Lidt for teksttunge billedlæsninger

HHHHHI Kunst. Statens Museum for Kunst viser en meget vellykket udstilling om intimitet og nærhed i familien og i hjemmet, mellem billedelementer og i måder at male på.

»Interiør fra Amaliegade« hedder dette maleri fra omkring 1829 af Wilhelm Bendz forestillende hjemmet med malerens to brødre fordybet i intellektuelle sysler. Pressefoto
»Interiør fra Amaliegade« hedder dette maleri fra omkring 1829 af Wilhelm Bendz forestillende hjemmet med malerens to brødre fordybet i intellektuelle sysler. Pressefoto

Da Mikkel Bogh for snart to år siden overtog den betydningsfulde stilling som direktør for Statens Museum for Kunst, blev det her og der bemærket, at det ikke var en voldsomt omfattende erfaring som udstillingstilrettelægger, han bragte med sig.

Hvordan skulle det dog gå, når han nu skulle være på et rigtigt museum og på et tidspunkt vel også kuratere en udstilling eller to? Tsk, tsk...

Glimrende, viser det sig, hvis man skal dømme ud fra udstillingen om det intime i billedkunsten fra 1730 til 1930. Udstillingen er ledsaget af – ikke et katalog, men – en bog, og tilsammen er billedudvalg og tekst en meget personlig og gennemreflekteret analyse af væsentlige kunstneriske problemstillinger som for eksempel skildringen af nærhed mellem mennesker og af, hvordan et maleri i sig selv kan have en intim karakter. Det sidste kan både være i penselarbejdet og i forholdet mellem billedets elementer.

Hovedparten af udstillingens omkring 100 katalognumre er hentet fra museets egne samlinger, hvilket i sig selv er prisværdigt. Det er en rigtig god idé at aktivere samlingerne, når anledningen til det er tilstrækkelig solid. Museerne rummer så mange fine værker, der ved at blive hentet fra lagrene og salene og udstillet i nye sammenhænge kan lægge op til nye betydninger.

Dertil kommer så væsentlige lån fra museer i ind- og udland, der underbygger den overordnede fortælling.

I familiens skød

Meget kort fortalt belyser udstillingen synet på intimitet gennem et par hundrede år. Hvordan hjemmet og familien bliver hyldet i kunstneriske fremstillinger som dér, hvor trygheden er, rollefordelingen ligger klar, og både omsorg og intellektuelle beskæftigelser trives.

Det er et motiv, der udvikles i takt med, at borgerskabet får stadig større betydning og indflydelse i samfundet og gerne iscenesætter sig selv og gerne vil portrætteres som lykkelige familier, der bygger på soliditet. På alle livets områder.

Kødets lyst – en anden vigtig side af intimiteten – udfoldes ikke nødvendigvis i familiens skød, men i andres. Først længere henne ad tidslinjen problematiseres den familiære idyl. Men uden at denne side nu har overvægt på udstillingen, hvor der også skal være plads til betragtninger over, hvordan intimitet opstår i selve billedet.

Udstillingen er som nævnt nært knyttet til en bog om emnet, og det smitter af i den forstand, at mange af bogens guldkorn samles eller omformuleres og koncentreres til relativt mange tekster på væggene i den i øvrigt intimt scenograferede ophængning, der kan lede tanken hen på borgerskabets saloner.

For teksttungt

Mange museer må opleve et skisma mellem forestillingen om den ideale museumsgæst og virkeligheden med den typiske kunstforbruger. For os sidstnævnte vil udstillingen uvilkårligt fremstå teksttung; pligtopfyldende mennesker, som vi jo er. Man skal læse teksten og så se billedet, siger reglerne.

Men måske skulle man trykke teksterne i et lille hæfte, der udleveres ved indgangen, så billederne fik større vægt?

Teksterne er præget af fine betragtninger, både generelle om emnet og observationer vedrørende de enkelte billeder. Men når man ikke det hele, og prioritere skal vi jo, anbefales det at lytte til de betragtninger, udstillingstilrettelægger Mikkel Bogh har indtalt til en halv snes af værkerne. Det er som at stå sammen med ham – ganske fortroligt – mens han fortæller på en måde, der åbner billederne og dermed fortællingen og udstillingen.

Hvad: Temaudstillingen »Tæt på – intimiteter i kunsten 1730-1930«.

Hvor: Statens Museum for Kunst.

Hvornår: Tirsdage-søndage 10-17, onsdage tillige til 20. Til 8. maj.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.