Dette var 2012s bedste kunst

Klassikerudstillinger og sikre satsninger på kendte navne prægede de i stigende grad krisebevidste kunstmuseers store satsninger i årets løb.

Ed Kienholz' voldsomme installation Five Car Stud, som beskueren selv bliver en del af på kunstmuseet Louisiana, figurerer på Berlingskes liste over årets mest seværdige kunstudstillinger.
Ed Kienholz' voldsomme installation Five Car Stud, som beskueren selv bliver en del af på kunstmuseet Louisiana, figurerer på Berlingskes liste over årets mest seværdige kunstudstillinger.

1: Edvard Munch

ARoS

Det var noget af en bedrift at vise en så fuldt udfoldet udstilling med Edvard Munch, som tilfældet var i Aarhus. Store lån af vigtige værker iscenesat til en fortælling om det essentielle i Livsangstens Store Maler. Måske endnu mere fremragende iscenesat – som en anderledes fortælling end den sædvanlige – var samme museums store modernismeudstilling. Munch kan ses til 17. februar. En helt ny version af modernismeudstillingen vises i København i Kunstforeningen fra 26. januar.

2: Henri Matisse

Statens Museum for Kunst

Som Munch er Matisse altid et sikkert kort. Sidstnævnte måske endda mere fordi der er en så overvældende livsglæde i den franske malers værk. Gentagelsen i værket var et tema i udstillingen, men ophængningen demonstrerede med al ønskelig tydelighed, hvordan Matisse formåede at gennemarbejde de samme erfaringer med nye resultater. Udstillingen kan ses på MOMA i New York til 17. marts.

3: »India now«

Kunstmuseet Arken

Med »India now«, en præsentation af indisk samtidskunst, har Arken i dén grad sammensat en udstilling, der ligger fint i tråd med museets intentioner om, at billedkunst er et eksistentielt anliggende. Værkerne fortæller om identitet, erfaring og erindring og undersøger begreber som social mobilitet og religiøse forestillinger. Materialemæssigt sanseligt og intellektuelt spændstigt. Udstillingen slutter 13. januar.

4: Robert Jacobsen

Kunsten – Museum of Modern Art Aalborg

Flere vellykkede greb kendetegnede Robert Jacobsen-udstillingen i anledning af 100-året for hans fødsel. Hele historien blev fortalt, ligesom den tilbagevendende dialog mellem det organiske og det stramme i hans værk blev fint belyst. Udstillingen kan ses til 13. januar.

5: Berthe Morisot

Ordrupgaard

Berthe Morisot blev en af de mest radikale blandt impressionisterne, når det kom til motivisk opløsning og løs, skitseagtig penselføring. Men ellers hylder hun nogle af de samme maleriske dyder og indbydende motiver som mange af sine samtidige. Glæden ved den landskabelige skønhed og naturen malet ubekymret og flimrende.

6: Ingvar Cronhammar

Kunstmuseet Heart i Herning

Cronhammars magtfulde værk blev hentet frem i lyset i en retrospektiv udstilling om kunstneren, der nok understregede gennemgående temaer, men også viste spændvidden i materiale og udformning. Skulpturerne er som sære maskiner, der kun langsomt lader betragteren få del i deres hemmeligheder.

7: Viggo Rivad

Museet for Fotokunst samt Nivaagaard

Den store mand i dansk fotografi blev hyldet med en udstilling, der viste kontinuiteten i Rivads værk. Det er billeder af det almenmenneskelige med vægten lagt på udstødte og marginaliserede eksistenser. Udstillingen, der først blev vist på Museet for Fotokunst i Odense, kan ses i Nivaagaards Malerisamling frem til 20. januar.

8: Per Kirkeby

Ny Carlsberg Glyptotek

Udstillingen gennemspiller en række af Kirkebys karakteristiske måder at arbejde med stoffet. Organisk i skulpturen såvel som i maleriet, og udvalget understreger, hvordan Kirkeby gennem alle årene har haft et mellemværende med abstraktion på den ene side og figuration på den anden. Hvis man er hurtig, kan man nå at (gen)se udstillingen. Sidste dag er 30. december.

9: Ed Kienholz

Louisiana

Museet i Humlebæk viste en af de tidlige, meget omfangsrige installationer af den amerikanske billedkunstner Ed Kienholz, der i sin tid chokerede. Det kan den stadigvæk. Både på grund af sin overvældende karakter og sin tematik, der kredser om grusomhed mellem mennesker.

10: »Erindringens arkæologi«

Sorø Kunstmuseum

Første egentlige separatudstilling i det nye arkitektonisk vellykkede kunstmuseum i Sorø viste en række eksklusive kunstnere – blandt dem afdøde Ib Braase – der alle kredsede om erindring og det anelsesfulde. »Erindringens arkæologi«, der på mange måder virkede som en appetitvækker til årets store Documenta i Kassel, var en af årets mere krævende udstillinger.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.