Man kan faktisk godt spille musik på en haveslange

En hel uge har St. Magleby Skole haft besøg af musikere fra Copenhagen Phil, der har fortalt om deres instrumenter og givet prøver på den musik, der kan komme ud af dem. Besøget er led i projektet »Musik på Tværs« for 6.000 folkeskoleelever fra hele Sjælland.

Christian Vinther fra Copenhagen Phil giver Barbara fra 6. a instruktion i, hvordan man dirigerer et orkester. Højre hånd med dirigentstokken slår takten, mens venstre bestemmer, hvor højt musikerne skal spille - når man løfter den højt i vejret, blæser de alt, hvad de kan, når man sænker den, bliver de helt stille. »Det var sjovt, men også ret svært,« konstaterer Barbara bagefter. Foto: Søren Bidstrup. Der var blanke instrumenter i alle størrelser - fra den lille trompet til den store tuba - da Copenhagen Phil besøgte St. Magleby Skole.
Christian Vinther fra Copenhagen Phil giver Barbara fra 6. a instruktion i, hvordan man dirigerer et orkester. Højre hånd med dirigentstokken slår takten, mens venstre bestemmer, hvor højt musikerne skal spille - når man løfter den højt i vejret, blæser de alt, hvad de kan, når man sænker den, bliver de helt stille. »Det var sjovt, men også ret svært,« konstaterer Barbara bagefter. Foto: Søren Bidstrup. Der var blanke instrumenter i alle størrelser - fra den lille trompet til den store tuba - da Copenhagen Phil besøgte St. Magleby Skole.

Normalt er biblioteket på St. Magleby Skole på Amager et ganske fredeligt sted. Men denne formiddag genlyder lokalet af de smældende toner fra fem blanke messinginstrumenter – to trompeter, en basun, et horn og en tuba – suppleret af et trommesæt. Musikerne er fra symfoniorkestret Copenhagen Phil. De er på besøg som led i projektet »Musik på Tværs«, der skal åbne børns og unges ører og sind for klassisk musik.

Lige nu er det 6. a, der sidder på stolerækkerne, mens en lille flok drenge fra 4. klasse har sneget sig med på en lytter. Men i løbet af ugen får alle skolens ca. 530 elever i 0.-6. klasse lejlighed til at komme tæt på musikken.

»Klassisk musik har en unik evne til at fortælle historier og vække følelser hos børn. Den klassiske musik kan skabe plads til det enkelte barns fantasi og fascination og ikke mindst udmønte sig i vidt forskellige fortolkninger. Derfor synes jeg, at det både er vigtigt og interessant at arbejde med, og med det her projekt har børnene virkelig mulighed for at få musikken ind under huden,« siger musiklærer Anders Hemmingsen, der for fire år siden tog initiativ til de første musikerbesøg.

De blev en succes, og siden er begivenheden vokset år for år. I år er der musik på skolen hver formiddag i en hel uge.

Håndtegn til musikerne

Musikerbesøget er første del af en tre-trins-raket, der også omfatter et efterfølgende undervisningsforløb. Her kan børnene både lære om og lege med musikken med hjælp fra et fyldigt pædagogisk materiale, som Copenhagen Phil har udarbejdet i samarbejde med flere musiklærere, og som forbereder børnene på den afsluttende koncert i Det Kongelige Danske Muskkonservatoriums koncertsal, der er Copenhagen Phils faste base.

»Ungerne får et helt særlig tilhørsforhold af, at musikerne kommer herud. Sidste år fik nogle af dem lov til at spille på førsteviolinistens ekstremt dyre violin, og man kunne virkelig se deres ærefrygt over, at han stod lige her,« fortæller Anders Hemmingsen.

»Men da de så kom ind i koncertsalen, var der håndtegn og vink, og den barriere, der ellers godt kan være mellem børnene på stolerækkerne og en masse sortklædte mennesker nede på scenen, var fuldstændig brudt ned.«

Viceskoleinspektør Steen Nielsen lægger ikke skjul på, at det er lidt af en udskrivning for skolen at have flere end 500 børn med i »Musik på Tværs«. Selvom Copenhagen Phil kun tager 30 kroner pr. barn for hele pakken, kommer der ikke mindst udgiften til transport til koncertsalen oveni.

»Men vi synes, det er så vigtigt, at så længe, vi overhovedet kan få budgettet til at hænge sammen, fortsætter vi,« siger han. »Mange af børnene kommer ikke i nærheden af klassisk musik i deres hverdag, det får de muligheden for her.«

Fra oldtiden til »Happy«

»Gør det ikke ondt at spille på den måde?« spørges der nysgerrigt, efter at trompetist Gorm Hovaldt har vist det særlige mundstykke, som alle messinginstrumenterne er udstyret med.

Hvis man vil klemme bare den mindste tone ud af instrumentet, skal man puste i mundstykket med helt sammenpressede læber – næsten som om man vil lave pruttelyde. Det ser lidt vildt ud, men nej, hvis man har øvet sig, lige siden man var fem år, sådan som mange professionelle musikere har, så gør det ikke ondt, lyder svaret.

Gorm Hovaldt fortæller også, at der har eksisteret trompeter i flere tusinde år, faktisk helt tilbage i oldtidens Egypten. Det var signalhorn, som blev brugt i krig eller til jagt. Han hiver et signalhorn frem fra tasken og blæser en festlig fanfare.

Den kæmpestore tuba er helt klart det instrument, der fascinerer mest. Hvor meget vejer den?, vil én af drengene vide, og basunist Tonni Hellebek fortæller, at den, han har med her, vejer syv kilo, men den, han skal spille på ved den store koncert, vejer 11 kilo.

