Kunstprojekt på Google runder de tusind museer

240 millioner besøger årligt et museum via Googles kulturtilbud, Google Art Project, der på fem år er kommet op tusind museer verden over - heraf otte danske.

Guggenheim Museum i New York - et af de nye steder man kan vandre rundt og se på kunst via Google Art Project. 
Guggenheim Museum i New York - et af de nye steder man kan vandre rundt og se på kunst via Google Art Project. 

Man kan ikke hænge ud i museumscafeen og heller ikke blive set af andre, mens man dyrker sin kulturelle interesse. Men der er til gengæld gevaldig meget kunst og museumsgenstande at gå på oplevelse i digitalt på Googles kulturelle platform, Google Art Project, der for fem år siden startede med adgang til hovedværker på 17 museer, men i dag har rundet de tusind museer, gallerier og udstillingsfora over den ganske verden.

Her kan man gå en tur via Google Streetview i Guggenheim Museet i New York, gå særdeles tæt på luven på tæpperne på Azerbaijan Carpet Museum i Baku eller beundre den imposante centraleuropæiske stil i den Nationale Opera i Budapest. Søge på udvalgte kunstnere eller lave sine egne gallerier med særlige temaer. 240 millioner gange på et år var der nogen, der besøgte sitet fra august 2014 til juli 2015, så selv om der er flere der besøger Google Streetview, så er den digitale kunstudstilling langt fra overset.

Heller ikke i Danmark, hvorfra man finder otte institutioner, der viser nogle af deres ting. Og der kunne sagtens komme flere til, mener Christine Sørensen, kommunikationsansvarlig for Google i Norden.

»Vi lavede et kæmperyk op til sidste år for at få nogle danske på, især fordi de danske museer var meget aktive for at komme på. Blandt andet Statens Museum for Kunst gjorde et stort stykke arbejde og ændreder deres rettighedssystem - ikke på grund af Google Art Project - men fordi museet lagde vægt på at være der for deres besøgende på alle platforme med highlights,« siger Christine Sørensen.

Netop rettighederne er ganske afgørende for, hvor meget af kunsten, der lander på Googles kunstside. Først når kunstneren har været død i 70 år gives rettighederne fri, ellers skal værkerne frikøbes gennem CopyDan, og det har været en svær dialog, fortæller Christine Sørensen.

»Der kom lidt af et gennembrud med Folketinget, hvor vi lavede et streetview indenfor, hvor der hænger en masse kunst, som så skulle sløres. Efter en lidt lang proces lykkedes det faktisk Folketinget at nå til en løsning for frikøb, som både de og CopyDan er glade for, så man kunne se billederne. Men jeg forstår godt CopyDan - de skal jo beskytte kunstnerne mod at blive misbrugt,« siger Google-talskvinden.

»Men det handler om at finde en balance mellem den beskyttelse og så tilstedeværelsen på en global platform, som ifølge hvad museerne siger til mig, kun giver mere interesse for værkerne,« siger Christine Sørensen. Hun understreger, at Google ikke overtager nogen rettigheder til billederne og heller ikke tager sig betalt for visningen på sitet. Og at man ikke er ude på at erstatte fysiske oplevelse, men om at lede ind til dem.

En af de danske museer, man finder på Google er Skagens Kunstmuseum, der har haft en del billeder fremvist siden 2013. Her har man været glade for samarbejdet.

»Vi vil egentlig gerne videreudvikle det, for vi når ud til en målgruppe, vi ikke plejer at få fat i,« siger presseansvarlig Jakob Stig Nielsen. »Der hvor vi får flest besøg på Google Art er fra USA, og her når de færreste jo nok lige til Skagen. Og når det handler om kulturarv, som vores gør, så er det vigtigste, at det bliver set af folk. Skulle der så være en amerikaner, der bliver inspireret til at besøge museet en gang, så er det jo kun godt,« lyder det fra Skagens Museum.

I Skagen har man også haft glæde af den feature på Google Art, der viser et billede i Giga-pixels - altså forstørret i en grad, så man kommer tættere på, end man kan i virkeligheden. På Skagen er det Krøyers »Sankt Hansblus på Skagen Strand«, hvor man kan gå så tæt på, at man kan se sandskornene i malingen. Det samme gælder Solvognen på Nationalmuseet, hvorfra man ser sitet som en mulighed for at vække interesse i hele verden.

»Vi havde sidste år 10500 besøgende på Google-siden, hvilket jo ikke er meget i forhold til den million, der besøgte vores hjemmeside sidste år. Men det er altid sjovt at lege med Google og også interessant for os at være på en kunstside i forhold til vores normale profil,« siger Nationalmuseets publikumschef Anni Mogensen.

Når det kommer til økonomi, så er der ingen penge i den ganske ressourcekrævende Google Art Project for IT-giganten. »Google tjener penge på annoncer, når folk søger efter indhold. Vi tjener ekstremt mange penge, og det her er en af de ting, vi bruger pengene på,« konstaterer Christine Sørensen.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.