I rollen som Paris

1950erne havde Marilyn Monroe, 1980erne prinsesse Diana. Hvert årti har sin ikoniske blondine, der repræsenterer tidsånden.Lige nu er ikonet Paris Hilton - mener hun i hvert fald selv. Læs om millionarvingen, der er et af tidens mest succesrige brands.»

Foto: Montserrat T Diez / stf, Scanpix
Foto: Montserrat T Diez / stf, Scanpix
I stedet for at gå i seng lægger hun og den tre år yngre søster, Nicky, puder under dynerne og sniger sig ud for at gå til fest. Paris Hilton er til fester, tøj og drenge, men ellers har hun ikke meget til fælles med de fleste andre teenagepiger.

Hun er 15 år, hendes familie er lige flyttet fra L.A. ind i suiten på et af Manhattans mest eksklusive hoteller, The Waldorf-Astoria. Og de fester, som hun og Nicky crasher, frekventeres af toppen af New Yorks jetset.

Ti år senere har Paris Hilton bevæget sig fra partycrasher til A-liste celebrity. Hun rydder forsider, når hun danser på bordene på L.A.'s natklubber, skændes med (eks-)veninden Nicole Richie, og når hun skifter den ene græske skibsreder-arving, Paris Kasidokostas, ud med den anden græske skibsreder-arving, Stavros Niarchos. Og selvfølgelig når hun shopper til verdens mest velklædte hund, chihuahuaen Tinkerbell, opkaldt efter Peter Pans lillebitte fe, Klokkeblomst. I et interview med magasinet Vanity Fair fortæller hun, at hun hører paparazziernes kameraer klikke - også når de ikke er der.

Paris Hilton er indbegrebet af penge, sex og glamour, men hun er ikke blevet berømt alene på sit efternavn. Med sine 173 cm modelslanke krop, lange, blonderede lokker og øjne, der er farvet azurblå af kontaktlinser, er det lykkedes hende at blive et levende brand, der ikke bare ligner Barbie til forveksling, men som er på vej til at blive næsten ligeså stor en succes.

HISTORIEN OM PARIS HILTON begynder i Norge på den familieejede gård, Hilton i Kløfta udenfor Oslo. Herfra stammer August Halvorsen Hilton, der i forrige århundrede rejser til Amerika i håb om at skabe en ny tilværelse for sin familie. Hans barnebarn, Conrad Hilton, starter sin karriere som piccolo, køber sig eget hotel i Cisco Texas i 1919 og grundlægger Hilton Hotel Corporation i 1946. I dag vurderes formuen efter ham til en milliard dollars.

Paris Hilton er hans oldebarn, og ifølge Forbes Magazine står hun til at arve mindst 50 mio. dollars, dels fra hotelformuen, dels fra sin fars formue fra ejendomshandel. Hendes forældre, Rick og Kathy Hilton, ejer et palæ i Bel Air til 30,5 mio. dollars, en landejendom i The Hamptons til 12,3 mio. og et hus i Hollywood Hills til ti mio. Sidstnævnte bruges mest af Paris og hendes søster Nicky.

Med adgang til forældrenes formue og udsigten til sin egen, kan Paris tilbringe al sin tid med at shoppe eller solbade i St. Tropez, i stedet for bare sin fritid. Men at være kendt som Hilton-arvingen er ikke nok.

»Folk tror, at jeg har fået det hele forærende, og at jeg aldrig har rørt en finger i hele mit liv. Men jeg har ikke fået penge fra mine forældre, siden jeg var 18. Jeg har selv fået hele den her forretning på benene, hele dette imperium, uden hjælp fra min familie. Jeg tror ikke, at folk er klar over, hvor hårdt jeg arbejder, eller hvor intelligent jeg er,« siger hun i et interview til britisk Elle.

I interviewet afslører hun desuden det mål, hun har arbejdet for, siden hun og Nicky som teenagere, velklædte og venlige, begynder at lade sig fotografere til sladderspalten »Page Six« i The New York Post.

»Hilton er allerede et brand, men jeg vil gøre det til mit eget. Jeg vil have mit eget imperium ligesom min oldefar skabte sit. Jeg vil være kendt for at være Paris.«DA PARIS HILTONS familie flytter til New York i midten af 1990erne, forsøger hun sig på forskellige skoler i staten, men giver op i erkendelse af, at college ikke er noget for hende. I stedet begynder hun at arbejde som model og får mindre filmroller. Bl.a. spiller hun i 2001 sig selv i filmen »Zoolander«, en parodi på det internationale modelmiljø. Hun laver en reklamefilm for restauranten Carl Jr.'s »Spicy BBQ Six Dollar Burger«, hvori hun iført sort badedragt gnider sig selv og en Bentley ind i sæbe og med kælen stemme konstaterer burgerens indhold af jalapenõs med mere: »That's hot!« Reklamefilmen skaber en vis furore i USA på grund sine seksuelle overtoner, men først i 2003 bliver Paris Hilton for alvor kendt.

Sammen med sin bedste veninde, Nicole Richie, deltager hun i et nyt realityshow, »The Simple Life«. Få dage før showets TV-debut lægger hendes ekskæreste, Rick Salomon, et videoklip af sig selv og Paris på internettet. Klippet varer kun fire minutter, men viser de to dyrke sex. Efterfølgende får »The Simple Life« helt op til 11 mio. seere.

Da yndlingsveninden Nicole viser sexklippet til sin fødselsdag, bliver de to uvenner i et opgør, der jævnligt rydder forsiden på Hello! og lignende blade.

