Er et »hello« til Ello et farvel til Facebook?

Internetbrugerne strømmer i øjeblikket til den nye sociale medieplatform Ello. Den slår sig op på at være »anti-Facebook«.

»Welcome to Ello, a simple, beautiful and ad-free social network«.

Ordene står lysende klart på den hvide skærm, når man trykker på invitationen til det nye sociale netværk Ello, der på få dage er gået fra undergrund til talk of the town.

Det lyder nærmest utopisk: Et internetparadis, hvor grådige virksomheder ikke kan trænge ind med målrettet markedsføring og big data-indsamling, hvor man må hedde, hvad man vil, uanset om man er han, hun, hen eller noget derimellem, og hvor man må dele, hvad man vil, lige meget hvor meget bar hud det indeholder – så længe det ikke er stødende eller hadefuldt, og man har markeret sin profil som NSFW, Not Suitable For Work. Alt i alt: frit, enkelt og renset for kommercielle interesser. Der er ikke engang en »like-knap«.

I et manifest skriver skaberne af sitet om de sociale medier: »Hver gang man deler et opslag, tilføjer en ven eller følger et link, bliver det sporet, optaget og konverteret til data. Reklamebranchen køber dine data, så de kan vise dig endnu flere reklamer. Du er et produkt, der bliver købt og solgt.«

Det er dét, Ellos bagmænd vil ændre på.

Kun for inviterede

Ello blev lanceret i marts 2014 af den amerikanske forfatter og designer Paul Budnitz, det grafiske designbureau Berger and Führ og softwarekonsulentbureauet Mode Set. Det er dog ikke blevet bredt kendt før inden for de seneste par uger, hvor links til Ello pludselig begyndte at blive delt heftigt på de sociale medier. Ello er gået viralt, og i dag er interessen for invitationer til netværket, der ellers i udgangspunktet er gratis, så stor, at de bliver solgt på eBay – nogle steder til flere hundrede kroner.

Ello er nemlig en lukket klub, kun for inviterede. For at komme ind skal man have en mailinvitation fra en ven, der allerede er i netværket, og gennem invitationen kan man tilgå sitet og oprette sin egen profil. Ello er altså startet som et lillebitte projekt, som kun dets skabere og deres netværk kendte til, og det er herefter vokset eksponentielt: Hver ny bruger inviterede et par venner til, som så inviterede endnu et par venner til, og sådan fortsatte kæden frem til i dag. Da tilslutningen var højest, kom 30.000 nye brugere til i minuttet.

Det er også muligt at ansøge om invitationer via Ellos hjemmeside, men da Ello lige nu har, hvad man kunne kalde virtuelt momentum, modtager du blot et automatsvar, der beder dig om at vente tålmodigt, til siden kan rumme at tage flere nye brugere ind.

Den store interesse for Ello skyldes selvfølgelig i høj grad nyhedsværdien og effekten af at være »invite only«. Men kritikken af Facebook er også noget, skaberne af Ello deler med rigtig mange internetbrugere, mener Trine-Maria Kristensen, der er selvstændig rådgiver i sociale medier og netop selv har oprettet sig som bruger på Ello:

»Interessen for Ello er et udtryk for, at Facebook for mange er blevet for kommercielt. Vi har fået nok af konstant at høre historier om, at Facebook kun gider os, fordi de kan videresælge vores data til virksomheder, som kan proppe ting i halsen på os på baggrund af, hvad vi klikker på. Så når der kommer nogen og vil lave noget, der ikke er reklamefinansieret og ikke sælger ud af vores data, tænker vi selvfølgelig med det samme, at det må vi prøve at give noget medvind,« siger hun.

Ikke en reel konkurrent

Flere medier har med svigtende held forsøgt at udfordre Facebooks dominerende position på markedet for sociale medier med idealet om et reklamefrit, uafhængigt socialt mødested på nettet – Diaspora, App.net og Path.com er nogle af de mest fremtrædende eksempler. Og der er da også et godt stykke vej endnu, før Ello for alvor kan true Facebook, mener Tina-Maria Kristensen.

