»Eurovision gør mig glad i låget«

En af Danmarks ubetinget største Eurovision-fans, Mette Thorning Svendsen, følger forberedelserne til Eurovisionens melodigrandprix, som hun dækker for et nichemagasin for trofaste fans.

Mette Thorning Svendsen river hvert år to uger ud af sin kalender for at følge Eurovision Song Contest tæt. Foruden sit job hos Arbejdstilsynet er hun nemlig redaktør på magasinet med det oplagte navn Douze Points. Foto: Betina Garcia
Mette Thorning Svendsen river hvert år to uger ud af sin kalender for at følge Eurovision Song Contest tæt. Foruden sit job hos Arbejdstilsynet er hun nemlig redaktør på magasinet med det oplagte navn Douze Points. Foto: Betina Garcia

»Jeg blev ramt lige i hjertet af det, ligesom når man bliver forelsket,« siger Mette Thorning Svendsen, når hun bliver spurgt, hvad den europæiske sangkonkurrence Eurovision Song Contest betyder for hende. Hendes øjne stråler af en umiskendelig glæde, når hun fortæller.

»Det er ligesom juleaften for mig. Jeg bliver glad i låget af det,« understreger hun, mens hun sidder og venter på, at den omdiskuterede østrigske dragkunstner Conchita Wurst giver en minikoncert i indre København på spillestedet Huset-KBH.

Lige siden 1978 har den 44-årige akademiker, der arbejder som kommunikationsmedarbejder i Arbejdstilsynet under Beskæftigelsesministeriet, været fan af Det Internationale Melodi Grand Prix, som det dengang hed. I tiden omkring afholdelsen af sangkonkurrencen sættes det daglige arbejde imidlertid på pause. Det er næsten en fast aftale med Arbejdstilsynet, at hun afvikler to af sine fem ugers ferie i de fjorten dage, hvor Eurovision Song Contest finder sted.

»Jeg tror godt, jeg kan sige uden at fornærme nogen af mine kolleger, at der ikke er så meget glimmer og glamour i Arbejdstilsynet, som jo er en myndighed, hvor det i stedet handler om instrukser og vejledninger. Selv om det også er en del af mig, er det ekstra fedt, når disse uger så kommer, hvor jeg får mulighed for at skeje fuldstændig ud og iføre mig guld pailletter og guldjakker og få lov til at være alt andet end en akademiker,« griner Mette Thorning Svendsen, der for nogle år siden øste ud af sin enorme viden om Eurovision som ekspertblogger for DR.

Når Europa kigger samme vej

De seneste to år har hun dog skiftet DR-kasketten ud med redaktørstillingen på nichemagasinet Douze Points (Tolv Point, red.), der tre gange årligt bringer lange interview med kendte grandprixstjerner som eksempelvis Birthe Kjær, Dario Campeotto og Stig Rossen og offentliggør baggrundsartikler, analyser og reportager for både nye såvel som gamle Eurovision-fans.

»Det, der gør Eurovision så speciel, er kombinationen af konkurrenceelementet på den ene side og den fred og fordragelighed, der hersker mellem landene under konkurrencen på samme tid. Og så tiltaler det mig, at der er en samhørighedsfølelse, hvor hele Europa i et par timer kigger samme vej på samme tid en lørdag aften i maj,« siger Mette Thorning Svendsen, der er cand.mag. i fransk og statskundskab.

»Eurovision appellerer til mangfoldighed, hvor der skal være plads til alternative former at udtrykke sig på. En af mine absolutte favoritter i år er derfor Conchita Wurst. Hun kan måske for nogle virke som et pudsigt og skørt indslag. Men hun har et statement, som handler om at stå ved den, man er, og det er et budskab, hun ikke er alene om. Det er essensen af Eurovision. Ikke to mennesker er ens, og det skal vi heller ikke være,« siger Mette Thorning Svendsen, der glæder sig til finalen 10. maj, hvor flere end 180 millioner europæere sidder klistret til skærmen og ser med.

»Men det bliver spændende at se, hvordan hun klarer sig. Desværre tror jeg bare ikke, at folk kan se igennem hendes skæg,« forklarer Mette Thorning Svendsen med henvisning til nogle af »de lidt homo-forskrækkede østlande«, der angiveligt vil tænke, at det både er »mærkeligt og forkert«.

Det har Douze Points-redaktøren ikke andet end hovedrysten tilovers for.

»De har fuldstændig misforstået konceptet,« siger hun. Ifølge hende er Eurovision nemlig også en platform, hvor man kan komme på banen med et vigtigt budskab. Et lille vindue hvor man den ene gang om året, når Europa kigger samme vej på samme tid, kan komme med et budskab, der kan lirke ved folks indgroede tanker og syn på verden.

»Budskabet skal naturligvis ikke være for politisk i forhold til, hvad EBU (den europæiske sammenslutning af public service-TV og -radiostationer, red.) tillader. Men at få lov til at stille op med sort skæg og lange negle er svært at sætte regler op imod, og det skal der selvfølgelig heller ikke være,« siger Mette Thorning Svendsen, der tror på en god placering til Danmark.

»Basim får en topfem-placering. Han har en glad op-tempo- og meget sing-a-long-venlig sang, som vil lave en fest, og så er der meget, der tyder på, at han kommer til at ligge i et felt med en masse tunge, storladne ballader, og dér vil en sang som Basims skille sig ud, fordi han er en glad dreng, hvis sang er nem at synge med på,« lyder det fra Eurovision-eksperten, der forventer, at festen i salen vil forplante sig ud på den anden side af skærmen.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.