Dum blondine eller forretningsgeni?

PR-maskinen Paris Hilton kommer til Danmark i dag. Hun er et elsket hade objekt, men hun er også en 27-årig kvinde, der forstår at tjene penge på at være Paris Hilton.

På vej på arbejde. Paris Hilton lever af at blive set offentligt – her på natklubben Coco de Ville i Los Angeles.
På vej på arbejde. Paris Hilton lever af at blive set offentligt – her på natklubben Coco de Ville i Los Angeles.
Hvad laver Paris Hilton, når hun krampagtigt holder hænderne for ørene? Svar: Hun prøver at holde fast i en tanke. Hvad har ufoer og en klog Paris Hilton tilfælles? Svar: Man bliver ved med at høre om dem, men man ser dem aldrig.

Det vrimler med jokes om Paris Hilton, og de har alle samme ærinde: At sætte en tyk streg under den opfattelse, mange af os har: Paris Hilton minder om en Barbiedukke – indvendigt som udvendigt.

Der er også nogen, som har en anden mening.

»Hun er den unge generations Donald Trump,« har direktør Al Ries fra det amerikanske marketingfirma Ries & Ries erklæret i The New York Times.

»Hun har afgjort gode instinkter, og hun forstår den magt, det giver konstant at være i søgelyset,« uddybede Ries.

Og hvad ingen kan bestride er, at Paris Hilton har formået at bygge en indbringende forretning op omkring sit navn. Millionerne ruller ind. Paris Hilton ejer natklubber og kasinoer. Hun har haft en del filmroller og modeljob, lagt navn til flere parfumer, lanceret en serie af smykker og tasker og udgivet et album og flere bøger. En af bøgerne, selvbiografien »Confessions of an Heiress« har ligget på New York Times bestsellerliste i fem uger.

Og måske gemmer der sig andet end et par brune øjne bag de blå kontaktlinser, som Paris Hilton altid har på.

Da det amerikanske magasin Newsweek sidste år var på hjemmebesøg hos familien Hilton for at interviewe Kathy Hilton, stødte de også på hendes verdensberømte datter – og hun levede ikke op til forventningerne.

»Hun sagde ikke »that’s hot« en eneste gang hele dagen,« berettede Newsweeks journalist, der også undrede sig over, at Paris Hilton ikke talte med den kælne baby­doll-stemme, som hun optræder med på TV.

»Da jeg var yngre, synes jeg, at det var nuttet at spille dum blondine ... På TV gør jeg det, fordi det er sjovt. Jeg anser mig selv for at være en forretningskvinde og et brand,« forklarede Paris Hilton den undrende journalist.

Den skizofrene stemmeføring, som vidner om, at Paris Hilton spiller en smule skuespil indimellem, er heller ikke fremmed for lillesøsteren Nicky.

»Jeg tror kun, at hun bruger sin rigtige stemme, når hun er sammen med mennesker, som hun er tæt på,« har Nicky Hilton udtalt til Newsweek i en anden sammenhæng.

En journalist fra Fox blev også overrasket, da Paris Hilton inviterede ham indenfor i forbindelse med hendes pladeudgivelse.

»Der er intet pjanket ved hende ... Jeg tror, at vi har undervurderet hende,« konkluderede journalisten fra Fox efter besøget.

En million for at vinke
På Learning Annex i New York, som tilbyder kurser til entreprenører, er grundlæggeren Bill Zanker heller ikke i tvivl om, at Paris Hilton har andet end blå kontaktlinser og en babystemme at byde på. Sidste år tilbød han hende en million dollar for at holde et foredrag på Learning Annex. »Jeg syntes, at hun er fantastisk til branding,« har han forklaret businessmagasinet Forbes.

Paris Hilton tog ikke imod Bill Zankers tilbud. Måske fordi der er mindre krævende måder for hende at tjene penge på. For nogle år siden fik hun en million dollar for at tage til Østrig, vinke til en folkemængde og erklære, at hun elskede Østrig. Hun blev efterfølgende spurgt, hvorfor hun elskede Østrig.

»Fordi de betalte mig en million dollar for at vinke til folk,« lød svaret fra Paris Hilton.

Ja, Paris Hilton lægger ikke skjul på, at hun optræder som en sparsomt beklædt kejser. Og når man ser på hendes optræden i offentligheden, virker det ikke som hun selv gør meget for at vise omverdenen, at de har uret i, at hun er en barbiedukke med liv i. Hun fniser, poserer og bekendtgør igen og igen og igen, at hun bare har haft »the best time ever«, når hun deltager i fester og forskellige arrangementer, som hun bliver betalt for at troppe op til.

