København giver 1.600 omstridte bycykler grønt lys

Politikerne i København har godkendt en bevilling på 40 millioner kroner, så der nu kommer 1.600 flere bycykler i hovedstaden.

Niklas Marschall, adm. direktør i Cykel DK, på en af de nye bycykler hans firma skal administrere på vegne af Frederiksberg og København.
Niklas Marschall, adm. direktør i Cykel DK, på en af de nye bycykler hans firma skal administrere på vegne af Frederiksberg og København.

Tovtrækkeriet om hovedstadens el-bycykler mellem politikerne på Københavns Rådhus ser endelig ud til at være slut. Således godkendte et flertal i Københavns Borgerrepræsentation torsdag aften de budgetterede 40 millioner kroner, hvilket betyder, at der kommer 1.600 flere bycykler i hovedstaden.

Københavns teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (Ø), kalder det en »sindssygt god løsning«:

»København har manglet en tidssvarende bycykel i mange år, og nu har vi en fremtidssikret en af slagsen. Der er i dén grad grund til at være godt tilfreds,« siger han.

Bycyklerne har en elmotor, der kan tændes og slukkes på den tabletcomputer, der sidder på cyklens styr. På den kan man blandt andet få rutevejledning, se togafgange og finde seværdigheder.

Morten Kabell forklarer, at den nye by- og pendlercykel skal fungere som et fjerde ben i den kollektive trafik sammen med tog, bus og metro.

»På den måde skal den være med til at gøre noget ved trængslen i København. Det kan kun lade sig gøre, hvis du kan forvente, at der er cykler til rådighed. Når vi nu mangedobler antallet af cykler, forventer jeg da også, at mange flere tager bycyklen til sig i det daglige,« siger Morten Kabell.

El-bycyklen har især været kritiseret for dens pris. Projektet finansieres i samarbejde mellem Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og DSB, og de 1.860 el-bycykler kommer til at koste skatteyderne 46.000 kroner per cykel over otte år, eller hvad der svarer til 86 millioner kroner.

En af bycyklens kritikere er leder af de Konservative i Københavns Borgerrepræsentation Rasmus Jarlov (K). Han forstår ikke, hvorfor kommunen skal bruge så mange penge på el-cykler, når langt de fleste københavnere i forvejen har en cykel.

»Det er noget, borgerne udmærket selv kan klare. Jeg tror ikke på, at der stort set er nogen mennesker, som ser det som et stort problem at anskaffe en cykel. Og man bruger utrolig mange penge på det, og vi ender med en astronomisk regning. Det er uforskammet over for skatteyderne,« sagde Rasmus Jarlov til Berlingske i sidste måned.

Alle 1.860 cykler forventes at kunne være i drift inden sommer 2015.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.