»Det er jo ikke noget særligt spændende sted at være endnu. Ello er klart udfordret på, at der skal ske noget nyt – og det i en fart. Ellers holder den her interesse ikke ret meget længere end ugen ud. Ello kan ikke rigtig noget, som vi ikke har set før. Men hvis det kan give brugerne en oplevelse af, at der virkelig sker noget, så har det da en fordel, fordi det har fået så meget opmærksomhed på det seneste,« siger hun.

Anja Bechmann er professor i medievidenskab ved Aarhus Universitet. Efter hendes vurdering er der også et stykke vej endnu for Ello: »Der er mange ting, der mangler at blive finpudset derinde. Det er svært at finde dine venner, du kan ikke importere venner nogen steder fra, du kan ikke tilgå det som app. Der skal udvikles meget mere på det, før det bliver et interessant netværk,« siger hun.Til gengæld ligger Ellos ambitioner om at være socialt frem for kommercielt formentlig tæt på brugernes præferencer:

»Det er primært billeder af venner, der hitter, når man spørger ind til, hvad gymnasieelever godt kan lide ved deres news feeds,« siger Anja Bechmann.

»I en anden, mindre undersøgelse, vi har lavet, var det interessante links, der blev delt rundt i netværket, der hittede mest. Det er altså vennernes delte indhold, brugerne kan lide ved deres news feeds.«

Ello har endnu ingen forretningsmodel og det er derfor uklart, hvordan man vil tjene penge til at drive netværket uden annonceindtægter. Folkene bag sitet bliver også kritiseret for at have taget imod investeringer fra venture capital-fonden FreshTracks Capital, idet fonden formentlig vil have noget igen for deres investeringer.

Ello åbner selv op for, at mediet i fremtiden vil tage betaling for bestemte, endnu uspecificerede »features«. Og det er måske ikke nogen dårlig idé, mener Trine-Maria Kristensen

»Der er jo faktisk ting, vi godt vil betale for, hvis tilbuddet er attraktivt nok: Spotify og Netflix for eksempel. Ello er selvfølgelig nødt til at tjene penge for at holde sig selv i gang, men pengene behøver ikke komme fra reklamer eller videresalg af data. Jeg kan sagtens se en model for mig, hvor mennesker, der gerne vil have bedre sikring af private data og mindre reklamer, betaler et beløb hver måned for at have en profil,« siger hun.

Reklamefrit netværk er usandsynligt

Idéen om et reklamefrit socialt netværk virker måske tiltalende. Men selv om man kan lade være med at stille annoncepladser til rådighed, vil det være svært fuldstændig at undgå, at kommercielle interesser vil udnytte netværket, hvis der kommer tilstrækkeligt mange brugere, mener Daniel Nielsen, der er ekspert i onlinemedier og product manager i marketingbureauet ATAK A/S:

»Der vil altid være en mulighed for at reklamere, når der er en målgruppe. Det, der blandt andet karakteriserer online-reklame, er jo netop, at reklamen ikke behøver at komme direkte fra virksomheden, men også kan komme fra brugerne selv. Og det er helt sikkert en ting, vi kommer til at se meget af – at virksomhederne har ambassadører på de sociale medier, kendte eller ukendte, som indirekte reklamerer for deres produkter«.

Trine-Maria Kristensen mener også, at det formentlig vil blive svært for Ello at sikre, at sitet forbliver helt reklamefrit: »Gode intentioner gør det ikke alene. Hvis Ello bliver stort nok, er der sandsynlighed for, at det får nogle af de samme problemer som Facebook, for eksempel med virksomheder, der køber folk til at like eller til at reklamere gennem deres egne profiler. Om folk bruger deres profiler til reklame, kan de selvfølgelig kun styre i et begrænset omfang. Men derfor kan Ello jo i udgangspunktet godt være ædelt og ikke direkte videresælge dine data eller aktivt gøre det muligt at reklamere.« Facebook har endnu ikke kommenteret fremkomsten af det nye sociale netværk.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.