Hendes selvbiografi »Confessions of an Heiress« – på dansk »En arvings bekendelser« – er en lyserød, glitrende sag, hvor Paris Hilton giver skønheds- og modetips, fortæller overfladisk om sit liv og giver gode råd om, hvad en arving bør og ikke bør gøre så som: »Tag ikke en kjole på som er i alle magasinerne. Det er for fantasiløse piger, som bare køber det, som damebladene fortæller dem, at de skal købe. Kig efter en sej og usædvanlig kjole, som ingen andre tør have på.«

Rollen i Danmark
I forbindelse med hendes besøg i Danmark, som bliver indledt i dag, er det da også rollen som societypigen og påklædningsdukken på den røde løber, hun skal optræde i.

»Et enkelt foto af Paris Hilton på den røde løber er nok til at starte en modebølge. Hvordan sidder håret? Tjekket. Er kjolen sexet? Selvfølgelig. Og wauw, hvor får jeg fat i sådan en taske?« lyder indledningen på den pressemeddelelse, som er blevet sendt ud til landets medier.

For de uindviede kommer Paris Hilton til Danmark for at lade sig fotografere til et nyt katalog med hendes håndtasker, som bliver produceret af det danske firma PH Europe. Hun bliver her en fem dages tid og har en sejltur, nogle private middage og et interview med TV2 på programmet. Hvad hun ellers skal lave er hemmeligt – de danske arrangører af besøget er bange for, at der udbryder kaos. Paris Hiltons besøg har også sat Daniel Vangsgaard fra CulturePeople, som er PH Europes kontakt til omverdenen, på overarbejde.

»Jeg har arbejdet i branchen i 15 år, og jeg har aldrig oplevet noget lignende. Alene i går (torsdag, red.) fik jeg 108 opkald på min mobiltelefon. Alle vil have en bid,« siger Daniel Vangsgaard, som fortæller, at danske firmaer står i kø for at få lov til at forære Paris Hilton deres tøj og produkter.

Paris Hiltons vej til et omvandrende brand, startede allerede, da hun er barn.

»Lige siden, at jeg var lille, har alle sagt, at det ville komme til at ske, og jeg har altid ønsket det,« siger Paris Hilton i biografien »Paris Hilton – Life on the Edge« om at blive kendt.

Det startede så småt i midten af 1990erne, da familien flyttede fra Los Angeles til en suite på det eksklusive hotel The Waldorf-Astoria på Manhattan i New York. Sammen med lillesøsteren Nicky sneg den 15-årige Paris Hilton sig ud for at feste med byens jetset, men de to piger havde også god mulighed for mingle med de rige og berømte, når de sammen med forældrene deltog i fester på hotellet, som var deres nye hjem.

Paris Hilton fik forskellige modeljob, mindre filmroller og medvirkede i 2001 i en TV-reklame for »Spicy BBQ Six Dollar Burger«, hvor hun smører sin letpåklædte krop og en eksklusiv bil ind i sæbe og siger »That’s hot« med reference til de chilipebre, der er i burgeren.

To år senere slog Paris Hilton for alvor igennem. Sammen med veninden Nicole Richie (sanger Lionel Richies adoptivdatter) medvirkede hun i reality-serien »The Simple Life«, hvor de to unge kvinder i rollerne som dem selv, bor og arbejder på en farm i Arkansas – langt fra roomservice, jetsetfester og eksklusive shoppinggader.

Om det er TV-serien eller det faktum, at Paris Hiltons ekskæreste, Rick Salomon, indviede hele verden i deres sexliv ved at lægge en sexvideo med den meget bogstavelige titel »One Night in Paris« ud på nettet, der er årsag til, at Paris Hilton for alvor er blevet kendt i hele verden, er der delte meninger om. Men da præsident George W. Bush, få timer efter Saddam Hussein blev taget til fange i Irak, gik på ABC News for at lade sig interviewe af Diana Sawyer, valgte flere amerikanere at se Paris Hilton i »The Simple Life« end at følge med i, hvad præsidenten havde på hjertet.

Siden er det gået slag i slag for Paris Hilton, som bliver betalt op mod 1,5 mio. kr. for at møde op til en fest i tyve minutter.

»Hvis det er i Japan, får jeg mere,« afslører Hilton-arvingen, som er så vant til lyden af paparazziernes snurrende kameraer, at hun altid hører lyden af dem, når hun går ud – hvad enten de er der eller ej.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.