Ifølge Donald Trump, der er ven af Paris Hiltons far, bliver videoklippet hendes adgangsbillet til Hollywoods A-liste.

»Jeg hader, hvad der skete med den sexvideo, men det gjorde hende bare endnu hottere,« siger han til Vanity Fair.Mulighederne åbner sig for Paris Hilton. I 2004 bliver hun kampagnepige for Guess' jeanslinje og dukker op på gigantiske billboards fra New York til Tokyo. Samme efterår udkommer hendes selvbiografi, »Confessions of an Heiress: A Tongue-in-Chic Peek Behind the Pose«. Bogen, der er pink og pakket med fotografier af Paris Hilton, fås nu i 16. oplag. I 2005 lancerer hun sin egen parfume, »Paris Hilton«. Og efter tidligere at have udsendt singlen »Screwed« udgiver hun i august i år sin første CD, der har titlen »Paris«. Cd'en udkommer på hendes eget pladeselskab, Heiress Records.

Alt i alt indbringer Paris Hiltons forretninger - foruden en række casinoer og natklubber, hun ejer - i 2004 7,5 mio. dollars og i 2005 15,5 mio., vurderer Forbes Magazine. Hun bliver betalt op til flere hundredtusind dollars for at vise sig til en fest og får 1,3 mio. dollars for at flyve til Mallorca og præsentere en ny champagne på dåse.

Men Paris Hilton er ikke kun populær. På nettet florerer hadesiderne, og i kulttegneserien »South Park« må hun lægge figur til afsnittet »Stupid Spoiled Whore Video Playset«, hvor hun åbner en butik og sælger alt, hvad en pige skal bruge for at ligne hende. Da hendes CD er kommet på gaden, fjerner den britiske graffitikunster Banksy 500 af hendes CD'er fra 48 butikker i Storbritannien og erstatter dem med versioner med manipulerede billeder af stjernen. Hun er nu ufrivilligt topløs og har fået sit hoved skiftet ud med hunden Tinkerbells. På coveret er tre nye hits fremhævet: »What Am I For?«, »What Have I Done?« og »Why Am I Famous?«

Især Paris Hiltons optræden i de tre sæsoner af reality-showet »The Simple Life« har givet hende et renommé som en ubegavet blondine, der er kommet for let til sin succes. I showet spørger hun bl.a. om en af USA's største forretningskæder, lavpriskæden Wal-Mart, sælger vægge, som om »wal« stod for »walls«.

Til kritikerne er Hiltons egen kommentar: »Jeg griner hele vejen til banken... Det er jo den karakter, jeg spiller i »The Simple Life«. Det er ikke mig. Jeg taler med babystemme. Jeg siger sådan noget som »Hvad er Wal-Mart?« fordi jeg ved, at det giver seere,« siger hun til den britiske avis, The Daily Telegraph.

PARIS HILTON SPILLER på sin naivitet »som på et finstemt instrument«, siger medieforsker Robert Thompson fra Syracuse University. Han mener, at hun er »ligeså bevidst om, hvordan kendte mennesker fungerer i moderne kultur som Andy Warhol«.

Heller ikke samfundsforsker Johannes Andersen, der er ansat ved Aalborg Universitet og har beskæftiget sig med moderne unges selviscenesættelse, betvivler, at Paris Hilton er bevidst om sin egen rolle.

»Hun spiller rollen som Paris Hilton, og hun mestrer fuldt ud det moderne dannelsesideal, som er at kunne kommunikere sit brand,« siger han og mener, at det samtidig er en af grundene til, at vi kan finde hende fascinerende.

»Vi lever i en tid, hvor vi skal træffe en masse valg for at skabe vor identitet, og hvor vi i princippet har alle muligheder. Paris Hilton har alle muligheder i bogstavelig forstand, fordi hun har så mange penge, og derfor er det interessant at se, hvad hun stiller op med dem,« siger Johannes Andersen.

Som han ser hende, rummer den amerikanske arving et element af »Jackass«, når hun bruger enorme summer på shopping, danser på bordene på natklubberne og skifter sine kærester ud, hurtigere end sladderpressen kan følge med.

»Hun vælter både bordene og sig selv med et stort rabalder. Hun er en slags jetsettets »Jackass«, hun kaster sig ud i det hele, og hun går hele vejen. Vi andre skal se, hvor vildt det går til.«

At millioner af teenagere køber hendes selvbiografi, forklarer Naomi Wolf - den amerikanske feminist og forfatter af »The Beauty Myth: How Images of Beauty Are Used Against Women« - med, at Paris Hilton er den »perfekte Bush-era-heltinde«, fordi »hun er ren stil og intet indhold«.

»Hun er, hvad semiotikere ville kalde et tomt tegn, og derfor kan man projicere hvad som helst over på hende. Hun er det ultimative anti-feministiske ikon i en post-

feministisk verden. Jeg vil gerne give hende kredit for at være intelligent og strategisk, men nu taler jeg om brandet,« siger Wolf i anledning af Vanity Fairs interview med Paris Hilton.

Wolf mener, at Paris sikrer sin vej til berømmelse med en »lillepige-attitude kombineret med det rette mål af pornografi«.

Selv beskriver Paris Hilton sin status således i et interview for nylig med avisen The Sunday Times: »Jeg tror, at ethvert årti har sit eget blonde ikon - som Marilyn Monroe eller prinsesse Diana. Lige nu er jeg det ikon«.

Ifølge den 25-årige arving er den dumme blondine blot en rolle. En rolle, der er kontrolleret og iscenesat. I sin selvbiografi skriver hun: »For mig handler det at være arving, om at være den, der bestemmer. Find din indre arving«.
Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.