Masser af mod og frækhed

Ung mexicansk filmkunst blomstrer flot og farverigt i disse år, og NatFilm Festivalen præsenterer seks spændende eksempler på den frygtløse kreativitet.

Instruktør Parvez Sharma (th.) har rejst i det meste af verden for at holde debatten om sin film »A Jihad for love« i kog. Tv. Muhsin Hendricks, imam og homoseksuel.
Instruktør Parvez Sharma (th.) har rejst i det meste af verden for at holde debatten om sin film »A Jihad for love« i kog. Tv. Muhsin Hendricks, imam og homoseksuel.

Ganske vist er der tale om natfilm, men man skal helst ikke være alt for søvnig, når man ser dem.

De nye mexicanske film på årets NatFilm Festival kræver nemlig koncentration og årvågen opmærksomhed hos tilskueren. De baserer sig ikke på velkendte klicheer, og de er alt andet end forudsigelige, for de er præget af lyst og mod til at udforske filmsprogets rige muligheder og fortælle historier på måder, som vi ikke helt har set magen til før.

Man kan sige, at Mexico i dag indtager nogenlunde den internationale position, som Danmark takket være Dogme-fænomenet havde for omkring ti år siden. På filmfestivaler og seriøse filmtidsskrifter overalt i verden holder man blikket rettet mod Mexico, for her er virkelig en kreativ revolution i gang inden for kunstarten.

Helt ukendt som filmnation har Mexico aldrig været, for det var jo dér, den landflygtige spanske mester Luis Buñuel fra 1946 til 1964 lavede sine første 20 film.

Derefter hørte man imidlertid ikke meget til mexicansk film, indtil tre jævnaldrende mexicanske instruktører nogenlunde samtidig brød internationalt igennem og uden videre placerede sig blandt verdens førende filmskabere.

Den ene er er Alfonso Cuarón (født 1961), der i 2001 vakte stor opsigt med den frække »– og din mor« og siden ikke mindst har arbejdet i England, hvor han har instrueret film som »Harry Potter og fangen fra Azkaban« og den fremragende fremtidsthriller »Children of Men«.

Den anden er Guillermo del Toro (født 1964), som også har valgt at arbejde uden for sit fødeland, idet han i USA har lavet hårdtslående spændingsfilm som »Mimic« og »Hellboy«, men dog for alvor vakte beundring med det forunderlige spanske eventyr »Pans labyrint« fra 2006. Og den tredje og måske allermest interessante er Alejandro González Iñárritu (født 1963), der efter den forrygende »Amores perros« eller på engelsk »Love is a Bitch« fra 2000 især har arbejdet i USA og skabt så originale værker som »21 gram« og »Babel«.

Unge filmfolk løfter arven
Situationen kan minde om dengang i 1970erne, da australsk filmkunst erobrede stor international bevågenhed, hvorefter førende australske instruktører som Peter Weir og Bruce Beresford omgående drog til USA og lavede film dér. Dermed blev der lidt stille på hjemmefronten, men det er ikke tilfældet i Mexico, hvor en generation af talentfulde unge filmfolk er i fuld gang med at løfte arven efter Cuarón, del Toro og Iñárritu – og det er disse nye navne, der nu er repræsenteret med i alt seks spændende spillefilm på NatFilm Festivalen.

Lad os tage den særeste og sværeste først. Iván Ávila Dueñas’ »Enlightened Blood« (uanset nationalitet præsenteres alle film på festivalen under deres engelske titler, red.) fortæller en mystisk, poetisk og stærkt fragmentarisk historie om mennesker, der ved at skifte blodtype – det sker især i vejkryds! – så at sige går ind i hinanden og bliver til hinanden, så eksempelvis en otte-årig dreng bliver til en 35-årig ægtemand uden dog at holde op med også at være en dreng.

Underligt? Ja, det tør siges, og skønt den er en slags kærlighedsfilm og fyldt med heftige følelser, minder »Enlightened Blood« om amerikanske David Lynch, når han er allermest hermetisk og ubegribelig. Det gør den mexicanske film vildt frustrerende, men unægtelig også til en unik og udfordrende oplevelse.

Helt almindelig er Jonas Cuaróns »Year of the Nail« heller ikke. Instruktøren er søn af førnævnte Alfonso Cuarón og har valgt overhovedet ikke at gå i sin fars fodspor, idet hans film består af lutter stillbilleder – tusindvis af sort/hvide snapshots og farvefotografier, der danner et forløb, som kommenteres af hovedpersonernes fortællerstemmer på lydsporet og skildrer det forsigtige forhold mellem den 14-årige mexianer Diego og den noget ældre amerikanske pige Molly.

De er sammen i både Mexico og New York og kan virkelig lide hinanden, men kærester bliver de aldrig, og denne forunderlige film bliver til en bittersød beretning om ung længsel – realiseret med imponerende originalitet, selv om man inderst inde er glad for, at de fleste film er lidt mindre originale i deres form.

Det er Aaron Fernandez’ »Used Parts«, der kan minde om en Dogme-film med sin realistiske og dynamiske beretning om 14-årige Ivan, der drømmer om at komme til det forjættede USA sammen med sin småkriminelle onkel, men svigtes groft og må klare sig selv med forhåndenværende forbrydelser.

Handlingen flimrer og flakser i en meget løs struktur, men der er kolossalt nærvær og emotionel power i filmen, der hist og her kan få én til at tænke på både »– og din mor« og Buñuels klassiker »Fortabt ungdom« fra 1950.

Stærkest virker dog Simon Bross’ udsøgt smukke religiøse fabel »Bad Habits«, der foregår under en veritabel syndflod i Mexico og fortæller om unge Matilde, der egentlig er uddannet læge, men i stedet vælger at blive nonne, idet hun er stærk i troen og mener at kunne helbrede andre menneskers skavanker ved at faste.

Dette er en historie om tro og lidenskab, om nydelse over for askese og om masochistisk selvopofrelse, og den er visuelt uhyre virknngsfuld samt fortalt på en både kompakt og kompleks måde, der kræver tilskuerens fulde koncentration. Og belønner den rigt.

Enrique Begnes angiveligt meget rørende »Two Embraces« har det endnu ikke været muligt at se, og Rodrigo Plás meget roste »La zona« vender vi tilbage til, når den får regulær premiere allerede den 11. april. Men på basis af NatFilm Festivalens flotte serie, der selvfølgelig præsenteres under den fyrige titel »Viva Mexico«, kan man med sikkerhed fastslå, at der er masser af mod, kraft, frækhed og originalitet i ung mexicansk filmkunst.

»Year of the Nail« vises søndag den 6. april kl. 14.15 i Cinemateket.

»Used Parts« vises lørdag den 5. april kl. 19 i Cinemateket.

»Bad Habits« vises lørdag den 5. april kl. 19 i Palads.

»La zona« vises lørdag den 5. april kl. 22.30 i Empire Bio og får regulær premiere den 11. april.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.