Kvinder på nettet viser mere nøgenhed

I onlinespillet Second Life har kvindelige avatarer langt mindre tøj på end mandlige, viser undersøgelse. - Det afspejler virkeligheden, siger dansk spilekspert.

Kvindelige spilfigurer, der bliver designet af spillerne selv, er langt mere afklædte end de mandlige, hvilket tyder på inspiration fra figurer som Lara Croft (billedet).  
Kvindelige spilfigurer, der bliver designet af spillerne selv, er langt mere afklædte end de mandlige, hvilket tyder på inspiration fra figurer som Lara Croft (billedet).  
Når mænd og kvinder færdes virtuelt på internettet i onlinespil som Second Life, har de kvindelige avatarer (de spillerkontrollerede spilfigurer) langt mindre tøj på end de mandlige, viser en ny canadisk undersøgelse, der er foretaget af forskere på Laval University.

I Second Life er det spillerne selv, der designer deres spilfigurers klædedragt, inden de sender figuren ud i spillet, og derfor viser undersøgelsen et specifikt kvindeligt behov for at gå mere afklædt end hos mænd, hævder forskerne. Dette understreges af, at klædedragten i virtuelle verdener ikke behøves defineres af vejr, vind og lokal kultur, mener forskerne bag undersøgelsen.

- Virtuelle miljøer er et unikt redskab til at undersøge menneskelig adfærd, der er uafhængig af ydre miljøfaktorer. Og her afsløres en dramatisk forskel på kønnenes behov for at vise nøgen hud, siger spilforskeren Matthieu Guitton til den videnskabelige journal Plos One.

Ud af de ialt 400 Second Life-avatarer, der er blevet undersøgt af forskerne, dækkede omkring halvdelen af kvinderne kun 25-49 procent af deres hudoverflade, mens samme grad af nøgenhed kun blev udvist af 9 procent af de mandlige avatarer. Omvendt dækkede over to tredjedele af de mandlige avatarer mellem 75 og 100 procent af deres krop, mens dette kun var tilfældet for fem procent af de kvindelige avatarer.

Undersøgelse viste desuden, at den kvindelige nøgenhed ikke var afhængig af avatar-kroppenes proportioner. Store bryster på onlinefigurerne betød med andre ord ikke, at mere hud blev afsløret.

Traditionelt kvindebillede

Her kunne man indvende, at forskerne ikke kunne afgøre om de kvindelige avatarer også blev kreeret og styret af kvindelige spillere. Det kunne for eksempel tænkes, at de kvindelige avatarer blev styret af mænd, der bare godt kunne lide at se på kvinder i deres onlinespil.

Den danske gamejournalist Kim Dorff påpeger da også, at det i hvert fald i online-spillenes barndom ikke var ualmindeligt, at mandlige spillere brugte kvindelige avatarer i spil som World of Warcraft, hvilket skyldtes,  at kvindelige avatarer blev behandlet en smule bedre end de mandlige.

- Jeg har selv brugt en kvindelig avatar og kunne tydeligt mærke større overbærenhed fra andre spillere, siger Kim Dorff.

Han bekræfter imidlertid, at netop Second Life-avatarerne meget præcist afspejler virkelighedens kønsroller, og at avatarernes klædedragt sjældent stikker voldsomt af virkelighedens modetendenser.

- Og da kvindemoden jo traditionelt er mere afklædt end mandemoden, er undersøgelsens resultat måske ikke så overraskende, siger Kim Dorff.

En anden vigtig årsag til afklædtheden i onlinespil er formentlig også påvirkningen fra spilindustriens eget, meget traditionsbundne kvindebillede. Her mener Kim Dorff, at der fortsat er en udbredt fordom om, at onlinespillere typisk er unge drenge, der godt kan lide at kigge på store bryster.

- I virkeligheden er gennemsnitsalderen i dag omkring de tredive, og kvinder udgør næsten halvdelen af onlinespillerne. Ikke desto mindre er computerspillenes kvinder hyppigt Lara Croft-typen - med store bryster - og meget afklædte. Og det har uden tvivl påvirket den måde at spillere designer deres avatarer, siger Kim Dorff.   
Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.