Koreansk millioninvestering i Art Money

Et koreansk firma arrangerer en kongres for det danske kunst-koncept Art Money, og der vil blive skudt flere penge ind i den, end der fra dansk side er gjort i noget kulturfremstød.

Det koreanske eventbureau EK Productions' direktør Eun-Ah Kim blev begejstret, da hun hørte om det danske kunstkoncept Art Money. I august rejste hun en uge til Danmark for at tale med Lars Kræmmer og Flemming Vincent, som står i spidsen for Bank of International Art Money (BIAM).

»Det er et fantastisk projekt, som kan bringe kunstnere sammen og lade dem være aktive sammen. Her i Asien er de professionelle og amatør-billedkunstnerne tøvende med at udveksle erfaringer - det kan Art Money sætte gang i,« siger Eun-Ah Kim.

Mødet i København blev startskuddet til en kæmpe Art Money-kongres, som skal samle flere tusind gæster og kunstnere 21. til 26. marts 2006 i den sydkoreanske hovedstad Seoul.

Budgettet for kongressen er 11,5 millioner kroner. Til sammenligning blev der fra dansk side investeret i alt 9,1 millioner offentlige og private kroner i Danmarks til dato største og dyreste kulturfremstød Superdanish, som netop er løbet af stablen i Toronto. Fra canadisk side blev der indskudt små 10 millioner kroner i Superdanish.

»Det er meget imponerende og helt usædvanligt, at der bruges så mange penge på et dansk koncept,« siger Poul Bache.

Danmark en del af historien
Han er direktør for Kunststyrelsen, som blandt andet står for at give støtte til danske kunstprojekter for at profilere Danmark og dansk kunst i udlandet. Det generer dog ikke Poul Bache, at den danske signatur på værket bliver meget nem at overse, nu hvor det koreanske selskab har overtaget konceptet. »Det er jo heller ikke sådan, at man hejser Dannebrog, hver eneste gang Per Kirkeby sælger et stort værk i udlandet. Men hvis vi endelig skal tage Danmarks-profilerings-brillerne på, så ved vi jo også, at når en dansk kunstner for alvor bliver kendt, så hører det med til historien, at vedkommende er fra Danmark,« siger han og understreger, at det glæder ham, at det danske koncept har fået så god vind i sejlene.

Behøver ingen succes
Men på trods af det store beløb kan Lars Kræmmer og Vincent dog ikke regne med at kunne grine hele vejen hen til banken - altså den rigtige menneskepengebank. De to har ingen økonomiske andele i deres bortadopterede hjertebarn, de har nemlig fra starten bestemt, at alle skulle kunne overtage og bruge Art Money-ideen uden indblanding.

»Det er cool nok, hvis de vil vride penge ud af det. Jeg behøver ingen succes. Jeg behøver ikke at eje eller styre det. Det, der tænder mig, er at følge projektet og se, hvordan sådan en organisme vokser og udvikler sig. Og måske dør,« siger Lars Kræmmer.

Hvis kongressen bliver en succes, skal der arrangeres en Art Money-kongres hvert år i en ny by, som så skal fungere som en slags Art Money-EXPO.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.