Licenschef: »De unge spørger tit, om de kan få rabat«

Ifølge Lotte Boas, chef for DR Licens, efterlyser unge ofte en studie- eller ungdomsrabat, når de tilmelder sig licens.

Flere partier har meldt sig på banen for at kigge på muligheden for licensrabat til unge eller studerende.
Flere partier har meldt sig på banen for at kigge på muligheden for licensrabat til unge eller studerende.

Berlingske fortalte tirsdag, at mange unge ville vælge DR fra, hvis de kunne undgå at betale licens. Samtidig synes 73 procent af 18-35-årige, at licensen er for dyr. Flere partier har efterfølgende meldt sig på banen og vil nu kigge på muligheden for licensrabat til unge eller studerende. Ifølge Lotte Boas, chef i DRs licensafdeling, har unge ofte spurgt efter studierabat.

»De unge spørger tit, om der ikke er en rabat til dem. Det er ikke et ukendt fænomen eller ønske. Det efterlyser de i høj grad.

Jeg skal huske at sige, at to tredjedele af unge under 30 år er tilmeldt, så det er ikke, fordi vi oplever, at de ikke vil tilmelde sig. Det er de unge, som udgør de nye husstande, og vi er udsat for demografiske bevægelser. Når folk flytter hjemmefra og skal etablere sig og orientere sig, synes vi, det er fint nok, at vi lige oplyser om, at licens også er en pligt. Og så bliver de også tilmeldt. For nogle år siden indførte vi månedsbetaling for at imødekomme de unge.«

Har I et estimat af, hvor mange sortseere, der er i Danmark?

»De fakta, vi har, er, at der er 2.4 millioner husstande, der er tilmeldt. Det svarer til 91 procent af husstandene. Dermed er der cirka 250.000 husstande, som ikke er tilmeldt licens, men det behøver ikke betyde, at de snyder. Vi ved ikke, hvem der snyder. Vi noterer os bare, at langt de fleste er tilmeldte.«

Hvordan fungerer hele processen, når I kontakter dem, der ikke er tilmeldte?

»Vi kontakter dem på flere forskellige måder. Enten ved et brev, telefonisk eller en licensinspektør, som møder op på adressen personligt. Så fortæller vi dem, at vi ikke kan se, at de er tilmeldt, og at vi gerne vil informere dem om reglerne. Det kan være, de ikke er klar over, at en computer med internet er licenspligtig, og at det ikke afhænger af, hvad man bruger sin computer eller sit tv til. Vi kan også forklare principperne bag public service, hvis det er det, der skal til.«

Vi havde i går en person, der sagde, at han ikke betalte licens, og at der ikke har nogen konsekvenser, hvis man ikke betaler. Kan I ikke gøre noget ved licensnægtere?

»Hvis folk vælger at bryde loven, er det deres eget ansvar. Hvis de fortæller os, at de har haft et licenspligtigt apparat i en given periode, sender vi dem en opkrævning for den periode. Det er det, vi kan gøre. Hvis de afgiver urigtige oplysninger om, hvad de har af apparater, er det det, de vælger at gøre. Det er klart, at hvis de fortæller os, at de har et apparat, kan vi opkræve dem. Men vi kan ikke bevise, om folk lyver.«

Hvor langt har I ret til at gå? Må I kigge ind af folks vinduer, eller hvad må I gøre?

»Vi har ikke ret til at liste rundt om deres hus og kigge ind af vinduerne, men hvis licensinspektøren på sin vej op til folks hoveddør kan se, at der er et TV tændt gennem stuevinduet, kan han godt gøre brug af den viden og tilmelde dem.«

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.