Leos aften med Oscar og vennerne

Lang næse til danske nominerede, men alle var lettede, da det endelig lykkedes klimaforkæmperen DiCaprio at få sin statuette.

Leonardo DiCaprio - så vandt han endelig den pris.
Leonardo DiCaprio - så vandt han endelig den pris.

Film handler om stjerner - filmstjerner. Hollywood-film gør i hvert fald - og så kan der være nok så mange kunstneriske vinkler og politiske temaer, der skal med i billedet - når dagen slutter, er det stjernerne, der trækker læsset.

Derfor blev det Leonardo DiCaprios aften, da Oscarerne i aftes blev delt ud i Dolby Theater i Los Angeles. Sjældent har den årlige film-fest været såå fokuseret på en person som i år, og sjældent har der været så store forventninger til, at nu skulle han da have den pris for bedste mandlige hovedrolle.

»Man kunne nærmest høre hele internettet ånde lettet op,« som The Guardians blogger konstaterede, da Leo gik i gang med den omfangsrige takketale, der også havde et budskab med til kampen for klimaet, der jo er blevet skuespillerens store mærkesag i disse år.

»Klimaforandringer er virkelige. Lad os ikke tage kloden for givet - jeg tog ikke denne aften for givet,« lød det blandt andet fra DiCaprio, der har været nomineret til prisen fire gange før, første gang for »Hva' så, Gilbert Grape« i 1993 og har fået en række andre priser for sine roller, men altså ikke nogen Oscar - før sin rolle som pelsjægeren Hugh Glass i filmen »The Revenant«.

Efterfølgende kunne man også se folk og fans kaste sig til Twittertasterne for at bakke om DiCaprio. Kanye West, Juliette Lewis og sågar Caroline Wozniacki var hurtig til hyldesten under hashtagget #kendiscrush.

Den rugende western »The Revenant« tog også prisen for bedste fotografering og bedste instruktion. Dermed blev instruktøren, mexicaneren  Alejandro González Iñárritu den første i 66 år til at tage denne pris to år i træk. Sidste år vandt han med filmen »Birdman«. »The Revenant« var også favorit til at løbe med titlen for bedste film, men her blev den overhalet indenom af journalistfilmen »Spotlight«, der netop har haft dansk premiere. Om en graverredaktion på en avis i Boston, der afdækker den katolske kirkes stiltiende accept af præsters overgreb på børn.

For de danske forhåbninger blev aftenen lidt af en fuser - dog heller ikke værre, end at det også her var favoritterne, der løb med sølvtøjet. »Vi er skuffede, men stolte,« som kulturminister Bertel Haarder (V), der var inviteret med til L.A., sagde til Ritzau.

Tobias Lindholms »Krigen«, der var nomineret i kategorien Bedste udenlandske film kunne se prisen gå til den ungarske »Son of Saul«, der var så meget storfavorit hos bookmakerne, at man skulle satse hele slægtsgården for at vinde nok til en tur i biffen.

I bedste dokumentarfilm var Joshua Oppenheimers »The Look of Silence« om tilgivelse efter massemordet i Indonesien i sidste århundrede - tiltroet lidt bedre chancer, men her gik hæderen til publikumsfavoritten »Amy« - den gribende fortælling om Amy Winehouse korte liv og karriere.

Så kunne svenskerne til gengæld kippe med de blågule flag efter at den opkommende svenske filmdarling, Alicia Vikander, fik en Oscar for bedste kvindelige birolle. Endda som dansker - nemlig i rollen som Gerda Wegener i filmen »Den danske pige«. Så lidt rødhvidt reserveglimmer var der da.

Aftenens største vinder var i øvrigt en helt anden end både bjørne-westernen og reporter-filmen, nemlig »Mad Max Fury Road«, der racede afsted med hele seks oscars - men alle sammen i de såkaldt tekniske discipliner  - sådan noget som bedste  lydeffekter, bedste make up og hår og den slags - mens bedste visuelle effekter gik til »Ex Machina«. Der var altså ikke rigtig noget i posen til årets Block Buster, »Star Wars VII - the Force Awakens«, der så må nøjes med at glæde sig over alle milliarderne.

Den store foromtale op til årets Oscar-uddeling har som bekendt - ud over at det var Leos tur - handlet om de manglende nomineringer af farvede skuespillere. Så var det heldigt at man havde komikeren Chris Rock, til at muntre sig over det i solide grove vendinger - for eksempel med en munter remake over »The Martian« - en anden af de film, der ikke rigtig fik noget med hjem.

I Chris Rocks version er astronauten sort, og prisen 2.500 dollars for at hente ham, og hele filmen slutter, før den er begyndt med replikken: »2,500 hvide dollars for at redde en sort astronaut? - vi ville blive fyret på stedet.« Så kunne filmfolkene i Dolby Theater i det mindste få lidt bedre samvittighed ved at blive ristet af Rocks jokes.

Og god samvittighed er meget velkommen til den slags shows. Derfor var vicepræsident Joe Biden også hidkaldt for at udtale sin sympati for voldsramte kvinder. Som også var hidkaldt for at synge med på Lady Gagas »Til It Happens to you«, som i øvrigt også var nomineret i kategorien bedste filmsang (den optræder i en dokumentarfilm om vold mod kvinder).

Den var tydeligvis også en favorit på de sociale medier, men måtte se statuetten gå til Sam Smith for James Bond-sangen  »Writing’s on the Wall« fra »Spectre«. Sam Smith tilegnede til gengæld sin pris til LGBT-samfundet. Ikke lige i klassisk James Bond-stil, men så var der da også noget til minoriteterne og den lidt bedre samvittighed.

 

 

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.