København har store planer med nyt filmhus

Den københavnske filmfond, de københavnske filmfestivaler og Det Danske Filmværksted går sammen om det nye filmhus Screen Base Copenhagen, der også skal være åbent for publikum.

Thomas Gammeltoft, direktør for Copenhagen Film Fund, har undfanget planerne om det nye filmhus. Foto: Simon Skipper
Thomas Gammeltoft, direktør for Copenhagen Film Fund, har undfanget planerne om det nye filmhus. Foto: Simon Skipper

Hvis det står til Københavns kultur­borgmester, Carl Christian Ebbesen (DF), og en kreds af aktører inden for filmbranchen, har hovedstaden inden for det næste års tid et nyt filmhus, der skal fungere parallelt med det eksisterende filmhus i Gothersgade.

Filmhuset, der får navnet Screen Base Copenhagen, skal rumme administrationskontorer for de to store københavnske filmfestivaler, CPH PIX og CPH:DOX, den regionale københavnske filmfond og Det Danske Filmværksted, hvoraf det sidstnævnte tidligere har boet hos Det Danske Filminstitut. Endelig skal huset, ligesom det nuværende filmhus, rumme en biograf med offentlig adgang.

Det er Københavns Kommune, der har opgaven med at finde de fysiske rammer for det kommende filmhus, men om der vil blive tale om en nybygning, eller om man indtager ældre renoverede bygninger, er endnu ikke på plads. Dog skal huset råde over mindst 1.600 kvadratmeter alene for at kunne rumme filmværkstedet.

»Vi leder lige nu efter de rette rammer, men da huset skal være åbent for københavnere og turister, skal det naturligvis ligge så centralt som muligt,« siger Københavns kultur­borgmester, Carl Christian Ebbesen.

Passer ind i strategien

Planerne om Screen Base Copenhagen er undfanget af Thomas Gammeltoft, direktør i Copenhagen Film Fund, i samarbejde med Københavns Rådhus, hvor kulturborg­mesteren mener, at det nye filmhus passer fint ind i kommunens nye strategi for »kreativ vækst« i hovedstadsområdet.

»Embedsmænd og politikere kan ikke bestemme, hvad der skal være fremtidens kreative arbejdspladser – det skal de kreative miljøer selv finde ud af. Men vi kan bringe folk fra branchen sammen og få dem til at tale sammen på kryds og tværs samt med folk, der har forstand på markedsføring og salg,« siger Carl Christian Ebbesen, der bakkes op af et enigt kulturudvalg.

»København skal være helt i front i Europa, når det drejer sig om at gøre det nemt at få lavet forretningsmodeller ud af ideer inden for de kreative områder,« fortsætter kulturbogmesteren, der forestiller sig, at nye firmaer kan leje sig ind på ekstra favorable vilkår, mens de er i opstartsfasen.

Når huset er etableret, er det hensigten, at kredsen af brancheaktører skal udvides med blandt andet computerspilsudviklere og nye filmtekniske uddannelser.

»Det er oplagt at få repræsentanter for gameindustrien med i denne klynge, da film og spil mere og mere er en branche, der taler med én stemme. Samtidig ser vi et behov for at etablere uddannelser inden for filmteknik, et område, hvor vi allerede nu kan forudse, at der kan blive mangel på hænder,« siger Thomas Gammeltoft, direktør i Copenhagen Film Fund.

Kommunen betaler

Etableringen af huset vil blive finansieret af Københavns Kommune, der i forvejen støtter CPH PIX og CPH DOX, den regionale københavnske filmfond og Det Danske Filmværksted.

Thomas Gammeltoft afviser, at det nye filmhus vil blive en konkurrent for det eksisterende filmhus, selv om begge eksempelvis har offentlige filmvisninger.

»Cinemateket varetager nationale film­arkivopgaver ligesom cinemateker i andre europæiske lande, mens vi bliver et lokalt initiativ med tilknytning til eksempelvis de københavnske filmfestivaler, der gerne vil have vsininger uden for festivalperioden. Der bliver ingen magtkamp, men masser af samarbejder mellem filmhusene,« siger Thomas Gammeltoft.

Det Danske Filminstituts adminstrerende direktør, Henrik Bo Nielsen, bekræfter Thomas Gammeltoft beskrivelse af de to film­huses kommende forhold.

»Vi bakker meget op om ideen med, at man samler de tre filmrelaterede institutioner i ét hus. Og vi er glade for, at Københavns Kommune kommer til at engagere sig i det lokale filmmiljø, ligesom man kender det fra Århus, Odense og Viborg,« siger Henrik Bo Nielsen.

Københavns Kommunes »Strategi for Kreativ Vækst« med fokus på mad, film, TV og interaktive medier bliver præsenteret for offentligheden i morgen på Københavns Rådhus.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.