En kunstner krydser sit spor

Marco Evaristtis 16 år gamle blender-installation er ikke glemt. De små kræ lever videre i kunstnerens nye udstilling i Bredgade.

Marco Evaristtis værk bestående af blendere, vand og akvariefisk var for 16 år siden tænkt som et billede på tilværelsens risici og livets vilkårlighed. Foto: Palle Hedemann/Scanpix Nordfoto
Marco Evaristtis værk bestående af blendere, vand og akvariefisk var for 16 år siden tænkt som et billede på tilværelsens risici og livets vilkårlighed. Foto: Palle Hedemann/Scanpix Nordfoto

Gennem to årtier har billedkunstneren Marco Evaristti gennem spektakulære aktioner i ind- og udland diskuteret forskellige alvorlige emner med sin omverden.

Han har således problematiseret dødsstraffen, påpeget forskelle på samfunds og individers fjendskab – skal man nødvendigvis hade sin nabo, fordi ens regering er i krig med naboes land? – og diskuteret grænsedragninger gennem oprettelse af et midlertidigt, fiktivt, mentalt land kaldet »Pink State«. Men karakteristisk nok blev Marco Evaristtis adgangskort til berømmelsen et kunstværk, hvor dyr var indblandet i sagen.

Det drejer sig om værket »Helena«, der i 2000 indbragte Trapholt i Kolding næsten lige så omfattende international reklame, som det var lykkedes museumskollegaen i Esbjerg seks år tidligere, da Christian Lemmerz viste døde svin på lit de parade. På udstillingen, hvor også Michael Kvium og Christian Lemmerz deltog, udstillede Marco Evaristti ti blendere med et indhold af vand og akvariefisk. Fra kunstnerens side var værket tænkt som et billede på tilværelsens risici og livets vilkårlighed. Ved et terroranslag, et skoleskyderi eller en bilulykke kan livet lige pludselig være forbi med et fingerknips. Eller – hvis man er fisk – ved at nogen tænder for blenderens kontakt. Selv om udstillede genstande på et kunstmuseum ikke må berøres.

Det er 16 år siden. Meget vand er løbet under broen, og mange akvariefisk har i mellemtiden mødt deres våde grav ved at blive skyllet ud i toilettet. Men hændelsen på Trapholt, der efterfølgende resulterede i en meget underholdende retssag, er ikke glemt, og Marco Evaristti er tydeligvis heller ikke færdig med den. På udstillingen finder man således forskellige referencer til »Helena« som for eksempel lakerede bronzeskulpturer forestillende blendere eller print af fotografier, der erindrer om de fisk, der døde – hurtigt – i kunstens tjeneste.

Dommedag nu?

Kunstneres udfordringer med spektakulære aktioner er, at de er af midlertidig karakter. De finder sted. Så er det slut.

Tilbage er dokumentationen. Det er den, der kan sælges.

Et klart eksempel er de kunstnere, der siden 1960erne har arbejdet med land art. De ønskede principielt ikke, at deres tanker – deres idébaserede kunstværker – skulle indgå i den kommercielle del af kunstinstitutionen. Derfor blev deres skulpturer og indgreb i naturen midlertidige og i stor skala. Omvendt havde også land art-kunstnere brug for indkomster, så de begyndte at sælge skitser og forarbejder. Christo, der har gjort det til sit speciale blandt andet at pakke bygninger og broer ind, har finansieret sine projekter et langt stykke ad vejen ved at producere forskellige skitseagtige værker til samlere og derudover give licens til fremstilling af postkort og plakater og andre former for merchandise.

Marco Evaristtis »Pink State«-projekt kar karakter af en slags territorialmarkering. Han har således midlertidigt farvet forskellige lokaliteter lyserøde og skaber dermed en forstyrrelse i det konventionelle billede af, hvordan verden ser ud, og hvordan dens grænser er draget. På udstillingen ser man maleriske eksempler på, hvordan det ser ud.

Og verden ser ikke kun lyserød ud i Marco Evaristtis optik på udstillingen i Galleri Christoffer Egelund. Andre elementer er store, dystre, sort/hvide panoramaer af den moderne højhusstorby, der knejser på monumentalt, indtil den ligger i ruiner. Flere mindre bronzeskulpturer leder uvilkårligt tankerne hen på en af de mest afgørende begivenheder – 9/11 – i det 20. århundrede. Verden er farlig. Det erfarede akvariefiskene i Marco Evaristtis blender-installation. Det minder han om med sin nye udstilling.

 

Hvem: Marco Evaristti.

Hvor: Galleri Christoffer Egelund, Bredgade 75.

Hvornår: Tirsdage-fredage 11-18, lørdage 12-16. Til 5. marts.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.