Fattigdom skal bekæmpes med kultur

Foreningen Barn­drømmen giver udsatte børn kulturelle oplevelser for at inspirere dem til at bryde den sociale arv.

Sådan ser det ud, når børn bygger LEGO-tårne sammen med arkitekten Rune Fjord.
Sådan ser det ud, når børn bygger LEGO-tårne sammen med arkitekten Rune Fjord.

- Alle børn har ret til kulturelle oplevelser, lyder devisen bag foreningen Barndrømmens arbejde. Foreningen mener, at kulturfaglige oplevelser kan bruges som afsæt til at bryde den negative sociale arv. Derfor arrangerer foreningen kunst- og kulturbegivenheder for børn fra økonomisk belastede familier og belastede områder i Danmark.

Vi vil gerne plante nogle frø hos de her børn, så de opdager, at der findes en anden verden, end den de har kontakt med i det daglige. Hvis den sociale arv skal brydes, skal lysten komme indefra, og derfor forsøger vi at styrke børnenes fantasi og deres kreativitet, for at de kan få lyst til at bryde den sociale arv, siger foreningens leder, Dorthe Foged.

Frøene bliver sået ved forskellige kulturelle arrangementer, som tager afsæt i alle kunstfagområder fra musik til film, litteratur, arkitektur, design, billed- og scenekunst. Hertil har foreningen allieret sig med med en række kulturinstitutioner og anerkendte kunstnere, som interagerer med børnene ved arrangementerne og indvier dem i deres faglige viden og deres egen vej til at blive kunstnere.

Målet er, at begivenhederne skal vække en kulturel bevidsthed i de udsatte børn eller som minimum give børnene nogle gode oplevelser, som kan give dem en ballast på kort og langt sigt.

- Børn har brug for gode oplevelser for at blive stimuleret og få udvidet deres horisont for at vokse op og blive til hele mennesker. Vi mener, at man ofte undervurderer, hvad kunst og kulturfaglige oplevelser kan gøre for udsatte børn, og derfor skaber vi kulturfaglige projekter med støtte fra fagfolk og rådgivning fra eksperter i vores netværk, forklarer Dorthe Foged.

Ingen dansk tradition

Barndrømmens projekt er relativt enestående i en dansk sammenhæng, hvor velgørende organisationers arbejde som hovedregel har et andet sigte eller retter sig mod projekter i den tredje verden. I mange andre lande er der dog en lang tradition for, at privatpersoner engagerer sig i arbejde med samfundets udsatte grupper, ikke mindst i Storbritannien.

Dorthe Foged er tidligere leder af det Danske Kulturinstitut i Storbritannien, og her lod hun sig inspirere til at starte foreningen for godt halvandet år siden med henblik på at hjælpe de over 60.000 børn, som lever under OECDs fattigdomsgrænse herhjemme. Siden har foreningen opbygget et netværk af forskellige frivillige i Aarhus og København og stablet flere forskellige kulturarrangementer på benene med støtte fra private firmaer og fonde som Trygfonden, Ole Kirks Fond og Hempel Fonden.

Kultur kan skabe fællesskaber

- Kunst og kultur er noget af det mennesker har nemmest ved at have et fællesskab omkring på tværs af skel. Alle kan synge en sang eller referere til noget, som de ser, hører eller forestiller sig,« forklarer jazzmusikeren og komponisten Chris Mihn Doky, en af de mange kunstnere, som arbejder med foreningen. Han påpeger, at foreningens arbejde potentielt kan hjælpe børnene til at opdage en kreativitet i dem selv og hermed også udvikle børnenes kreativitet i andre sammenhænge, ganske som skakspillere udvikler en større logisk forståelse.

- Gevinsten er, at vi får en større fantasi, og får vi en større fantasi, får vi også et mere kreativt samfund. Hermed kan vi måske også opfinde den nye vindmølle. En anden gevinst er, at vi formår at få et fællesskab, som er baseret på andet end, hvilket tøj man har på.

Dette potentiale vækker genhør blandt en af landets førende børne- og familieforskere Per Schultz Jørgensen, som er tidligere formand for Børnerådet.

- Oplevelserne fremmer børnenes sociale integration. Mange af de her børn er marginaliseret og føler sig uden for fællesskabet. Her styrkes deres tilhørsforhold til det sociale fællesskab, da de får kammerater og et socialt netværk, hvor de bliver anerkendt og respekteret, siger Per Schultz Jørgensen.

Han påpeger, at kulturelle oplevelser er et gode i sig selv for udsatte børn, og at de herigennem får styrket deres selvværd og en ballast, som de kan bruge andre steder i deres liv.

- Oplevelserne er med til at styrke børnenes indre fornemmelse af, at de er værd at satse på. I de her projekter er der nogen, der bekræfter dem i, at de er lige så gode som alle andre. De kulturelle oplevelser er i sig selv positive, men på et dybere plan får de fornemmelsen af, at de selv rummer noget værdifuldt som mennesker.

Mest læste
Seneste nyt

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.