Feministisk anmelder: DR overrasker negativt med »Bedrag«

DR går i en klassisk fælde i TV-serien »Bedrag«, mener Nanna Frank Rasmussen, der er formand for Women in Film and TV Danmark, feminist og film- og TV-anmelder på Jyllands-Posten.

Nanna Frank Rasmussen mener, at det i »Bedrag« stadig er en kvindes lod at have problemer med karriere og børn. Foto: Bjarne Bergius Hermansen
Nanna Frank Rasmussen mener, at det i »Bedrag« stadig er en kvindes lod at have problemer med karriere og børn. Foto: Bjarne Bergius Hermansen

Hvad synes du om »Bedrag«, når du kigger på serien gennem en feministisk brille?

»Serien har en ærgerlig tendens til at falde i de klassiske fælder i forhold til beskrivelsen af køn. Det er lidt overraskende at se i en dramaserie fra DR, for DR har gennem mange år udmærket sig ved at udfordre det stereotype kvindebillede og sætte kvinder i fokus ved at give dem hovedroller. Men i »Bedrag« er vi tilbage til en fortælling om tre mænd fra tre forskellige samfundslag. Det er der selvfølgelig ikke noget galt i i sig selv. Vi vil også gerne høre fortællinger om mænd, men det er symptomatisk. Der bliver fortalt langt flere historier om mænd end om kvinder.

Jeg synes også, at det er mærkværdigt, at den fremtrædende kvinderolle, Energreens chefjurist, Claudia, fra seriens begyndelse bliver etableret som et menneske, der har problemer med både at gøre karriere og være mor. De samme problematikker gør sig ikke gældende for mændene, selv om politimanden Mads både har børn og en syg kone, mens mekanikeren Nicky har en baby. Og hvis man ser på Nickys kæreste, så bliver hun kun beskrevet som mor, datter af chefen og mekanikerens kæreste – hun er kun noget i forhold til mænd.

Man kunne godt bruge at se en kvinde, der gør karriere, og som enten ikke har børn, eller hvor det ikke er så problematisk, at hun har børn. Det er åbenbart stadig er en kvindes lod at have problemer med at balancere karriere og børn, og det er efterhånden trættende.«

Claudias barn bor primært hos sin far, som måske også er ved at tage ham med til Paris – det er vel et anderledes kvindebillede, end vi er vant til at se?

»Det kan man sige, og det vil nok også være fint for fortællingen, hvis barnet bliver skrevet ud, så vi slipper for de hjemlige scener, som i seriens univers er lidt ligegyldige, for den har sit fokus et andet sted. Formålet med dem er selvfølgelig at opbygge Claudias karakter og psykologi, men hvorfor skal det lige handle om moderskabet, når det er en kvinde? Det er en automatreaktion, som er lidt ærgerlig og stereotyp.«

Hvad synes du ellers om kønsbalancen og mangfoldigheden i »Bedrag«?

»Den handler om den rige hvide mands verden, og på den måde afspejler serien meget godt, hvem der har magten i vores samfund. Det har den hvide mand, og serien spiller derfor både op ad stereotyper og den reelle virkelighed. Men fiktion behøver jo ikke være en 1:1-afspejling af virkeligheden. Den har netop muligheden for at rykke lidt i billedet.

Da jeg så den første scene med Thomas Hwan – der er af asiatisk oprindelse og spiller Alf fra bagmandspolitiet – hvor han mødes med den tidligere chefjurist, som giver ham et USB-stik, tænkte jeg: Det er løgn! De har bare ikke gjort seriens eneste asiat til hacker, for så ville vi virkelig være ude i de helt klassiske race- og kønsstereotyper. Men mine fordomme blev heldigvis gjort til skamme. Det er i det hele taget dejligt at se Thomas Hwan på rollelisten. Han er en virkelig dygtig skuespiller, som har været på Det Kongelige Teater i mange år, og jeg har undret mig over, at man ikke har set ham i store roller på film og TV tidligere.«

Hvordan synes du helt overordnet, at det står til kvindebilledet og mangfoldigheden i mainstream TV-serierne?

»Der er sket meget i løbet af de seneste fem til ti år. Det rykker på TV-fronten og i langt højere grad end på filmfronten. I USA og på de internationale streamingstjenester er der et stort fokus på at skabe serier med et mere mangfoldigt cast. Se bare på TV-serier som »Orange is the New Black«, »Transparent« og »Mozart in the Jungle«, som lige har vundet to Golden Globes, og som har en mexicansk skuespiller i hovedrollen. Herhjemme er det især i DRs dramaserier, der er sket noget i forhold til køn, men vi er ikke revolutionerende her i Danmark.«

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.