Filmdirektør: Superfedt filmår

Man skulle være et skarn hvis man ikke glædede sig på dansk films vegne, siger direktøren for filminstituttet, der stadig efterlyser risikovillighed i filmbranchen.

»Mænd og høns« blev den næstmest sete danske film sidste år og et eksempel på, at originalitet godt kan få danskerne i biografen, mener filminstituttets direktør Henrik bo Nielsen.
»Mænd og høns« blev den næstmest sete danske film sidste år og et eksempel på, at originalitet godt kan få danskerne i biografen, mener filminstituttets direktør Henrik bo Nielsen.

Med 4.153.728 biografbilletter solgt til danske film i 2015, kan den danske filmbranche se tilbage på et af sine største år med hensyn til at nå publikum. Direktør for Det Danske Filministitut, Henrik Bo Nielsen, mener da også, man skal være et skarn for ikke at være tilfreds med året.

»Billetsalget giver over 29 procent af markedsandelen til danske film. Det er i toppen af hjemmemarkedsandelen i Europa, og der vi helst vil ligge. Men der er jo forskel på holde andelen i svage år og så i et rigtigt godt år, som det her. Så det er superfedt,« siger Henrik Bo Nielsen. Han er derimod ikke meget for at tilskrive succesen, at producenterne primært skulle gå efter fortsættelser, film om virkelige begivenheder og på litterære forlæg.

»Jeg synes ikke, det giver mening, at stille genrerne op på den måde. Men det er klart at der er en overvægt af det velkendte og mainstream film, som gør det godt, men der er jo også andet. Den næststørste succes, »Mænd og Høns«, som ikke er en fortsættelse af noget, viser, at der er plads til det originale og sære.«

»Jeg vil hellere glæde mig over, at danske filmproducenter er blevet rigtig dygtige til at ramme indenfor en bane, der giver pæne tal. Men som kunstinstitution tillader vi os også til at være bekymrede, hvis der er for meget genkendelse. Derfor glæder vi os særligt over, når de film, der vil et lidt andet sted hen, også giver pæne tal. For eksempel den Oscar-listede »Krigen«. Og de godt 100.000 som »Under Sandet« er set af, er jo et fremragende resultat for en film om et komplekst emne,« mener filminstituttets direktør.

Når det kommer til 2016, er Henrik Bo Nielsen enig med biografernes formand i, at »Flaskepost fra P« og »Klassefesten 3« står til at blive de bedst sælgende.

»Men fra filminstituttets side vil vi gerne også have stor diversitet. Så de fleste danskere føler, der er noget der interesserer dem. Så vi vil også glæde os over, at der er en Wikke Rasmussen film på vej i 2016, at Vinterbergs »Kollektivet« kommer her lige om lidt, og der er masser af andre gode bud i bunken. Og jeg vil også være optaget af, at nogle af de lavbudget film, der er resultat af den nye filmlov, begynder at finde ud til publikum i biograferne eller andetsteds i løbet af året, og se hvor det fører os hen,« siger Henrik Bo Nielsen, der gerne så mere satsning på det originale.

»Vi bliver i 2016 ved med at diskutere med branchen og de andre aktører - TV-stationerne - om vi har nok risikovillighed, og om vi har nok fornyelse i dansk film. Man kan komme et langt stykke af vejen med krimier og komedier, men hvis vi også skal levere kunst på et passende niveau, så kræver det altså noget mere, og film som f. eks »Krigen« og »Under Sandet« er jo svære at finansiere, fordi de umiddelbart ikke ser så kommercielt attraktive ud,« siger Henrik Bo Nielsen.

 

 

 

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.