bag tallene gemmer sig et begivenhedsrigt 2015, hvor det faldende fysiske salg blandt andet førte til, at den landsdækkende musikkæde Stereo Studio måtte dreje nøglen om. Og på streamingfronten blev der omvendt oprustet med en række nye store aktører som Tidal og Apple Music.

Det er dog stadig mest af alt musikselskaberne og de allermest populære kunstnere, der har grund til at juble over streamingtjenesternes fremmarch. Sådan lyder meldingen fra konsulent i Dansk Musiker Forbund, Mikael Højris.

»Der er ingen tvivl om, at denne verdens Lukas Graham’er og Rasmus Seebach’er nyder godt af udviklingen. Men det er meget få danske kunstnere forundt at nærme sig deres popularitet. For langt de fleste vil indtægterne fra streaming stadig være så lave, at de ikke vil kunne leve af det,« siger han.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.