»Tubaspillere er som regel ret høje personer, fordi der skal ekstrastore lunger til for at spille på sådan én,« siger han og demonstrerer, hvor dybe toner han kan lokke ud af instrumentet.

Christian Vinther, som spiller på horn, har taget en haveslange med for at demonstrere, hvor langt hans instrument ville være, hvis man foldede det helt ud. Temmelig langt, viser det sig. Og jo længere instrument, jo dybere toner kan det spille, forklarer han. Den er 6. klasse helt med på. Men de lurer lige en gang, da Christian Vinther flytter mundstykket fra hornet over på haveslangen. Kan man virkelig spille på en haveslange?

Ja, det kan man faktisk. Men de rigtige instrumenter lyder nu bedre, og det får 6. a adskillige prøver på i den knap en time lange minikoncert – lige fra 500 år gammel »riddermusik« fra renæssancen til filmmusik fra »Rumrejsen år 2001«, »Star Wars« og »Superman«.

Størst begejstring vækker det dog, da orkestret som »ekstranummer« giver den gas med Pharrell Williams’ »Happy«.

»Den spillede de rigtig godt!« lyder det fra de tre veninder Barbara, Anna og Olivia, der har sikret sig de bedste pladser på første række. Og Anna tilføjer: »Hjemme hos min farmor og farfar spiller de altid klassisk musik. Så sidder jeg bare i stolen og slapper af og forestiller mig alt muligt inde i hovedet. Det er dejligt.«

Ind i magien

»Som udgangspunkt ser de lidt tunge ud i ansigtet, når man siger, at de skal arbejde med klassisk musik. Men efter den kickstarter, vi har i dag, synes de fleste, at det var vildt fedt,« siger Anders Hemmingsen.

»Så er det op til os lærere at holde begejstringen og fascinationen vedlige, når vi arbejder videre med musikken i undervisningen. Vi har fået musikken fra Copenhagen Phil lagt ind på Skoletube, som er et landsdækkende netværk, hvor børnene kan arbejde i digitale værksteder og f.eks. lave videofilm med deres egen fortolkning af musikken. På den måde kommer de til at føle en slags ejerskab til musikken, og det er rigtig godt, når vi lidt senere i foråret skal ind til den store koncert på konservatoriet.«

Dette års koncerter finder sted i dagene 27.-29. april, hvor tæt på 6.000 skolelever fra hele Sjælland kommer til København for at opleve det 70 mand store symfoniorkester i en rigtig koncertsal. Der er tre forskellige koncerter, som henvender sig de forskellige alderstrin. 0.-2. klasse skal høre uddrag af Rimskij-Korsakovs berømte eventyrmusik »Scheherazade«, baseret på »1001 Nats Eventyr«. 3.-4. klasse bliver præsenteret for Mussorgskijs »Udstillingsbilleder«, og 5.-6. klasse kommer gennem en bred vifte af klassiske værker fra de seneste 200 år af komponister som Beethoven, Bizet, Stravinskij og vores egen Carl Nielsen, alt sammen under fællestitlen »Begyndelsen«. Til alle tre koncerter guider tegneren og forfatteren Carl Quist-Møller børnene gennem forløbet i både ord og billeder.

»Det bliver en rejse ind i det magiske rum, en koncertsal er, med oplevelser både for øjnene og ørerne,« siger Agnete Skibsted Tönshoff, der som producent i Copenhagen Phil har stået for hele det store arrangement.

Musik til alle

»Musik på tværs« er kun et af flere elementer i Copenhagen Phils børn og unge-strategi, som er en vigtig del af orkestrets samlede aktivitet.

»Vi bruger rigtig meget tid på det pædagogiske arbejde. Vi har en ambition om at komme ud til alle klassetrin fra 0. klasse til 3. g, både til bredden og eliten og til socialt udsatte børn, hvor musikken kan spille en særlig rolle,« siger Agnete Tönshoff og uddyber: »Arbejdet med musik - og med kunst i det hele taget – giver efter vores opfattelse et vigtigt bidrag til en demokratiseringsproces. Man lærer at sætte sig ind i andre kulturer og at lytte efter hinanden, man får en større rummelighed og bliver bedre til at nå hinanden som mennesker.«

Ud over »Musik på Tværs«, der henvender sig til folkeskolens 0.-6. klasse, har Copenhagen Phil hvert andet år et projekt, hvor 200 gymnasieelever fra hele Sjælland melder sig til at indøve og opføre et stort korværk. I 2015 var det »Carmina Burana« og Carl Nielsens »Fynsk forår«, og i 2017 bliver det »Elverskud« i anledning af 100-året for Niels W. Gade.

Et tredje ben i strategien er samarbejdet med musikskolerne i koncertformatet »Musik med Mere«, hvor Copenhagen Phil hvert år giver syv koncerter i samarbejde med lokale musikskoler. Der arrangeres workshops, og musikskoleleverne får mulighed for at spille sammen med de professionelle musikere under en del af koncerten.

»Her kommer vi i kontakt med de motiverede børn, der selv har valgt at spille et instrument, og for mange af dem er det en meget stor oplevelse at sidde med i orkestret i deres fine tøj. Måske bliver det den eneste gang, de spiller i et rigtigt symfoniorkester,« siger Agnete Tönshoff.

Endelig har orkestret et samarbejde med de kommunale musikskoler i Rødovre og Køge, hvor socialt udsatte børn får musikundervisning og to gange hvert år kommer til København og spiller i den store koncertsal.

»For de børn handler det ikke kun om at lære at spille et instrument, men i lige så høj grad om hele det sociale fællesskab og den voksenkontakt, der er omkring musikken,« siger Agnete Tönshoff.

»Og når de så får mulighed for at spille sammen med professionelle til sidst, løfter det hele oplevelsen for dem.«

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.