»Man vil få så lidt, at man kan nå at læse det«

I midten af marts går Zetland i luften med et dagligt nyhedsmedie. Medstifter og chefredaktør Lea Korsgaard fortæller her om det nye initiativ.

Medstifter og chefredaktør af Zetland, Lea Korsgaard (nr. 2 fra højre), fortæller her om det nye initiativ.
Medstifter og chefredaktør af Zetland, Lea Korsgaard (nr. 2 fra højre), fortæller her om det nye initiativ.

Hvorfor etablerer Zetland et dagligt nyhedsmedie?

»Det gør vi, fordi vi mener, at der er opstået et nyt og stort behov for et medie, der hjælper med at navigere og rydde op i den voldsomme informationsstrøm. Vi står på toppen af et bjerg af informationer, men vi befinder os på samme tid i en dyb opmærksomhedskrise. Det moderne menneske mangler på ingen måde information, men snarere nogle, der hjælper med at pege på, hvad der er vigtigt. Som medie vil vi rydde op i informationshavet og kun levere det relevante.«

Det er der jo allerede mange medier, der vil mene, at de gør – hvordan kommer I til at skille jer ud?

»De etablerede medier udgiver typisk utroligt mange artikler med endeløse mængder viden og information dagligt. Tag bare Berlingske, jeg har slet ikke tal på, hvor mange historier Berlingske sender ud hver dag. Vi kommer kun til at udgive to til fem artikler om dagen plus et håndskrevet nyhedsbrev, der samler op på de øvrige mediers vigtigste nyhedshistorier. Hos os vil man få så lidt, at man kan nå at læse det. Jeg tror, at der fortsat vil være et stort behov for de etablerede medier, men jeg tror også, at der er en plads i markedet til et medie som vores, hvor man kun bliver præsenteret for ganske lidt, som til gengæld er lige præcis det, som man har brug for at vide, hvis man befinder sig i målgruppen.«

Hvem er målgruppen?

»Den tæller alle læsende danskere over en bred kam. Det er mennesker, som typisk har en uddannelse af en eller anden art, men ikke nødvendigvis en længere videregående uddannelse.«

Hvilken type indhold vil I mere specifikt levere?

»Vi vil levere perspektiv og baggrund på historier inden for politik, samfund, idéer og kultur. Vi kommer også til at adskille os fra nogle andre medier ved, at vores skribenter er specialister, der dyrker og er dedikerede til deres stofområde. Man skal som medlem af Zetland gerne få oplevelsen af, at man er havnet i middagsselskab med oplyste, begavede, underholdende og interessante mennesker.«

Hvad anser du for at være de største udfordringer for et medie som Zetland?

»Det er uden tvivl det forretningsmæssige. Vi er rigtig gode til at lave kvalitetsjournalistisk, og nu skal vi så bevise, at vi også kan lave en forretning, der understøtter kvalitetsjournalistikken.«

Når I kigger ud i medieverdenen, hvad får jer så til at tro, at det kan lade sig gøre?

»For ti år siden var det en megatrend i den vestlige medieverden, at pengene bevægede sig fra indholdsproducenter til platformmedier som eksempelvis Facebook. I dag er pengene på vej tilbage til indholdproducenterne, hvilket vi selvfølgelig synes er meget opløftende. Vox.com har fået rigtigt mange investorpenge. Det samme har et nichemedie som Gimlet Media, der producerer podcast. Vi har også fundet et medie som hollandske De Correspondent meget inspirerende, fordi det hollandske mediemarked minder meget om det danske, og fordi De Correspondent er et nyt kvalitetsmedie, der klarer sig rigtigt godt.«

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.