TV-vaner

Forskellen i vores TV-vaner har aldrig været større

Stadig flere danskere ser TV på nettet, men de fleste holder sig endnu primært til klassisk TV, viser en ny medieanalyse, som også peger på, at forskellen i vores TV-vaner aldrig har været større.

Selv i disse individualistiske streaming-tider kan gammeldags showprogrammer som DRs »X-Factor« stadig samle Familien Danmark foran flimmerkassen. Foto: Simon Læssøe
Selv i disse individualistiske streaming-tider kan gammeldags showprogrammer som DRs »X-Factor« stadig samle Familien Danmark foran flimmerkassen. Foto: Simon Læssøe

Birte på 57 år sidder klar i sofaen foran fjernsynet, når »Bonderøven« toner frem. Jeppe på 34 ser programmet med den selvforsynende handyman på sin iPad i toget. Tobias på 23 ser slet ikke »Bonderøven«, han ser et eller andet på Netflix, inden han skal sove. Frederikke på 22 ser slet ikke TV.

I den netop offentliggjorte medieanalyse »Medieudviklingen 2015« fra DR Medieforskning er TV-danskerne delt op i fire klart definerede grupper. De såkaldt flow-TV-brugere, som ser traditionelt TV, når programmerne bliver vist. Kombiseerne, der både ser flow-TV og streamer serier og film på for eksempel Netflix. De, der udelukkende streamer. Og endelig de, der ikke ser TV overhovedet.

I lyset af streamingtjenesternes hastige fremtog herhjemme de seneste år kunne man tro, at de to sidstnævnte grupper er eksploderet, så det er et fåtal, der indretter deres TV-kigning efter, hvornår et program bliver sendt i flimmerkassen.

Har skruet ned for flow-TV

Men rapporten viser et lidt andet billede. For langt de fleste af os har ikke vinket endegyldigt farvel til den gammeldags måde at se fjernsyn på.

59 procent af danskerne ser nemlig primært flow-TV. 34 procent er kombiseere, som både ser flow-TV og streamer. Og kun henholdsvis fem og tre procent enten udelukkende streamer eller ser ikke TV overhovedet.

»De seneste fem års faldende TV-sening afspejler altså ikke, at de relativt nye streamingtjenester – med masser af indhold og film – har erstattet klassisk TV,« lyder en konklusion i rapporten.

»Det er derimod et udtryk for, at mange danskere har skruet ned for flow-TV-sening, fordi der også skal være plads til at bruge streamingtjenester. De danskere, der har udvidet deres TV-forbrug til også at inkludere streaming, udgør de klart mest TV-sultne danskere, og de udgør omkring en tredjedel af befolkningen,« hedder det i rapporten.

Vil stadig have fælles oplevelser

DRs mediedirektør, Gitte Rabøl, hæfter sig ved, at der ifølge medieanalysen ikke er sket et større og hurtigere skift fra flow til streaming.

»Der er i den grad stadig tale om et både/og. Hovedparten af danskerne vil stadig have fordelene ved flow: Oplevelsen af fælles dagsordener, samtidigheden og aktualiteten. Det understreger, at flow og streaming er forskellige slags produkter, som ikke udelukker hinanden,« siger Gitte Rabøl.

Det er medieforsker Dennis Christensen, forskningschef hos DR Medieforskning, der står bag analysen, enig i.

»Der bliver streamet mere i dag end tidligere, men det er ikke lig med en tilbagegang i TV-forbruget, som både i 2015 og 2014 lå på et gennemsnit på knap tre timer dagligt. Kombiseerne – de, der gør begge dele – ser generelt bare mere TV i dag. De ser stadig »X Factor« med familien, landskamp i fodbold og den slags på den traditionelle måde, og så supplerer de med at streame, når de sidder i toget eller ligger i sengen om aftenen,« siger Dennis Christensen.

Unge ser stadig DR-udsendelser

Under begrebet streaming ligger ikke kun Netflix, HBO Nordic og andre internationale tjenester. Også de danske TV-kanalers udbud på nettet tæller med i den kategori.

Og netop fordi mange af dem, der streamer, også bruger bl.a. DRs streamingtjenester, mener Gitte Rabøl ikke, der er et påtrængende behov for at justere i DRs programtilbud af hensyn til den voksende andel af »kombiseere«.

»Hvad enten du vil se aktuelle nyheder i flow, eller du vil gemme og streame DR3s program om ungdomsdruk for dine børn, så servicerer DR kombiseerens behov,« siger Gitte Rabøl.

Dermed ser hun også med fortrøstning på den voksende gruppe af unge, der udelukkende streamer programmer. Medie-rapporten viser nemlig, at denne gruppe også bruger DRs streamingtilbud.

Til gengæld streamer tre gange så mange danskere fra Netflix som fra DRs streamingtjeneste. Det har dog ifølge Gitte Rabøl mest at gøre med, at seerne i vid udstrækning allerede har set DRs programmer i flow-formatet. Eller som hun formulerer det:

»Netflix og DR stiller forskellige behov hos seerne.«

Mest læste
Seneste nyt

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.