Opera

Det Kongelige Teater presser sangerne

Nationalscenen vil have mere ud af sit hold af solister. Operachefen kalder tiltagene strengt nødvendige.

Den Kongelige Opera vil »nulstille« sine solisters kontrakter og indgå nye, hvor sangerne skal arbejde flere aftener end hidtil. Foto: Scene fra »Jægerbruden«/Per Morten Abrahamsen
Den Kongelige Opera vil »nulstille« sine solisters kontrakter og indgå nye, hvor sangerne skal arbejde flere aftener end hidtil. Foto: Scene fra »Jægerbruden«/Per Morten Abrahamsen

Hvem skal være solister i Den Kongelige Operas opsætninger: Sangere fra det faste personale? Eller dyrt indkøbte gæster?

Nationalscenen arbejder i disse dage på en ny struktur for de cirka fire håndfulde solister. Ønsket var ifølge Berlingskes oplysninger en opsigelse af samtlige kontrakter.

Da reglerne for massefyring kom i vejen, faldt valget på en anden model: Man vil nu »nulstille« de nuværende kontrakter og flytte det nuværende forestillingsloft opad. Altså overgrænsen for, hvor mange aftener teatret vil kunne trække på sangernes arbejdskraft.

Den disposition vil muligvis dele det nuværende hold af solosangere i to:

Nogle af de dygtigste har store opgaver i udlandet og vil formentlig ikke turde sige ja til flere forestillinger på hjemmefronten – simpelthen for ikke at gå glip af mulighederne og indtægterne udefra.

En anden gruppe har det meste af karrieren liggende på Det Kongelige Teater og vil altså ikke have noget valg, men må så samtidig finde sig i ændrede vilkår.

Hvordan den nye ordning vil påvirke kvaliteten, vides ikke endnu. Det Kongelige Teater har i de senere år måtte sige farvel til stjerner som Inger Dam-Jensen, Stephen Milling og John Lundgren og vil sikkert nødig af med flere i den klasse.

Hvis den slags opsigelser alligevel kommer, må man ty til mere eller mindre ukendte navne fra eksempelvis Østeuropa. Operaen i Malmø har gjort noget lignende i årevis – med betragtelig succes.

Farvel eller?

Løsningen kan ligne et begyndende opgør med den hensigtserklæring, Det Kgl Teaters direktør, Morten Hesseldahl, kom med for nylig: at operaen fortsat skal have et fast ensemble tilknyttet. Og at det skal være kunstnerisk stærkt.

Men operachef Sven Müller mener ikke, de nye tiltag vil gå ud over ensemblet. Han kalder dem strengt nødvendige for et moderne operahus.

»Det er en sparemanøvre – men det handler også om fleksibilitet. Jeg vil prøve at holde forestillingsloftet tæt på det nuværende. Men vi kan ikke have et solisthold, der har fri så store dele af året. Og de nye vilkår minder i øvrigt meget om de muligheder, alle andre operahuse tilbyder deres sangere for tiden.«

Er I ikke bange for sangerflugt?

»Jeg vil gerne ramme en pæl gennem den myte. Det er rigtigt, vi har set nogle stjerner forsvinde. Men flere af dem kommer altså tilbage – som når John Lundgren meget snart er med til vores »Salome« igen. Vi må kort sagt tænke på effektiviteten. Det er effektivitet, forhandlingerne drejer sig om.«

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.